Jag tänkte jag skulle vara ute i god tid o beställa nästa års pellets...
idag köra jag med VIDA.
Det har funkat bra med VIDA, men jag är ny som pellets brännare, så vad vet ja =)
Kollade lite snabbt o såg att Laxå hade "rea" på standard pellets..
2198kr /pallen. Själv betalade jag 2475kr/pallen för VIDA.
Men som sagt jag har bara eldat pellets i 1 år så jag har inte så bra kolla på allt med vilka leverantörer är bra..
Pellets skulle fan finnas med på prisjakt.nu.. så man kunde se pris o vad folk tycker. =)
Beställa pellets...
Köp den pellets som är billigast och ställ in brännaren efter den.
Finns inte så stor skillnad mellan de etablerade märkena.
Vida pellets är långa hårda och orsakar problem i vissa brännare. Fördelen är liten mängd spån.
Priser hittar du på pelletspris.com
Prisjakt nu skulle aldrig fungera då en del envisas med att elda med så gamla brännare som möjligt. Man kostar på tusenlappar på uppgraderingar i stället för att byta till modernt och välfungerande.
När man sedan får problem vid pelletsbyte så skyller man på dålig pellets.
Vid varje byte av pelletssort måste man justera om brännaren vilket är enkelt om man har steglöst inställbar matning.
Finns inte så stor skillnad mellan de etablerade märkena.
Vida pellets är långa hårda och orsakar problem i vissa brännare. Fördelen är liten mängd spån.
Priser hittar du på pelletspris.com
Prisjakt nu skulle aldrig fungera då en del envisas med att elda med så gamla brännare som möjligt. Man kostar på tusenlappar på uppgraderingar i stället för att byta till modernt och välfungerande.
När man sedan får problem vid pelletsbyte så skyller man på dålig pellets.
Vid varje byte av pelletssort måste man justera om brännaren vilket är enkelt om man har steglöst inställbar matning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Håller med Torsten där. Skillnaden i egenskaper mellan de ledande märken är näst intill försumbar. Förvisso har jag en Viking Bio som skall ha kred för att den inte är svår i "matväg", men det är som oftast bara mindre justeringar som behöver göras vid byte av märke. Annars är det ju en bra regel att kolla förbränningen varje gång man får ny försändelse med pellets eftersom egenskaperna varierar lite från tid till annan inom samma märke med. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Precis, jag har eldat upp fyra pallar agrol under vintern. Detta partiet var någorlunda homogent i sitt utförande. Har sedan kört ett par småhemtag
ifrån byggmax, kanske 35-40 säckar totalt. De skiljde sig i färgen jämfört mot agrol, annars märkte jag ingen skillnad. Ingen justering gjordes eller behövde göras vad jag upplevde. Nu har jag precis fått hem en ny omgång agrol eftrsom jag tröttnade på att förstöra min bil med all pelletstransport.
Dessa nya agrol är väldigt mycket kortare än vid förra leveransen vilket gjort att jag tvingats justera ner matningen ganska rejält.
Alltså kan det mycket väl skilja mer mellan två pallar av samma leverantör
än vad det gör mellan olika fabrikat.
ifrån byggmax, kanske 35-40 säckar totalt. De skiljde sig i färgen jämfört mot agrol, annars märkte jag ingen skillnad. Ingen justering gjordes eller behövde göras vad jag upplevde. Nu har jag precis fått hem en ny omgång agrol eftrsom jag tröttnade på att förstöra min bil med all pelletstransport.
Dessa nya agrol är väldigt mycket kortare än vid förra leveransen vilket gjort att jag tvingats justera ner matningen ganska rejält.
Alltså kan det mycket väl skilja mer mellan två pallar av samma leverantör
än vad det gör mellan olika fabrikat.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Kan bara hålla med de andra. Fick i sin tid rådet att köpa den pellets som var billigast per kg och sedan ställa brännaren efter pelletsen.
Nu då jag har lambdastyrning får den sköta det själv.
Ser man till att ställa brännaren rimligt rätt ska pelletsen vara av synnerlig dålig kvalitet innan det ska ge problem.
Nu då jag har lambdastyrning får den sköta det själv.
Ser man till att ställa brännaren rimligt rätt ska pelletsen vara av synnerlig dålig kvalitet innan det ska ge problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Problemet är väl snarare att fuktskadad pellets hänger sig i förrådet och skapar ojämn matning När den väl kommit till brännaren brukar det fixa sig.Att sedan säga att ett visst fabrikat är bättre är sanning med modification. Det kan tom skilja ordentligt mellan olika säckar på samma pall. Detta syns mycket väl då pelletsen eldas i pelletkaminer och man har koll på brasan hela tiden. Använder själv pellets i 4 kaminer och 2 brännare.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.