Skorsten med tilluftskanal
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Skorsten med tilluftskanal
Det har varit en del frågeställningar här på forumet kring detta med tilluft och huruvida man nödvändigtvis MÅSTE ha en öppning ut i polarnatten direkt eller om det skulle vara möjligt att hämta luft genom en egen kanal i skorstenen. Det visar sig nu att det faktiskt ÄR möjligt (jag trodde det inte) att hämta luft via skorstenen och få den aningen förvärmd på väg ner i pannrummet. Schieldel har lösningen:
http://www.youtube.com/watch?v=1Yt0oRdW ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=1Yt0oRdW ... re=related
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Energi går alltid mot en lägre nivå, så ett kallt pannrum vill medföra lägre verkningsgrad på brännaren => högre pelletsförbrukning. Använder man spillvärmen från skorstenen, så får man högre brännarverkningsgrad => lägre pelletsförbrukning. Ju mindre energi du släpper ut ur huset, ju mindre behöver du tillföra av ny. Dessutom skall pelletsbrännare enligt producenterna ha en omgivningstemperatur av mellan 15 och 20 grader. Som du säger: Det finns ingen gratis energi, så det gäller att hålla på den man redan har 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Värmen i skorstenen är ingen spillvärme utan den behövs för att vattenångan ska följa med ut. Ska du värma tilluft till pannrummet genom skorstenen och samtidigt behålla tillräcklig rökgastemperatur är du tvungen att värma rökgaserna mera. Det mesta av din varma tilluft till pannrummet hamnar i pannrumsväggarna. Därav är din ide ett stort pelletsslöseri.
Du vill äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Du vill äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Brännare Bionordic Viking 9990
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Hur smickrande det än är, så är det inte min idé, utan Schiedels. Jag har en mycket enklare lösning: Jag har redan tilluftsventiler så det räcker och blir över eftersom de är anpassade en mycket mer krävande panna som fanns i huset på 40, 50 och fram till mitten på 60 talet, så jag behöver endast slänga upp en radiator där nere som höjer temperaturen från 3 - 5 grader Celsius som fallet brukar vara när vintern är som kallast, till kring 12 - 15 grader. Anledningen är att alla brännarproducenter rekommenderar en temperatur kring 15 - 20 grader för att få en förbränning med låga utsläpp. Om tilluften är för kall, så kylar det eldhärden och du får ofullständig förbränning - och det är inte mina ord, utan de härrör från de som kan sådant 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Märkligt låter det ju att 15 grader lägre temperatur på luften skulle ge mätbara förändringar i förbränningen, med tanke på att temperaturen i glödbädden är kring 600 grader och lågan i slutförbränningen når 1000-1100 grader.
Mera troligt isåfall är väl att luftens densitet varierar med temperaturen, vilket ändrar luft/bränsleförhållandet om man inte har lambdareglering. Men hur många har termostatreglerad temperatur i pannrummet?
Eller så rekommenderar de helt enkelt 15-20 grader för att slippa testa elektroniken i andra temperaturer.
Håller helt med om att det är en onödig och dyr lösning att lägga en del av värmeväxlaren i skorstenen istället för att förlänga tuberna i pannan en aning. Och har man gammal panna så har man ju skorsten också, och det är ju billigare att byta panna än att byta skorsten...
OM inte man kan ta tillvara kondensationsvärmen ur rökgaserna genom att kyla den med uteluft förstås, det skulle vara en fantastisk uppfinning som skulle kunna höja verkningsgraden med tiotals procent. Men det är ju knappast det som det är frågan om här.
Mera troligt isåfall är väl att luftens densitet varierar med temperaturen, vilket ändrar luft/bränsleförhållandet om man inte har lambdareglering. Men hur många har termostatreglerad temperatur i pannrummet?
Eller så rekommenderar de helt enkelt 15-20 grader för att slippa testa elektroniken i andra temperaturer.
Håller helt med om att det är en onödig och dyr lösning att lägga en del av värmeväxlaren i skorstenen istället för att förlänga tuberna i pannan en aning. Och har man gammal panna så har man ju skorsten också, och det är ju billigare att byta panna än att byta skorsten...
OM inte man kan ta tillvara kondensationsvärmen ur rökgaserna genom att kyla den med uteluft förstås, det skulle vara en fantastisk uppfinning som skulle kunna höja verkningsgraden med tiotals procent. Men det är ju knappast det som det är frågan om här.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Det jag märkt mig i min egen anläggning är att när det är kallt, så ökar ju draget, men temperaturen i pannrummet sjunker. Summan av den kardemumman blir magrare förbränning. Är det 15 grader i pannrummet så ger det både en annan luftdensitet och ändrade dragförhållanden. Avigsidan med att ha luftintaget genom skorstenen stavas kaja. De rackarna kunne komma på att det var en idealisk plats för ett bo
Att elektronik påverkas av temperatur är gammalkänd, så det kan nog kanske vara det som är skälet till rekommendationen.

Att elektronik påverkas av temperatur är gammalkänd, så det kan nog kanske vara det som är skälet till rekommendationen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hej alla
Lite allmän info.
Att ta förbränningsluften igenom egen kanal i skorstenen förutsätter att det finns denna temperaturmarginal finns för att undvika kondens.
Denna metod med att förse förbränningen syre detta användes redan på kakelungnarnas tid, men här var det varmare rökgaser som värmer skorstenen och där av mindre risk för kondens.
Läser att kallare luft ger magrare förbränning...
Märk att en bil går bäst på kvällen o natten, varför??
Svar: Luften minskar i volym vilket gör att luften innehåller mer syre / m³
även fuktalet stiger / m³ vilket också påverkar förbränningen posetivt.
Lite allmän info.
Att ta förbränningsluften igenom egen kanal i skorstenen förutsätter att det finns denna temperaturmarginal finns för att undvika kondens.
Denna metod med att förse förbränningen syre detta användes redan på kakelungnarnas tid, men här var det varmare rökgaser som värmer skorstenen och där av mindre risk för kondens.
Läser att kallare luft ger magrare förbränning...
Märk att en bil går bäst på kvällen o natten, varför??
Svar: Luften minskar i volym vilket gör att luften innehåller mer syre / m³
även fuktalet stiger / m³ vilket också påverkar förbränningen posetivt.
Tillverkar rökgasutrustning
Och jag, som faktisk har aktiv lambdastyrning, kan meddela att jag enbart från lambdaregleringen kan se om det är natt eller dag. Det finns helt enkelt en dygnsändring som ju såklart kommer av ändrat drag pga. temperaturändringar.
Och detta fastän jag har en ganska bra dragregulator.
Det intressanta jag ser är att jag har anpassat mjukvaran för flamvakten i brännaren till att kompensera för pannrumstemperaturen, detta då vissa pannrum var kalla som skrutt...
Men såklart är det så att draget beror på temperaturskillnaden, skulle man ha en bra dragregulator kommer den ÄNDÅ att ge en lite ökning i draget så blir det kallare i pannrummet än då brännaren blev justerat kommer den att gå lite magert.
Och detta fastän jag har en ganska bra dragregulator.
Det intressanta jag ser är att jag har anpassat mjukvaran för flamvakten i brännaren till att kompensera för pannrumstemperaturen, detta då vissa pannrum var kalla som skrutt...
Men såklart är det så att draget beror på temperaturskillnaden, skulle man ha en bra dragregulator kommer den ÄNDÅ att ge en lite ökning i draget så blir det kallare i pannrummet än då brännaren blev justerat kommer den att gå lite magert.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!