Hemsida om eldningens underbara värld

Skriv svar
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Hemsida om eldningens underbara värld

Inlägg av Taxen »

Har ni besökt den här trevliga hemsidan?

http://vedeldning.rumtid.se/index.htm
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Den var faktiskt mycket intressant. Mycket vettig lösning med. Ved som regel och pellets som hjälp. Bättre blir det knappast.Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Presis en sådan anläggning jag skulle vilja ha om jag skulle satsa på ved. Investeringskostnaden avskräcker dock och urvalet av ev köpare den dan man skall sälja stället blir nog magert, alla vill inte sköta en sådan anläggning. Jag skulle älska det för min del, när jag går i pension kunde jag fortfarande få en påminnelse om mitt gamla jobb genom att sköta den anläggningen...
CTC 171 B med Torsby Mini .
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Inlägg av Wahligula »

"Den femte eldningen var en helt fulländad upplevelse, ja en pannrummens motsvarighet till Verdis Requiem. Från den smekande inledande tändningen, det sakta sprakandet i startelden, Laddomat 21:ans spinnande, tyst och nu inte alls tvättmaskinslik, den totala gudsfruktan när panntermostaten närmar sig 90 grader men vänder just som man tänker: nu dör den, pannan vibrerar, crescendo, rökgas i 200, nu ser jag ljuset, ja himmelen öppnar sig, ackumulatortankarna närmar sig fulladdning, pannan stillar sig, brinner ut, förbrunnen ved, förbrunnen tid, värme, lycka, frid."
:mrgreen: :lol:
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Skriv svar