Riva oljetanken själv omständigt?

SpeedySwede
Entusiast!

Riva oljetanken själv omständigt?

Inlägg av SpeedySwede »

Tänker efter denna eldningsäsongs slut riva ut min oljetank. Har hela tiden tänkt att göra det själv då jag inte tycker der verkar vara särskilt svårt. Snarare bara tråkigt och tungt.
Diskuterade saken idag med min lokale rör installalatör, men han påstod att det inte är tillåtet att göra ett sådant jobb själv med hänvisning till miljölagstiftningen. Enligt hans utsago måste man söka tillstånd hos kommunen. Och plåten måste deponeras som farligt avfall. Är det så?
:?:
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

verkar vara en del som river sådana själva sen om det inte är tillåtet eller inte vet jag inte.
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Tolvan
Fröträd

Intyg

Inlägg av Tolvan »

När jag anlitade hjälp att ta bort min tank så fick jag ett intyg på att den var rengjord och borttagen av firman som gjorde det, att avfallet var omhändertaget på ett miljövängli sätt, etc, och detta skulle jag skicka in till lokala Miljökontoret.

Kanske något att tänka på om man tar bort den själv...

// Tolvan
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
SpeedySwede
Entusiast!

Inlägg av SpeedySwede »

Om det krävs "skrotintyg" så är det kanske trots allt nödvändigt att anlita en firma. Måste kolla med kommunen i början av nästa vecka vad som gäller.
Tycker nog annars att det kändes som ett ganska enkelt sätt att spara in 5000kr på att göra det själv. Att döma av erfarenheter på detta forum är det ju ca en dags arbete.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Man ska inte fråga för mycke.. :wink:

Det är väl bara att säga att tanken är såld, Då behövs inget skrotningsintyg.. Det är heller inget problem att sälja/lämna plåten på skroten.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
olle67
Fröträd

Inlägg av olle67 »

Jag fyllde i skrotningsintyget själv och än har jag inte hört något från kommunen. :)
Det är väl bra om man meddelar kommunen att man inte använder tanken så man slipper att visa upp ett besiktningsprotokoll efter juni 2006, på att den är godkänd.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

olle67 skrev:Jag fyllde i skrotningsintyget själv och än har jag inte hört något från kommunen. :)
Det är väl bra om man meddelar kommunen att man inte använder tanken så man slipper att visa upp ett besiktningsprotokoll efter juni 2006, på att den är godkänd.
Undrar om det verkligen är komun som har ett register över oljetankar, det ända register som finns här är sotarens över vilken sorts panna det finns.

Sedan om man inte använder tanken så skall det finnas ett protokoll på sanering+plombering av tank :!: detta gäller även om man amnäler att man inte använder tanken före 2005-06-01.

Håller med Andre :wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Så här står det:
Om du har en oljetank, för uppvärmning av bostaden, inomhus så behöver du varken informera miljö- och hälsoskyddskontoret om innehav eller demontering av tanken.
på: Kristianstads kommuns hemsida http://www.kristianstad.se/templates_cu ... _4810.aspx
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Hoppas det gäller för svalöv med då ;)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Japp, verkligen! Det borde vara samma regler i stort över hela landet, gubben på kommunen har inte sagt nått när jag pratat med honom om det. En sak har jag lärt mig och det är att man inte ska fråga för mycket när det gäller kommungubbar...
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Tror nog komungubben gjort en feltolkning, i bladet från swedac så står det att alla tankar oavset om dom användes eller ej måste besikigast 2006.
Men har han sagt det får han stå för det :wink:
Men som sagt man skall inte fråga för mycket, då kan det bli krångligt och dyrt.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Frågan är ju om man måste ha ett skrotningsintyg eller inte och det är det som kommungubben menar inte behövs om det är en inomhustank.
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
SpeedySwede
Entusiast!

Inlägg av SpeedySwede »

André skrev:Man ska inte fråga för mycke.. :wink:

Det är väl bara att säga att tanken är såld, Då behövs inget skrotningsintyg.. Det är heller inget problem att sälja/lämna plåten på skroten.. 8)
Blir kanske lite svårt att hävda att en tre kubiks tank som har stått i ett pannrum med en 80cm bred dörr är såld :D
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

SpeedySwede skrev:
André skrev:Man ska inte fråga för mycke.. :wink:

Blir kanske lite svårt att hävda att en tre kubiks tank som har stått i ett pannrum med en 80cm bred dörr är såld :D
Hål i källarväggen o dragit ut den.. Jag hade funderingar på att göra så + att man tagit ut förra pannan o in med nya samtidigt.. Men det blev lite sent 20 okt så då ville jag inte gräva upp o ta hål i väggen..

Annars får man säga att den blivit stulen.. :( Skrot ä värdefulla grejer idag.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
SpeedySwede
Entusiast!

Inlägg av SpeedySwede »

Talade med den ansvarige miljöskyddsinspektören i min kommun (Motala) angående rivning av tanken. Han såg inget som helst bekymmer att man gör det själv som privatperson. Det viktiga är ju naturligtvis att man gör det på rätt sätt, dvs att man tar har om bottenslammet och tvättmedlet (eller vad man nu använder) och fraktar det till återvinnings/miljöstation.

Detta bekräftar mina misstankar om att min lokala rör installatör ville pungslå mig på 5000kr.
Skriv svar