Byta Panna....för bekvämlighet

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Ja, du Torsten: Du ser mig ut som Gammelbrännarens Vänner, du Bild

Men om du kan gå god för att grejorna från Biocomfort är bra, får jag stödja din motion Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag funderar också på att byta panna någon gång, mest för att få ett bekvämare system. Nu kör jag med en Biona 2000 i en CTC 1100.
Men jag vill fortsätta ha en brännare som äter det mesta, gärna annat än pellets också. Bionan verkar vara en av de snällaste brännarna när det gäller pellets kvalitet. Även spån ska funka, även om jag inte testat med några större mängder än. Jasminris funkar inte, det vet jag.

Finns det några alternativ om man vill ha viss flexibilitet på bränsle sidan?
Jag har spanat lite på Ling 50 bland annat.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Är inte den lite väl kraftfull för en vanlig villa? Men för all del: Skall man ha en panna som glufsar i sig det mesta i bränsleväg, så är det något i den här riktningen som man måste gå på. En annan lösning kan vara en spannmålsbrännare i en panna med askskruv eftersom spannmål och/eller torvpellets ger avsevärt mer aska än träpellar. Men detta är ett område där jag inte studerat på så mycket. Jag har så vitt kikat på det, och för den som har ett större hus att värma, så borde alternativa bränslen vara intressanta.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det måste väl vara bättre med något annat än pellets i så fall, att betala dyra pengar för att få spån pressat till pellets och sen köra det genom en kvarn innan man eldar upp det :? verkar ju sådär...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Spannmål är väl inte intressant sedan spannmålspriserna steg. Flis är en möjlighet för de entusiaster som har ytrymme för torkningen. Det fanns en tid då jag körde lasbil och ibland fick köra kutterspån från ett hyvleri till tippen för att bli av med det. Det var runt -69 men då fanns det en entusiast som hämtade med släpkärra till sin flispanna och hade gratis bränsle! Men eldningsoljan kostade 100 sek /1000 liter då...
CTC 171 B med Torsby Mini .
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

letade upp effekta solids manual på nätet.

Den säger om sotning.

Kod: Markera allt

Sotningsintervall
1. Eldstad 1,5 ton pellets
2. Tuber 200 timmars eldning.
3. Asklåda vid behov.
4. Askrum ovanför tuber 200 timmars eldning.
5. Kontroll av packningar 1 gång per år.
det sägs 200 timmars eldning, innebär det faktisk brännartid ...?

Dvs ung 1 gång per månad,

för den intresserade ligger den här

http://www.vvspartner.se/redirect.php?a ... lidlow.pdf
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ja, 200 timmars faktisk driftstid på brännaren. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Då skulle man behöva att dra med sotviskan ca 1 gång i månaden i tuberna,
samt tömma ask lådan samtidigt. inga problem , verkar smidigt

men vad gäller för sotning av förbrännings rummet, verkar lire svåråtkomligt

samt utrymmet ovanför tuberna , visserligen lättåtkomligt , men är det stålborsten som gäller eller ....
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Förbränningsutrymmet behöver man i stort sätt bara sota ett par gångar om året - med stålborsten.
Utrymmet över tuberna vill vara fullständigt avtäckt när locket öppnas - och det locket är stort. Där behövar man som mest renhöra väggarna med en borste av den sorten som sotaren har - en av naturfiber. Det blir bara löst, torrt damm - ingen tjära av betydelse. Borsta genom väggarna där med stålborsten räcker det med 1 - 2 gångar om året. Tubrören dras med normal sotviska - inget maskinellt behövs. Det är i princip så enkelt som det kan bli på en totalt manuell panna. Inget som kan gå sönder eller kärva. Förbränningsrummet är inte så oåtkommligt som det kan se ut eftersom luckan i fronten är avsevärt större i verkligheten än den ser ut på bild. Stosen för PellX brännaren lurar ögat :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Tog ett diskussion med min installatör, och fick då tipset om
en NIbe Pellux 200

http://www.nibe.se/Produkter/Pellets/Pr ... t/PELLUX2/

Vad tror ni om den själv så reagerade jag på att det var stor vatten volym

Priset för den låg på dryga 30 tkr så ett bra pris
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Som pelletspanna är den säkert ok, men att köra den mot acktank är fel.
Det fungerar men ger förluster plus att du får betala för saker som inte kommer att användas, bl.a. shunt och elpatron...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Då är du tillbaka vid ruta 1 igen. Om du redan har acktank och alla tillbehör är det synd att skrota det för att sätta in en pelletspanna. Sedan tillkommer kostnad för brännare.
Vad jag förstått av diskussionen så får du både panna och brännare helt nytt för mindre pris än en Pellux2 kostar om du använder tanken.
Om du ville köpa loss tid /bekvämlighet så får du ändå byta den gamla brännaren.

Tid har jag men ryggen är dålig. Skulle också vilja byta allt men har tyvärr ingen tank.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Jo det var det jag själv var inne på då jag kikade på detta.

Som ett andra förslag så tipsade han om denna, hittade den inte när jag googlade först.

Nibe Vedex 1000
http://www.dinvvsbutik.se/nibevedex1000 ... bt76m9a5p4

samt här ligger en pdf med beskrivning över pannan

http://iframe.nibe.se/epi/iframes/vedex1000.asp?user=#

Klicka på produkt blad

Personligen tycker jag den verkar ganska vettig, då den "går" att använda för ved i nödfall. "bara" att montera bort brännaren...

Liten vatten volym , efter vad jag sett så verkar den ganska lättsotat

Det negativa jag har hittat är väl att det verkar som den skulle behövas sotas 1 gång i veckan.....
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det finns vedeldare här inne som börjar citera från evangeliet som inte kom med i Bibeln när det blir tal om NIBE pannor - och på goda skäl: Man har snålat med materialkvaliteten i luckorna så att de blir vinda efter ett tag och får bytas. Inte alls bra för en pelletspanna.

Det finns en panna som är laddpanna, och som faktiskt sotarn här i Gunnarskog går i borgen för och det är Värmebaronen Pellmax. Pellmax UB kostar kring 20 000 kronor plus installation - och med den kan du använda brännaren du har - alternativt kan du stoppa in en brännare med automatisk uraskning. Värmebaronen kanske inte har viljan att göra bra pelletsbrännare, men pannorna skall vara bra. Den med slipper du sota mer än en gång i månaden och asklådan är tillräcklig för en pall pellets - kring 8 - 900 kg pellets. Min pelletsgube installerar som regel dessa pannor i kombination med BAXI Eurofire, men med automatisk uraskning kan du använda antingen Viking B16 GL eller Janfire NH. Nu skall det sägas att i en laddpanna behöver man ingen avancerad brännare.

Så här är ett förslag till system: VB Pellmax UB + Amexa Viking B16 GL = panna och brännare för 45 000 kronor plus installation. 2 m skruv ingår med brännaren. Något att tänka på?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

MSH16 skrev:Om du ville köpa loss tid /bekvämlighet så får du ändå byta den gamla brännaren.
Varför kan jag inte behålla min befintliga brännare?

Vad är det som är så mycket bättre på en ny brännare

Det har talats om att det skulle vara stora rep kostnader på PX21 men själv så har jag endast behövt byta tänd element 1 gång samt bytte fläkten nyligen,
och den gångna vintern efter att allt vart injusterat, (med hjälp här på forumet) så fungerar den hur bra som helst.

därför så ser jag gärna att brännaren kan vara kvar, dessutom så investerade jag i en TK1B styrning i fjol, så måste jag byta så skall nya brännaren gå att ansluta till den.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Skriv svar