Inköp av ny brännare

Skriv svar
Örjan
Ungskog

Inköp av ny brännare

Inlägg av Örjan »

Min Iwabo brännare är känslig för ojämn matning och jag får explosioner som fan tack vare det.
Nu har jag bestämt mig för at byta brännare till en modell med inbyggt förråd så att inmatningsdoserna blir mer exakta än dom jag får från min förrådsskruv som jag har idag som doserskruv.

Men vad ska man satsa på?? Behovet är ca: 20Kw
Har tittat på Blocket.se efter olika modeller men det verkar ju finas en j-a massa olika modeller.. och priser..
Tanken är att brännaren ska automatiskt fylla sitt interna förråd med hjälp av min förrådsskruv.
Och att brännaren ska ha ett eget matningssystem til brännarkoppen...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Behöver du verkligen 20kW??? Har du ett stort hus eller?

Jag tycker att jag har ett rimligt stort hus och isoleringen är väl knappast något att skryta med och jag behöver som mest runt 12kW när det är -25°C ute o barnen duschar och då har jag ändå en "inte-speciellt-effektiv" panna.

Men alla typer Janfire har internförråd, just av den anledning du anger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Örjan
Ungskog

Inlägg av Örjan »

Tackar då ska jag titta efter en sån brännare.

Kåken är byggd -48 1,5 plan med källare, boyta 130 kvm och bi yta 90 kvm.. Hade för mig att min gamla brännare var på ca: 20 kw men det kan ju vara fel..
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Att du får explosioner beror säkert inte på brännaren eller dålig matning utan hellre på dåliga inställningar eller dålig passning mellan panna och brännare. Fixar du det har du inga explosioner.
Har själv eldat med Iwabo flera år utan några explosioner.

Vilken panna har du.
Vilken brännartyp har du.
Har du dragbegränsare.
Vad har du för skorsten (längd och inre mått)
Hur lång är matningsskruven som då skulle ge problem.
Är förrådet rengjort från spån.
Ligger rostret rätt i brännaren?
Ät tändspiralen monterad mitt för hålen på tändhällen?
Har det alltid varit explosioner eller har det börjat nu.
Är pannluckorna täta.
Vilken effekt körs brännaren på (inställd matning resp. uppmätt effekt).
Hur är inställningarna på brännaren för andra startdos osv. (om det är brännare med blink)

Fungerar alla dessa detaljer ska du ha lika lite explosioner som någon annan.

Går det att få in en uppåtbrinnande brännare så finns CTC Bio
http://www.maniarmatur.se/sv/category/478/CTC
Senast redigerad av msh16 den ons 06 apr, 2011 17:22, redigerad totalt 2 gång.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nu står det inget om vad du har för panna, men om du kan använda uppåtbrinnande brännare, finns två brännare: EcoTec Bioline 20 och Ariterm BeQuem 20D. Båda dessa brännare kräver dock stabilt drag för att ge bra funktion, så en bra dragstabilisator behövs för att det inte skall bli besvär. Annars passar din brännarbeskrivning även på Janfires båda brännare: Flex2 A och NH, varav NH är den som träffar effektbehovet bäst utan omprogrammering.

Dock tror jag ditt problem kanske kunde lösas billigare med en ny och bättre skruv. IWABO brännare är ju normalt något utav det bästa på marknaden - men som du skriver: Om matningen är ojämn, så blir det pang - om inte i bygget, så i varje fall i pannrummet. I ditt ställe skulle jag börja med att se över vad det är som gör att jag får ojämn pelletsmatning. Om du har en Snål-Johan lösning typ soptunna eller annat som förråd, så vill du alltid ha problem med matningen. Ett riktigt förråd såsom MAFA Mini eller Midi eller motsvarande är nästan ett måste för att du inte skall få ojämn drift av skruven - och det är billigare att börja i den ändan än att gå på ny brännare på en gång - såvida gengaspuffarna inte slagit isönder den du har? Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Örjan
Ungskog

Inlägg av Örjan »

Icecap skrev:Behöver du verkligen 20kW??? Har du ett stort hus eller?

Jag tycker att jag har ett rimligt stort hus och isoleringen är väl knappast något att skryta med och jag behöver som mest runt 12kW när det är -25°C ute o barnen duschar och då har jag ändå en "inte-speciellt-effektiv" panna.

Men alla typer Janfire har internförråd, just av den anledning du anger.
Dom här Janfire brännarna har ju internt förråd. Sitter det en stickpropps kontakt någonstans på brännaren för drivning av extern skruv lika som jag har på min iwabo idag?
Eller måste man köpa till någon typ av skruv styrning?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Om du har matning av en lång skruv från bulkförråd så kan du ta den enkla och billiga metoden att låta den långa skruven mata ett litet mellanförråd och därifrån mata brännaren med en vanlig 1,5 meters skruv.
I mellanförrådet sätts 2 seriekopplade nivåbrytare typ "Trollmand" som får styra den stora skruven.
http://www.youtube.com/watch?v=3_5t1DlyC2A
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Örjan: ja, det finns en anslutning till externskruven som den kallas. Hur kontaktdonet ser ut på en Iwabo har jag ingen aning om, på Janfire är det ett lite speciellt don men fullt jackbart.

Donet har nog ett namn men jag känner inte till det men det är inget speciellt Janfire-don, det är någon industristandard.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Han har samma som de flesta andra skruvarna, en helt vanlig 230V jordad stickpropp som du har på vilken borrmaskin som helst.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bergatorparen skrev:Nu står det inget om vad du har för panna, men om du kan använda uppåtbrinnande brännare, finns två brännare: EcoTec Bioline 20 och Ariterm BeQuem 20D. Båda dessa brännare kräver dock stabilt drag för att ge bra funktion, så en bra dragstabilisator behövs för att det inte skall bli besvär.
Nja det är fel/falsk info
Inga problem att köra utan dragbegränsare fast det är 30 pa drag, Har kollat hos en kompis om det skulle göra någon skillnad med stängd Tigex25 där draget är så högt att dragbegränsaren står helt öppen fast vikten är ställd på 25 pa utan att värdena blev dåliga el att det blev några problem.. Därimot Janfire flex missar tändningar/självslocknar om man kör underhållsglöd med för mycket drag (äldre mod -02a som inte går över till kallstart om värme behov ej behövs)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu är du lite fel ute...

Äldre Janfire Flex-A kör, som alla Janfire brännare, underhållseldning max. en timme. När det efter den tid har gått ut kallas på värme utförs en kallstart.

Detta gäller ALLA deras brännare!

På den nyaste Flex-A styrbox är detta med underhållseldning automatiserat så att om tiden från stopp till nästa start är kort nog aktiveras denna underhållseldning automatisk och är det "lång" tid mellan av-aktiveras den automatisk.

Alltså samma funktion som Janfire NH har.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Så gör då inte sambons farbrors janfire från -02 iaf, Han kör med underhållsglöd på vintern o innan dragbegränsarn så självslocknade den o det va kallt då han kom hem från jobbet, Med kallstart så missade den även starter så det va kallt hemma

Direktcitering borttagen..... / Roli moderator
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar