Hur nära kan man borra hålen?
Hur nära kan man borra hålen?
Grannarna har borrade bergvp-hål och jag undrar mest av nyfikenhet om jag är utan möjligheten att borra hål nu?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Vilket då innebär att eftersom min följande granne också har borrat så är min chanser förbi...
tur att det inte ingått i mina planer
tur att det inte ingått i mina planer

Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Om man räknar 10 meter från borran i cirkel så blir varje meter aktivt hål 314 kubik sten.
För att räkna lätt på en höft.
300 kubik sten per meter * ex vis 150 meter borra, då blir det lätt 45 000 kubikmeter sten, och då har jag inte räknat värmeledningen nedåt.
Så det blir ganska mycket sten som avger värme under vintern och kan återladdas på sommaren från omgivande mark och grundvatten.
Ganska stor energiakumulator om man jämför med pannrumseldning
För att räkna lätt på en höft.
300 kubik sten per meter * ex vis 150 meter borra, då blir det lätt 45 000 kubikmeter sten, och då har jag inte räknat värmeledningen nedåt.
Så det blir ganska mycket sten som avger värme under vintern och kan återladdas på sommaren från omgivande mark och grundvatten.
Ganska stor energiakumulator om man jämför med pannrumseldning

Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Här i Finland har lagstiftningen inte riktigt hängt med ännu men från och med maj så kommer ändring på så sätt att det är kommunen som man måste fråga lov av förrään man borrar (alltså har någon att borra åt sig). Vårt dilemma är att båda grannarna har redan borrat så vårt hus kommer inom några år att vila på permafrost 

Mitt försök till att var underfundig humorist misslyckades...jag hoppas att de inte har borrat under mitt hus
10m är om du inte vill prata med grannen om detta, har en granne som borrat <4m från min tomtgräns, med mitt godkännande....bamyl skrev:Det fiffiga med Sverige är ju att det finns lagar som reglerar detta.
De får inte lägga en borra närmre än 10m från tomtgräns.
På så vis får vi 20m mellan hålen.
Om du skulle ändra dig
Bamyl
En av grannarna är i bergsvärmebranshen och enligt honom är det inget problem fast hålen kommer nära varandera. Det är inga som helst problem att vinkla hålet lite lätt snett så vips stjäl ingen värme fast hålen är hur nära som helst. Så ifall jag vill borra så är det bara att köra på.