Hur länge håller kompressorn ? Hur länge har eran gått ?
Hur länge håller kompressorn ? Hur länge har eran gått ?
Funderade på hur länge kompressorn håller i en bergvärmeanläggning som går normalt...
Min är uppe i 44 000h om några dagar, på ca 9år.
(motsvarar ganska många ton pellets, kanske uppemot 100ton ? av en normal kvalité när man räknar bort förluster mm..)
Hur länge har eran anläggning rullat på ?
Min är uppe i 44 000h om några dagar, på ca 9år.
(motsvarar ganska många ton pellets, kanske uppemot 100ton ? av en normal kvalité när man räknar bort förluster mm..)
Hur länge har eran anläggning rullat på ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har inget svart på frågan men tänkte på samma sak härom dagen
Din pump får nog gå rätt mycket va det verkar, Har läst om ca 2500 tim/år har jag för mej hos dom som har dimensionerat för 100% täckning

Din pump får nog gå rätt mycket va det verkar, Har läst om ca 2500 tim/år har jag för mej hos dom som har dimensionerat för 100% täckning
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sen Okt -97 har våran pump gått 52118 tim tills dags datum.
//Lövet
//Lövet

Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Ja det är bara o gratulera.
Ska se till att nya grejorna får lite jämnare drift, längre gångtider, mjukstart osv, kan säkert göra 10 000h på hållbarheten.
Ska bli intressant vad prestandan blir, kanske hade gamla kompressorn tappat någon kilowatt i ork?
Ska se till att nya grejorna får lite jämnare drift, längre gångtider, mjukstart osv, kan säkert göra 10 000h på hållbarheten.
Ska bli intressant vad prestandan blir, kanske hade gamla kompressorn tappat någon kilowatt i ork?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Re: Hur länge håller kompressorn ? Hur länge har eran gått ?
Jag har en 20 år gammal luft\luft värme pump som passerat 100 000 timmar för länge sen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
Karaff;
Hör gärna av dig här om ett tag och berätta om de nya prylarna är effektivare än de gamla, kan vara intressant att veta.
Mvh David
Hör gärna av dig här om ett tag och berätta om de nya prylarna är effektivare än de gamla, kan vara intressant att veta.
Mvh David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Upplever att den värmer vatten fortare samt ger några grader högre i framledning vid konstant drift än innan, borde betyda minst 1kW högre effekt om inte mer, den gamla kompressorn hade nog gjort sitt..
31200 timmar @ 10 år... har sista månaderna börjat vibrera kraftigt om kompressorn med ressonans ljud som följd
Byte av växelventil 2 ggr de två första åren annars felfritt.. Skriver när den rasat ...
Ivt greenline
Byte av växelventil 2 ggr de två första åren annars felfritt.. Skriver när den rasat ...
Ivt greenline
Hus från -44 på 110+80 m2 . IVT värmepump (mark), Veto 30kw Vedpanna mot 1200l ack, 2 st Luft/Luft pumpar till kyla. Reglering sköts av PC via Http.
Lätt att hacka på att de går sönder lagom tills det betalt sig. Men går det att reparera/byta prylar till en tiondel av totalkostnaden, så går det fort att "tjäna in" igen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Grannen trodde sin skulle rasa redan för 1,5 år sedan, tvättmaskin va ljudlös i jämförelse men i julas trodde han den skulle paja innan nyår så han tog sej tid att kolla på den lite.. Rengjorde alla filter ( som aldrig va gjort sen -98) då blev den tyst igentimmpo skrev:31200 timmar @ 10 år... har sista månaderna börjat vibrera kraftigt om kompressorn med ressonans ljud som följd
Ivt greenline

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
I somras när jag hängde över kaffekoppen efter jobbet så lät det som en bil fick punka utanför..
det var koppar röret från kompressorn som gått av, antagligen på grund av de ökade vibrationerna
lödde ihop och hängde dit ett nytt torkfilter, se hur länge den håller nu ... enligt loggarna de senaste åren så förbrukar vp-n mer och mer ström medans hetgas inte verkar ändras betydligt ..
Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citeringen borttagen. /Roli moderator
det var koppar röret från kompressorn som gått av, antagligen på grund av de ökade vibrationerna

lödde ihop och hängde dit ett nytt torkfilter, se hur länge den håller nu ... enligt loggarna de senaste åren så förbrukar vp-n mer och mer ström medans hetgas inte verkar ändras betydligt ..
Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citeringen borttagen. /Roli moderator
Hus från -44 på 110+80 m2 . IVT värmepump (mark), Veto 30kw Vedpanna mot 1200l ack, 2 st Luft/Luft pumpar till kyla. Reglering sköts av PC via Http.