Korngränsfrätning...

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Korngränsfrätning...

Inlägg av bergatorparen »

... är vad som plågar rörbrännare.
Bild

När vi hör ordet rostfritt så tänker vi att det inte kan korrodera, men under de rätta, eller skall vi säga fel omständigheterna, så kan det ske.
Jag förbryllades av att det såg ut som om brännarröret hade blästrats just där som det mesta av de överhettade gaserna passerat, och utseendemässigt såg det ut som elektrokemisk korrosion - rost!

Anledningen till att detta sker är att man använt sig av ett stål som antingen är för lågt legerat, eller fel legerat. Det finns enligt uppgift flera tusen varianter på temat rostfritt stål, men man väljer att ordna dem i mindre undergrupper. Hursomhelst kan vi skilja mellan eldfast syrafast stål, och icke eldfast syrafast stål - och det är både legering, legeringsnivå och behandling som avgör vilka egenskaper stålet skall få. De höglegerade varianterna är rimligtvis mycket dyrare än de mer modesta formerna, och priset kommer i form av att de som är för lågt legerade, utvecklar korngränsfrätning mycket snabbare än de höglegerade.

Jag har förundrats över prisskillnaden mellan Värmebaronens tjockväggiga rör och de som hör till övriga rörbrännare, och svaret hittade jag när jag läste på om stålkvaliteterna. Ingen skall försöka få mig att tro att Värmebaronen varit omedveten om detta. De säljer helt sonika undermåliga produkter till förstklassiga priser, för Viking Bio är inte billigare än KMP PX22 eller PellX P20. Den är definitivt inte mer avancerat hellre. Tala om bondfångeriBild

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_st%C3%A5l
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rme ... _st%C3%A5l
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Man ska ju inte sparka på den som ligger heter det. Men med tanke på din tidigare stundtals nedlåtande attityd till vissa brännare så letade jag fram några godbitar.
Valde denna från december 2010:
bergatorparen skrev:Paaaanng!Bild
Har jag sagt hur glad jag är för att jag har Viking Bio? Men för vad det är värd, så har jag fått mig några goda garv på sistone på PX brännarnas bekostnad.Bild
Man borde ju inte skratta åt andras elände, men när man har en brännare som är skrotförklarad av många, och den bara tuffar på medan andra brännare skapar panik - då klarar inte jag hålla mig för garv. Det är bara helt otroligt att man inte åtgärdat detta problemet redan för flera år sedan?
Nåja, långsint är jag inte och jag hoppas att det ordnar sig till det bästa för Dig, men lite skönt känns det ju när "gulingen" efter 12 års drift trots allt bara fortsätter att tuffa på!
Nu får jag väl bara hoppas att inte jag också vaknar upp i en annan dröm! :wink:
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Min attityd har inte varit nedlåtande, mer typ att: "Titta min skrotförklarade grej fungerar medans andras grejor skapar panik" - lite granna att man lyfter upp sig ur den nedvärdering som man ofta känner. Skall sanningen på bordet, så skryter Sverige och går på om sin frontposistion inom bioenergi, men många av de lösningar företagen valt, har varit milt sagt tummen mitt i handen, huvudet under armen och armen i bindel - såsom tändningssystemet i vissa årgångar av PX brännarna och styrsystemet som verkar ha programmerats under inflytande av varor från ett annat "System". En pelletsbrännare skall inte pang-panga. Men det kan de göra därför att det inte är någon som pang-pangar de ansvariga på företagen. Jag orkar inte pang-panga Värmebaronen flera gånger. PellX har blivit en bra brännare, PX 22 har blivit en bättre brännare än föregångaren, SWEBO sedan - om kvaliteten speglas av priset, så skulle det vara en kanonfin rörbrännare - och med fint styrsystem som är inspirerat av det på Janfire Flex A - fast mer lättprogrammerad.

Det "kapital" jag fått ut ur pelletseran, som för min del började 2007, är ökad insikt i material, ökad insikt i förbränning, ökad insikt i pannor och ökad insikt i människors psykologi - inklusive min egen. Penningmässigt har det varit bättre än att fortsätta med olja, men bara nätt och jämt. :roll:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Är det inte samma material, det från Avesta, i alla de här rören.
Går det att få ur VB någon information om det.

OT. Kan du inte ringa upp Nymo och fråga om du får bli forumtestare av Nymo 150 och få brännaren till åf. pris. om du rapporterar regelbundet.
Ett slags produktutvecklare.
Nymo 200 tror jag helt på om den förses med egen termostat.
Nymo 150 ? Kan den klara värmen i ett smalare rör när det inte fungerar i ett bredare? Måste bli ändå varmare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Avesta producerar en lång rad olika stålkvaliteter, så visst kan de alla få sina leveranser från Outokumpu i Avesta. Men högre legeringsgrad och en mer värmetålig legering kostar ju som bekant mer och sliter hårdare på produktionsverktygen - så kanske är det anledningen till att VB snålar? Eller att deras huvudkundgrupp kanske är ägare till nyare hus där det tar närmare 5 år att beta av 17 pallar pellets?
Om du tittar på den typiska PellX kunden, så kanske han har gammelpanna, hög pelletsförbrukning och därmed många gångtimmar på brännaren per år, och då måste man upp i kvalitet oavsett om det sliter mer på produktionsverktygen. Att göra en bra rörbrännare är inte så himla svårt om du står fritt att välja material, men då måste bolaget ha en långsiktig policy som sträcker sig lite längre än till nästa bokslut. KMP har ju blivit en del av Ariterm - som betraktar sig som en high-end leverantör, så även hos dem finns det skäl att tro att man löst problemet med felaktig/ icke ändamålsenlig legering.

http://www.outokumpu.com/Products/
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Torsten skrev:Är det inte samma material, det från Avesta, i alla de här rören.
Går det att få ur VB någon information om det.
Nej,nej, nej, de som håller är gjorda av MA 253, allt som brinner upp är gjorda av något vanligt billigt.
MA 253 är dyrt som skam och finns inte som rör i dessa dimensioner, det måste bockas från plåt till rör.
KMP kär sedan två tre år med detta stål. Äntligen........ :roll:

http://www.outokumpu.com/applications/u ... 132942.pdf
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

En sak jag märkt mig är att SWEBO brännaren har svetsad rör. Jag funderar på om denna brännaren har rör av MA 253? Denna brännaren kostar, trots att den är rörbrännare nästan lika mycket som en Ariterm BeQuem.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här lite bilder på mina rör.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 6r&start=0

Det nya som nu gått två år,syns inte några skador alls på.Ser ut att vara ca 4mm tjock plåt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Är hyfsat säker på att mitt 6 år gamla inre brännarrör var av just nämnda MA253 kvalitet.
Min bror som jobbar på ett lite speciellt företag som använder sig av lite olika exotiska/extrema material blev skapligt imponerad av deras materialval. Och som sagt, inget märkbart slitage/påverkan efter 6år och ca 30ton.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Just det: Inget synligt slitage - det är ju så det skall vara. Jag läste just genom en gammal tråd om Värmebaronens spruckna rör, och redan 2007 var det de som var övertygade om att det var materialvalet som var fel. Tyvärr kom ingen på att det var korngränsfrätning - och det var en ren tillfällighet som gjorde att jag hittade det. Funderar på hur länge Värmebaronen kan hålla på som de gör innan det får konsekvenser för arbetstillfällena där nere? Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Så länge leverantörerna envisas med att hålla priserna uppe på reservdelar finns det en marknad för duktiga 3:dje parts tillverkare.
Jag köpte ett rör från Lars-Inge i Slöinge till min PX-21 som original var utrustad med ett dito av gjutjärn.
Den uppgift jag har fått från vissa leverantörer om varför de slutat sälja roster är att kvalitén på originaldelarna i relation till priset inte är jämförbara med ersättningsdito.
Min spontana reaktion (sorry Torsten) är att det är jättebra att det finns brännare som är byggda för att ersätta oljebrännaren i en inte ny panna.
Se annars på den kapitalförstöring det innebär att ersätta en panna innan dess ekonomiska livslängd är till ända.
Det som saknas på de flesta tillverkares utvecklingsavdelningar är riktigt duktiga metallurger alternativt svetsare som jobbat med pannor och rör hela sitt liv och vet vad som funkar. Det är tekniker som jobbar på dessa avdelningar dessa ska innan en produkt går i produktion få denna godkänd av en ekonom...
Bergartorparen ring och snacka med Lars-Inge innan du skrotar brännaren.
Nåja jag ska nog så småningom även jag byta till en "riktig" pelletspanna men först när det finns några riktigt bra ersättare, det börjar komma men vi är inte där än (tycker jag).
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag kommer nog att göra det, psau. Jag skulle behöva pengarna som en ny brännare kostar till annat - bland annat ett pelletsförråd som kunde eliminera behovet utav säckar - som ju är ett elände av ett sopproblem. Och sedan är det ju mycket annat i ett gammalt hus som behöver ses över - och allt kostar.

I övrigt delar jag din syn på att riktiga pelletspannor börjar komma, men som sagt: Vi är inte där än. Annars är att säga att både CTC 1200 och NIBE City har en verkningsgrad som gör de svårslagna. En riktig pelletspanna måste upp i kring 90 - 95 % - och sådana finns, de är bara för dyra för att vara intressanta. Viessmann Vitoligno 300-P är ett exempel. Tyvärr kostar den 90 000 kronor redan innan man ens hunnit få packeterad ut den, och med installation och kanske en tysk pelletsbunker så har man eldad sig genom kvartsmiljonen - och det kommer nog inte många att ta sig råd till.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag var hos pelletsguben och hämtade en ny omgång pellets, och händelsevis hade han ett rör liggande till Viking Bion. Här är först det gamla som är lappad á la Ankeborg:

Bild

Här är gaveln monterad:
Bild

Nu börjar det ta sig, sade pyromanen:

Bild

Så var falluckan och roster på plats:

Bild

Äntligen klar att åka tillbaka i pannan:

Bild

... och om 17 - 18 pallar pellets är det da capo! Grrrr!Bild

Det är definitivt inte MA 253 man använt. Det som skiljer mellan gamla och nya röret är att det nya är bockat och svetsad, medan det gamla var valsad sömlöst rör. Tänk att kasta bort ett så fint ingenjörsarbete som det man trots allt lagt i dessa rör bara för att man skall "spara". Företagsekonomi á la Joakim von Anka Bild

Jag kommer inte att köra slut på det här röret därför att nästa år så byter jag till BAXI Eurofire på inrådan av pelletsguben. Då får Vikingen slita inbytarbänken som reserv Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

psau skrev: Min spontana reaktion (sorry Torsten) är att det är jättebra att det finns brännare som är byggda för att ersätta oljebrännaren i en inte ny panna.
Se annars på den kapitalförstöring det innebär att ersätta en panna innan dess ekonomiska livslängd är till ända.
Visst är det bra att det finns brännare till oljepannor. Jag har t.o.m. installerat en oljepanna för att elda pellets. Många oljepannor ger bra verkningsgrad med lite merarbete.
psau skrev: Det som saknas på de flesta tillverkares utvecklingsavdelningar är riktigt duktiga metallurger alternativt svetsare som jobbat med pannor och rör hela sitt liv och vet vad som funkar. Det är tekniker som jobbar på dessa avdelningar dessa ska innan en produkt går i produktion få denna godkänd av en ekonom...
Där håller jag inte med dig. Det är ekonomer med halvdåliga tekniska kunskaper som startat hela den katastofala penningrullning som heter brännarrör.
Det var för att lura kunder man tvingade fram den dåliga konstruktionen att elda pellets i ett rör. "Installera vår pelletsbrännare. Fungerar precis som en oljebrännare" var argumenten som dessa säljekonomer var ute efter.
Vi som jobbat med svetsning och rör VET att materialutmattning uppstår i en ojämnt uppvärmd enkelbuktig yta där materialet som utvidgas inte har någonstans att ta vägen.
Vad sjutton kan en metallurg göra om säljarna bestämmer att det ska eldas i ett runt rör.
Konstruktörer på Torsbyugnen, Janfire, Iwabo, Bionordic m. fl. har haft dessa kunskaper om materials beteende vid upphettning och därför konstruerat brännare att elda i och inte för att lura kunder med fåniga reklamargument.
Det är alltså tekniker mot säljekonomer och teknikerna har i detta fall vunnit.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag förstår i så fall inte tanken bakom det hela, alla dessa rör har ju större diameter än en oljebrännare (det finns bara två pelletsbrännare vad jag vet som passar i hålet till en oljebrännare), så även om det "ser ut" som en oljebrännare så passar den ju inte i alla fall... :?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar