Den optimala brännaren!

Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Jag håller med. Brännaren jag har kan jag reparera och ställa in själv om det behövs, frånsett elektronikboxen men den är separat så den kan jag fortfarande byta själv.Nu har jag inte behövt reparera min brännare men en grannes fläktlager kärvade så jag rev hans likadana brännare och bytte lager, nya kostade under hundringen. Så det viktiga för mig då jag saknar elpatrin i pannan är driftsäkerhet och att jag snabt kan reparera själv om brännaren skulle stanna en kall vinterdag. Inte behöva vänta 14 dagar på en reparatör eller reservdelar.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Honda skrev: Var nu snäll och förklara dig, Torsten. Om du sitter inne med negativ kunskap om brännaren som jag kanske kommer att investera i så varsågod och dela med dig av det då. Jag är mer än intresserad.
Var nog mest en missuppfattning. Trodde du skulle skaffa både panna och brännare. Men panna finns redan. Annars är det nog bra saker.
De danska priserna verkar bra hos hedestoker.dk men den svenska generalagenten SCEAB AB har en dålig hemsida utan någon verklig information.
Verkar bli mycket billigare att inte köpa från SCEAB men otydligt om prisera är med moms eller inte hos de danska försäljarna.
Hos något av de danska pilleforumen stokerforum, stokerpro, pilleklub så gavs också medlemsrabatt på brännare.

Nya och bättre produkter kunde komma fram om man lade ned de ofta 9-10 år gamla produkterna konstruerade om lite med utgångspunkt från gjorda erfarenheter och gjorde nya modeller anpassade efter pelletseldaren och inte efter installatören. Dubbla tändelement med varningssignal när ett av dem går sönder kunde vara en bra sak.
Enkla inställningar med steglöst inställbar skruvmatning är en självklarhet på framtida enkla fallrörsbrännare. Och varför producera tusentals brännare optimerade för 20 kW effekt när tilltänkta pannor kräva en effekt ej högre än 15 kW?
Utvecklingen går tyvärr i motsatt riktning i Sverige. Stora internationella bolag köper in de gamla rörmuskedundren och fortsätter krama ut dom sista slantarna ur konstruktionen som om ingenting hänt med lite ytlig modifiering i form av digitalstyrning. Kraftiga återförsäljarprovisioner håller hjulen igång då återförsäljaren säljer det som ger mest förtjänst och inte det som är bäst för pelletseldaren.

Konceptet med "inga rörliga delar" fungerar bra för många. De som vill ha mer automatiserat köper ändå en helt ny panna med inkluderad brännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Du förstod rätt, jag SKA byta panna och brännare. Min panna är ett ännu större problem än min brännare... Men då blir det ju ännu intressantare. Vad har du hittat för fel på termax 25Cr?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Har ingen aning om vad Termax 25CR är för något. :lol:
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Så du antog att det var en gammal oljepanna och kommenterade det, istället för att använda tex "google" och klicka på första länken http://www.termocal.fi/se/produkter/pel ... rmax_25_cr Problemet med det är att det ibland kommer nybörjare till forumet, som kan missledas att tro att "äldre" medlemmar vet vad de pratar om.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

En finsk produkt lät det som. Vem i hela sverige har minsta intresse i om Termax är bra eller inte. Produkter som aldrig kommer att installeras är av noll intresse. Nu gör du dig otroligt löjlig. Byt panna som du vill. Ta gärna något riktigt originellt så att du stärker din självkänsla. :)
Mvh
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Och du vet naturligtvis var jag bor?

Här kan du förresten få en lista på personer som bryr som om den pannan:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ght=termax
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det jag reagerar över när man tittar på bilder och skisser över pannan är att brännaren sitter lågt vilket gör att det blir svårt med en bra asklåda. Vilket inte framgår om det ens finns någon i pannan.

Har själv en liten sådan i min panna och det är guld värt att kunna dra ut den och tömma askan i pannbotten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Det ser mycket riktigt ut som att den saknar utdragbar låda. Men jag brukar tömma nuvarande panna med dammsugare (har en askcyklon med 200 liters tunna) så det är nog inget större problem för mig. Krompannan är nu bara ett alternativ, huvudorsaken till att den är intressant är att den klarar mer än 20kW och har spaksotning med möjlighet till helautomatik. Nr 2 är kanske biomatic 30, men den saknar spaksotning och som jag förstår så får man inte lambdastyrning till den heller.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Egentligen skulle det inte kosta mycket att få en brännare som Iwabo/Nibe modern igen. Kanske inte den optimala brännaren men mycket bättre än nuvarande gamling. Bra konstruktion från början utan känsliga runda brännarrör. Lågriktare kunde följa med från början och ny styrning med reglerad fläkt utvecklas.

Konstigt att efterföljaren Nymo inte förstått vad som behövs utan fortsätter i samma spår med oreglerad fläkt och styrning men panntermostaten. Ett litet företag som Nymo skulle väl lyssna på konsumenterna så att de fick igång försäljningen när de nu har en helt utmärkt grundprodukt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar