Rök i hela källaren... hjälp..

TorbjornKarlsson
Späd planta

Rök i hela källaren... hjälp..

Inlägg av TorbjornKarlsson »

Jag är helt "ny" på det här med pellets osv. Har bott i huset i kanske 1 år o allt har funkat utan problem typ, men nu så blir hela källaren fylld med rök...
Vet inte alls vad det beror på.. o försökt o kolla runt på sidan (pellets.info), men förstår ju inte vad allt är som ni pratar om =)

Detta har inte hänt 1 gång.. utan ja tänkte att det kanske bara var en slump. så ja startade pannan igen o så funkade den fint i ca 5-6 timmar o så fick brandlarmet igen... så nu vågar jag inte köra med den mer.

Någon hade problem med sin fläkt, men jag hör att den drar igång när ja starta brännaren..

Kanske måste ta ut någon som servar den...

Bild
Bild
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Kan det vara så enkelt som att brännkoppen/rostret inte hamnat på plats när du gjorde askade ur brännaren senast?
Då hamnar pelletsen delvis under rosterplåten med lite märkliga följder.

Sotar du igenom pannan efter konstens alla regler?
Någonstans kanske det blivit en sothög på ett år...
Någon otät/ostängd lucka på pannan?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Vanligaste orsaken till att det ryker in är att pannan behöver sotas och askas ur så du får dra ur brännaren och kolla hur det ser ut.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Den här årstiden brukar kajorna ibland få för sig att bygga bo i skorstenar och då de väl har bestämt sig för en pipa så kan de slänga ner enorma mängder pinnar och kvistar. Kolla så det drar som det ska i pipan!

För ett antal år sedan råkade jag ut för ett ovanligt envist fågelpar, de slutade inte peta ner pinnar genom gallret förrän jag monterade en högtalare i en ventilationskanal i muren och spelade rockmusik några dygn i sträck!
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Kajorna kan vara ett riktigt problem! Jag gjorde galler för hålen av sån där plastad galler vissa använder till kompostbehållarsida.

De satans fåglar plockade upp dom! Först efter jag hade gjort "hullingar" som grepp fast ordentligt fick de sitta kvar.

Så kolla draget först, det är A & O.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

jag sotade inte pannan alls,bara drog ur det som var i förbränningsrummet i början av min karriär :oops: det resulterade i att jag rökfyllde pannrummet,ett par gånger :oops: innan jag fatta att det var ganska viktigt att sota hela pannan...
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag lägger märke till att pellets står ända upp i slangen. Kan detta ha betydelse?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är normalt med lite pellets upp i slangen, det är ju internförrådet där.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Clearsmoke
Prima virke

Inlägg av Clearsmoke »

Det var en stund sedan jag skrev på forumet men har man en likadan panna så får man försöka hjälpa till.

Noterar att din dragutjämnare sitter där jag har en asklucka. Problemet kan vara att det rektangulära rör som förbinder pannan med murstocken har proppats igen med flygaska längst in vid övergången till skorstenkanalen.

Jag sotar ut en hel del efter 1 ton pellets och jag rekommenderade en annan "pannbroder" med problem för något år sedan att rensa. Han fick sitt problem löst. Hoppas det kanske löser ditt.

/Clearsmoke
TorbjornKarlsson
Späd planta

Clearsmoke skrev: Noterar att din dragutjämnare sitter där jag har en asklucka.
vart är dragutjämnaren? Översta av dom tre.. Där är det helt stängt... Har det alltid varit...

Får väll gå upp på taket o kolla ner i skorstenen o se om jag ser något...

Hur kollar man draget då? Tips...?

Tack för hjälpen...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Dragutjämnaren är den blanka luckan som sitter på rökröret. Den sitter fastskruvat med två vingmuttrar. Det är bara att lossa den och ta den bort så ser du hur det ser ut i rökröret. Bruk gärna en "Grovis" - försats på dammsugaren och gör rent här eftersom det har kolossal betydelse för draget.

Bästa sättet att kolla draget är med dragmätare, näst bästa sättet är med tändsticka. Med tänstickan vill du kunna se om det finns drag eller inte. Dras lågan mot öppningen på rökröret, finns drag. Om inte, ring sotaren.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
TorbjornKarlsson
Späd planta

Har ingen dragmätare, men testade tändsticka o drag var det iallfall... för den slocknade kanske snabbt..

Direktcitering borttagen. För att forumet ej skall bli svårläst och oöverskådligt så använd ej citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Då behövs bara en sotning av rökgasgångarna i pannan. Nu känner inte jag denna pannan, så här kanske Clearsmoke kan vara behjälplig?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Gå igenom allt uppifrån och ned:
1. Inget fågelbo i skorstenen-det har du kollat.
2. Skruva loss dragregulatorn/dragbegränsaren/motdragsluckan som är silverskivan till vänster om sprayflaskan på din bild.
2a Använd din asksug in mot skorstenen. Även om där är en askhög kan du få drag med tändstickan men för lite för pelletseldningen...
2b Viska nedåt med din sotviska (ned i pannan)
3 Sota och sug resten av din panna, leta efter ställen du inte rengjort tidigare (här känner jag inte till hur du skall göra exakt, mer än att det är lika bra att gå genom alla luckor och vrår).
4 rengör brännaren en extra gång. Se att brännkoppen/rostret (efter att du tagit ut det och rengjort därunder) ligger i läge ordentligt och inte glipar över "hyllan" innerst i brännaren.
5 När allt är skinande blankt och rent (nåja), sätt igång den när du har möjlighet att titta till den då och då så du får antingen en skymt av var röken tränger ut eller så är den "botad" av vårstädningen
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Honda skrev:Den här årstiden brukar kajorna ibland få för sig att bygga bo i skorstenar och då de väl har bestämt sig för en pipa så kan de slänga ner enorma mängder pinnar och kvistar. Kolla så det drar som det ska i pipan!

För ett antal år sedan råkade jag ut för ett ovanligt envist fågelpar, de slutade inte peta ner pinnar genom gallret förrän jag monterade en högtalare i en ventilationskanal i muren och spelade rockmusik några dygn i sträck!
LoL :lol: Den var bra! Vad tyckte grannarna? Skall köra den nästa gång, körde själv brutalmetoden med Co pistol...lite väl blodigt men effektivt då de andra i flocken inte vågar komma. Nu får jag alla djurrättsaktivister på mig... :roll:
Både kajor och skator är påhittiga för att hitta på djävulskap, vi hade ett skatgäng som fick för sig att hacka sönder skumgummit på studsmattan (stolparna till nätet) inte för att änvända mtrl utan för att de verkade ha tråkigt, luftgevär med kikarsikte från balkongen gjorde susen :P
Ursäkta detta var offtopic...

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar