stänga av panna under sommaren
-
- Prima virke
stänga av panna under sommaren
Hejsan
funderar på om man skulle koppla om så man kan köra varmvatten på en elberedare under sommaren och då stänga av pelletspannan helt. Kan pannan ta skada av detta ?
funderar på om man skulle koppla om så man kan köra varmvatten på en elberedare under sommaren och då stänga av pelletspannan helt. Kan pannan ta skada av detta ?
Det finns en del som gör så helt utan problem så det är bara att göra det.
Standard problem är att shunten fastnar och att man måste motionera cirkulationspumpen men det beror inte på att pannan är avstängd.
Själv kan jag inte detta då jag inte har annan värme än pelletsen.
Standard problem är att shunten fastnar och att man måste motionera cirkulationspumpen men det beror inte på att pannan är avstängd.
Själv kan jag inte detta då jag inte har annan värme än pelletsen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag har tidigare stängt pannan helt i mitten/slutet på maj och startat den igen i början/mitten på september.
Varmvattenproduktionen har solfångarna stått för med elpatron som backup.
I år kommer jag inte att stänga pannan då jag har en "nyare" brännare än tidigare med autostart. Så nu blir det solfångare med pellets som backup. Troligtvis kommer pannan att gå väldigt lite enligt tidigare erfarenhet under maj-sept.
Som svar på din undran fredrik så har jag inte sett någonting som skulle skada pannan om man stänger av den under sommaren. Dock är det inte fel att motionera c-pump och shunt som Icecap skrev någon/några gånger under sommaren. I början gjorde jag inte det men har gjort det de senaste åren. trots att jag inte gjorde det i början har jag inte haft några problem, men mina grejer är ännu inte så gamla "bara" tretton år....
Varmvattenproduktionen har solfångarna stått för med elpatron som backup.
I år kommer jag inte att stänga pannan då jag har en "nyare" brännare än tidigare med autostart. Så nu blir det solfångare med pellets som backup. Troligtvis kommer pannan att gå väldigt lite enligt tidigare erfarenhet under maj-sept.
Som svar på din undran fredrik så har jag inte sett någonting som skulle skada pannan om man stänger av den under sommaren. Dock är det inte fel att motionera c-pump och shunt som Icecap skrev någon/några gånger under sommaren. I början gjorde jag inte det men har gjort det de senaste åren. trots att jag inte gjorde det i början har jag inte haft några problem, men mina grejer är ännu inte så gamla "bara" tretton år....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jag har gjort så av bekvämlighet men då använt min elpatron i gammelpannan,inte billigt direkt,det avråder jag ifrån! ska köpa en 50-100l vvb och installera,tror den blir intjänad väldigt fort. vet bara inte riktigt hur man ska koppla in den på bästa sätt? direkt på utgående tappvarmvatten från pannan och låta pannans varmvatten gå igenom beredaren som då inte behöver gå in med el vintertid och sommar värmer beredaren det utgående tappvarmvattnet som då är kallt i beredaren(risk för legionella på nå vis?) eller med nån kran man får vrida på när beredaren skall användas? finns en beredare med slinga i för uppvärmning från extern värmekälla har jag sett,är det nåt att satsa på eller fungerar en vanlig som i ovanstående fundering?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Innan jag bytte panna, så hade jag med en elberedare som jag parallell kopplade så att jag öppnade ventiler in till beredare, och stängde för pannan. Men efter att elen blev så dyr som den nu är under den gröna skattehöjningens dagar, så har det blivit till att jag låter pelletsbrännaren gå året om. Under sommaren utnyttjar jag startfördröjningen så att den inte hoppar igång varje gång jag tappar varmvatten
Om jag haft familj, skulle nog solfångare varit införskaffade sedan länge.

Om jag haft familj, skulle nog solfångare varit införskaffade sedan länge.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag Kör med elberedare sommartid ...Men här kan man om man har en riktig PELLETSpanna vinna över elberedaren faktiskt skulle jag tro?...Men som sagt inte med min gamling som läcker värme till hela källaren även sommartid mm!
MEN körde pellets för vv när jag hade bra pelle"avtal under en 3 årstid på 1950kr/ton...
MEN körde pellets för vv när jag hade bra pelle"avtal under en 3 årstid på 1950kr/ton...

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
tror som sagt en bra ny vvb vinner över min panna från 59 i detta fall men oavsett så är det bekvämligheten jag vill åt på sommaren ANNARS hade jag inte använt elpatronen som drar 1000 Kwh/månaden. nån som har nån bra praktiskt lösning på inkopplingen?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.