Lamdan?
Kan funka, men är svarare att få till. Biomaticen går ju i tre effektlägen och korrekt fläkt är olika för alla dessa, och man bör nog ha nåt hyffsat startvärde för fläkten i alla dessa lägen för att inte svaja för mycket innan man har hittat rätt.
Pannan har också en periodisk renblåsning med max fläkt. Denna går iofs att "emulera" från styrkortet.
Det allra bästa vore om man kunde läsa av pannans driftläge via dess serieprotokoll, och sen basera styrkortets fläkthantering utifrån det. Då kan man direkt avläsa effektläge m.m. Men det protokollet är inte öppet tyvärr... Kräver också en speciell kabel.
Karla kanske vet mer?
Pannan har också en periodisk renblåsning med max fläkt. Denna går iofs att "emulera" från styrkortet.
Det allra bästa vore om man kunde läsa av pannans driftläge via dess serieprotokoll, och sen basera styrkortets fläkthantering utifrån det. Då kan man direkt avläsa effektläge m.m. Men det protokollet är inte öppet tyvärr... Kräver också en speciell kabel.
Karla kanske vet mer?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Jag får lite märkliga resultat av min lambda-intrimning...Karla1 skrev:Jo, den ser du med ett rökgasinstrument. CO bör ligga mellan 10-300ppm.Barsk skrev:
Du nämner CO-mätare som komplement till mätningen. Hur ska man tolka CO-värdet som stöd vid intrimmningen?
Kommer du över 300 ppm så finns risken att det börjar sota, och du kan även få hög CO om du ligger med ett för högt luftöverskott.
När jag kikar i koppen så har det bildats en sotkaka mot bortre väggen som är ganska porös, men ändå fast. Det ligger också en ganska stor mängd delvis förbrända pelletsar i askan, som små kolbitar som man enkelt smular sönder. Men dom verkar inte 100% förbrända ändå. Överst i askan ser det mörkt mot svart ut, men rör jag lite i askan är den delvis ljusbrun.
Det är speciellt i högeffektläge som det blir konstiga mätvärden, exempelvis hamnade jag på 72% matning, 80% fläkt = 1.65 lambda.
När jag provade att drastiskt sänka fläkten hamnade jag på 1.6 lambda med 73% matning, 38% fläkt. Det är lite märkligt...
I dom lägre effektlägena får jag lite mer förutsägbara värden dock.
Totalt sett tror jag att jag har kört med för mycket luft och fått sotkakan pch utblåsta pelletsar pga det. Med det radikalt lägre blåset så verkar det bli en jämnare glödbädd och större "förbränningsområde". Förut så brann det mest framme vid kanten av koppen, inte i mitten.
Kanske min lambda inte sitter monterad på ett bra ställe... Och så kan det vara så att det kommer lite tjuvluft som höjer lambdavärdet lite. Nu provar jag alltså att justera lite lägre. Runt 1.4-1.5.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 588
- Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
- Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
- Kontakt:
Jag kollade min Biomatic 2001 modell i dag med rökgasinstrument.
På hög effekt kör jag med 76 prosent matning och 36 prosent fläkt.
Det gav O2 på 5,8-7,6 och CO fläddrare mellan 58-200. CO2 ca. 13 prosent.
Förra veckan var pannan inställd på 38 % fläkt och 73 prosent matning. Jag tyckte det gick åt mycket pellets då.
På hög effekt kör jag med 76 prosent matning och 36 prosent fläkt.
Det gav O2 på 5,8-7,6 och CO fläddrare mellan 58-200. CO2 ca. 13 prosent.
Förra veckan var pannan inställd på 38 % fläkt och 73 prosent matning. Jag tyckte det gick åt mycket pellets då.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Låter normalt med dom värdena du fått Rol-bi 76/36%
Vid 90% matning så brukar fläkten ligga på 46-48% men sen spelar det in vad man har för pellets/energiinnehåll på den, Med lika pelletskvalite/av samma lev o med samma drag så är inställningarna lika hos alla med Bequem/Biomatic/Ctc ecoflex/Ctc brännare..
Lätt att justera in vid installation om man gjort det några ggr så har man grunden att gå efter sen kan det skilja nån % +/- på fläkten..
Eller rättare sagt vet man vad brännaren förbrukar i vikt på pelletsen så är fläkten lika över allt..
Vid 90% matning så brukar fläkten ligga på 46-48% men sen spelar det in vad man har för pellets/energiinnehåll på den, Med lika pelletskvalite/av samma lev o med samma drag så är inställningarna lika hos alla med Bequem/Biomatic/Ctc ecoflex/Ctc brännare..
Lätt att justera in vid installation om man gjort det några ggr så har man grunden att gå efter sen kan det skilja nån % +/- på fläkten..
Eller rättare sagt vet man vad brännaren förbrukar i vikt på pelletsen så är fläkten lika över allt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Prima virke
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Hej!
Jodå, jag kör med lambdan. Det fungerar bra, men jag har tänkt göra en kompletterande mätning med ett lånat riktigt instrument för att se hur värdena står sig mot proffsinstrumentet. Den här lambdan är ju gjord för avgasmätning från bil så eldningsvärdena hamnar inte på den delen av kurvan som är mest linjär. Dvs det kan bli större fel ju längre åt extremvärdena man går. Men med en mätning med ett riktigt instrument borde man ju kunna få ett justeringsvärde som man får lägga på sitt mätvärde för att få korrekt data.
Men så långt har jag inte kommit än. Det verkar dock som om jag hamnar "hyffsat" rätt. Askan ser bra ut osv. Men för att svar på om det funkar perfekt så behöver jag göra en kontrollmätmning som sagt.
Fortfarande får jag höga fläktinställningar, men jag misstänker att det är min draglucka som är feldimensionerad (dvs fel drag i pannan) eller så är det fläkten i sig som ger sämre effekt än den borde. För högläge med 71% matning har jag ca 37% fläkt just nu t.ex.
Jodå, jag kör med lambdan. Det fungerar bra, men jag har tänkt göra en kompletterande mätning med ett lånat riktigt instrument för att se hur värdena står sig mot proffsinstrumentet. Den här lambdan är ju gjord för avgasmätning från bil så eldningsvärdena hamnar inte på den delen av kurvan som är mest linjär. Dvs det kan bli större fel ju längre åt extremvärdena man går. Men med en mätning med ett riktigt instrument borde man ju kunna få ett justeringsvärde som man får lägga på sitt mätvärde för att få korrekt data.
Men så långt har jag inte kommit än. Det verkar dock som om jag hamnar "hyffsat" rätt. Askan ser bra ut osv. Men för att svar på om det funkar perfekt så behöver jag göra en kontrollmätmning som sagt.
Fortfarande får jag höga fläktinställningar, men jag misstänker att det är min draglucka som är feldimensionerad (dvs fel drag i pannan) eller så är det fläkten i sig som ger sämre effekt än den borde. För högläge med 71% matning har jag ca 37% fläkt just nu t.ex.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
-
- Prima virke
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Jag kommer få en mätning innom 2 veckor tror jag.
Så jag är väldigt intresserad om man skall skaffa en givare och göra en referensmätning efter att jag fått injusteringen.
En bredbandare är annars inte alt för dyr..
Så jag är väldigt intresserad om man skall skaffa en givare och göra en referensmätning efter att jag fått injusteringen.
En bredbandare är annars inte alt för dyr..
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Jag tycker det fungerar kanon med lambdan. Jag köpte en sån här:
http://www.hqtec.se/pc-2-11-lc-1-med-sensor.aspx. Kostar ca 1700:-
Jag har den kopplad till en gammal bärbar dator som kör den medföljande
programvaran och som visar en mätare med lamdavärde + en diagram som plottar en kurva löpande.
Strömmatning till lambdan är 12 V, och den drar flera ampere vid uppvärmning så det krävs en bra matning. Billigast och enklast är att konvertera ett ATX-aggregat från en skrotad dator. Finns flera guider på nätet för det.
Borr för att borra finns i bygghandeln. Lite mer klurigt är att gänga hålet. Jag hittade en gängtapp begagnad på Tradera som fungerade kanon. Nya såna är svindyra... Eventuellt kan du få köpa eller kanske låna den...
Man borrar hålet där rökgaserna passerar fritt inte för nära dragluckor och övrigt. T.ex nära det ordinare testhålet, om det finns ett sånt.
Får du en mätning så kan du ju direkt se hur rätt den visar.
http://www.hqtec.se/pc-2-11-lc-1-med-sensor.aspx. Kostar ca 1700:-
Jag har den kopplad till en gammal bärbar dator som kör den medföljande
programvaran och som visar en mätare med lamdavärde + en diagram som plottar en kurva löpande.
Strömmatning till lambdan är 12 V, och den drar flera ampere vid uppvärmning så det krävs en bra matning. Billigast och enklast är att konvertera ett ATX-aggregat från en skrotad dator. Finns flera guider på nätet för det.
Borr för att borra finns i bygghandeln. Lite mer klurigt är att gänga hålet. Jag hittade en gängtapp begagnad på Tradera som fungerade kanon. Nya såna är svindyra... Eventuellt kan du få köpa eller kanske låna den...
Man borrar hålet där rökgaserna passerar fritt inte för nära dragluckor och övrigt. T.ex nära det ordinare testhålet, om det finns ett sånt.
Får du en mätning så kan du ju direkt se hur rätt den visar.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Det finns färdiga muttrar som passar på sensorerna. Då kan man svetsa fast en sådan, det har jag gjort.
Och fastän jag har en bra dragregulator ser jag att det finns variationer över dygnet men då jag har full koll på min brännare fungerar det utmärkt med lambda-styrningen.
Och fastän jag har en bra dragregulator ser jag att det finns variationer över dygnet men då jag har full koll på min brännare fungerar det utmärkt med lambda-styrningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
När jag köpte min sensor från hqtech (samma som barsk ovan) så följde det med en ihålig bult som sensorn passade i. Ett hål i rökröret och en mutter på baksidan så satt den fast. Tätade gjorde jag med gungum. Inte så att det vinner någon skönhetstävling men det fungerar mycket bra.
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
-
- Prima virke
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Hur var det med den bredbandslambdan som ni köppt var det så att interfacet till den var "smalbandig" eller får man ut bra värden?
Jag såg att dom har ju sond+ LC-1 + Instrument för 1800:-
dvs. en hundring extra så får man ett instrument oxo
Jag såg att dom har ju sond+ LC-1 + Instrument för 1800:-
dvs. en hundring extra så får man ett instrument oxo
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Om man gängar själv eller kör med medföljande mutter är väl en smaksak. En sak att tänka på är att försöka få sonden monterat så djupt in i rökröret som möjligt. Att sätta muttern på utsidan låter fel för mig, men på insidan blir nog bra. Optimalt ska sonden vara mitt i rökröret, men det går förstås inte att få till.
Vad gäller nätaggregatet så går det bra med vilket som (AT/ATX), men anpassningen är lite olika. Med det modernare ATX-aggregatet så ska man kortsluta två ledningar så går den igång. Båda behöver också en förbrukare som nämnts på 5 V-utgången. Att koppla en gammal CD eller HD är ett sätt (jag körde så ett år) även om de drar väl "lite". ATX-aggregatet är en switchat konstruktion och behöver nåt som drar ström på den, annars startar dom inte eller ger fel utspänning. Vissa billigare aggregat som inte är skyddade kan till och med gå sönder om dom inte har en förbrukare inkopplad.
Elegantaste lösningen på det är ett 10 ohms effektmotstånd som man monterar internt i skalet, t.ex med buntband mot ytterskalet för kylning. Effektmotstånd tål hög effekt och kan se ut som en keramikkloss med lindning runt. Kostar nästan inget, men är lite luriga att hitta. Elfa har t.ex.
Googla på t.ex "ATX lab" så hittar ni mer info om att konvertera AT/ATX-aggregat.
Vad gäller nätaggregatet så går det bra med vilket som (AT/ATX), men anpassningen är lite olika. Med det modernare ATX-aggregatet så ska man kortsluta två ledningar så går den igång. Båda behöver också en förbrukare som nämnts på 5 V-utgången. Att koppla en gammal CD eller HD är ett sätt (jag körde så ett år) även om de drar väl "lite". ATX-aggregatet är en switchat konstruktion och behöver nåt som drar ström på den, annars startar dom inte eller ger fel utspänning. Vissa billigare aggregat som inte är skyddade kan till och med gå sönder om dom inte har en förbrukare inkopplad.
Elegantaste lösningen på det är ett 10 ohms effektmotstånd som man monterar internt i skalet, t.ex med buntband mot ytterskalet för kylning. Effektmotstånd tål hög effekt och kan se ut som en keramikkloss med lindning runt. Kostar nästan inget, men är lite luriga att hitta. Elfa har t.ex.
Googla på t.ex "ATX lab" så hittar ni mer info om att konvertera AT/ATX-aggregat.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
-
- Prima virke
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Man kanske kan belasta med doppvärmaren!!
så kommer effekten uppvärmningen tillgodo...
Nåja..
Ja det lättaste är nog för mig och borra o gänga.. Så slipper jag konka svetsen 40m från verkstan ner i pannrumet.. Jag måste kolla om det finns nån bra platts att sätta den på först..
Jag tror att bredvid rökröret så går det
http://www.forumbilder.se/show.asp?iid=32E65874

så kommer effekten uppvärmningen tillgodo...
Nåja..
Ja det lättaste är nog för mig och borra o gänga.. Så slipper jag konka svetsen 40m från verkstan ner i pannrumet.. Jag måste kolla om det finns nån bra platts att sätta den på först..
Jag tror att bredvid rökröret så går det
http://www.forumbilder.se/show.asp?iid=32E65874
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO