Reservdel - motor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hjälpmig
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 12 mar, 2011 22:49
Ort: Jönåker

Reservdel - motor

Inlägg av hjälpmig »

Jag flyttade till mitt hus för 18 månader sedan och har sedan dess haft en lång rad problem med min pelletsbrännare - Bioline 20 - installerad av föregående ägare 2006. Reparationerna är nu uppe i 20.000 då jag har fått byta diverse delar. Nu står den stilla igen fast det var 14 dagar sedan senaste reparationen. Denna gång är det skruven från externförrådet som står still. Vi har idag tagit isär och rensat ut all gammal pellets men det verkar som om det är motorn det är fel på. Den är helt död. Betyder det att även motorn måste bytas eller finns det något annat jag kan kolla innan dess? En billig liten säkring eller något kanske? :D
Om det är själva motorn (alltså den som sitter längst upp på röret), har någon ett tips om var man kan hitta en till vettigt pris, eller existerar inga sådana... Mycket tacksam för all hjälp. Jag önskar brännaren åt pepparn och funderar allvarligt på att konvertera tillbaka till ved.
Charlotte - Ecotec Bioline 20, villa 180 m2
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Hittade den här korta tråden.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10025
Vad jag förstår så är det en sensor som talar om när skruven skall gå och då ger ström till den.Kan det vara den sensorn som felar?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Värst vilken otur du haft, min är bara påkostad en internmotor (ca 2 500:-) samt slussvingar (ca 300:-/gång) på 11 år.

Sensorerna som omnämns i föregående inlägg är placerade i brännarens internförråd.
Det sitter en sändare på ena sidan av internförrådet och en mottagare på andra sidan.
Funktionen är att när mottagaren ser ljus från sändaren så är det låg nivå i internförrådet och då skall externskruven starta.
Externskruven går sedan, när internskruven går, under en förinställd tid.
Åtminstone på min A3:a från -97 är funktionen denna.
På min A3:a matas dock externskruven från ett vägguttag så, i mitt fall, är det enkelt att testa externskruven, bara att flytta stickproppen till ett vanligt uttag.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Om det nu skulle vara motorn så kanske det är 7101-02 som du skall ha?
Bild



Här finns en prislista på engelska!
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
hjälpmig
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 12 mar, 2011 22:49
Ort: Jönåker

Inlägg av hjälpmig »

Tack till er båda för hjälpen! Jag ska försöka hitta sensorerna. Men hur kollar man om de fungerar? Jag har alltså inte motorn i ett vanligt uttag utan den är monterad in i "lådan", vad den nu heter, pannans "dator"...?
Charlotte
Charlotte - Ecotec Bioline 20, villa 180 m2
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Du skall kunna se ett värde för nivån i internförrådet i panelen. Det skall vara ett värde för fullt internförråd och ett annat för tomt.
Var du hittar dessa värden i panelen framgår av manualen och likaså vad värdet skall vara vid fullt resp tomt förråd.
EDIT: Har du ingen manual så finns den på nätet - här!
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

s

Inlägg av jerjo »

Glömde säga att smuts på sändare eller mottagare ger just detta fenomen. Strålen lyser aldrig över = alltid hög nivå och externskruv startar aldrig - kolla detta först.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
hjälpmig
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 12 mar, 2011 22:49
Ort: Jönåker

Inlägg av hjälpmig »

Kära Jerjo och Taxen!
Ni är fantastiska! Nu snurrar motorn hur fint som helst!! Tjoho! Nu har jag bara en fråga till - när vi tog ut skruven ur röret verkade den vara lös, alltså inte sitta fast i andra ändan (längst ner). Ska det vara så eller ska den spännas på något vis?
Stort tack för er hjälp - OVÄRDERLIGT!!!
Charlotte :bounce:
Charlotte - Ecotec Bioline 20, villa 180 m2
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Va' bra att det fungerar igen! Men vilka åtgärder fick du vidta för att det skulle fungera?
Berodde stoppet på givarna eller något annat? Kan ju vara bra att veta för nästa som drabbas av samma problem!

Betr. skruven så skall den ligga lös i röret.
Senast redigerad av jerjo den ons 16 mar, 2011 00:46, redigerad totalt 1 gånger.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
hjälpmig
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 12 mar, 2011 22:49
Ort: Jönåker

Inlägg av hjälpmig »

OK, tack!
Det var precis som du beskrev, de två "ögonen" i internförrådet. Jag tog ut dem och de såg väldigt svarta/sotiga ut, torkade av dem lite med fingrarna bara och tänkte att jag skulle ta reda på hur de ska göras rent på riktigt. Men sen provade jag bara att sätta igång och det gick direkt så nu låter jag det vara så länge det funkar.
:D
Charlotte
Charlotte - Ecotec Bioline 20, villa 180 m2
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Det brukar räcka alldeles utmärkt att torka av dem med fingrarna eller kanske med t-shirten om man nu inte är rädd att smutsa ner den. Om du skrapar lite med nageln efteråt och det inte fastnar smuts under den så är det rent och fint.
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Inlägg av brattne »

Om det är en orginal EcoTecskruv så är den även lagrad i nederändan , vilket den säkert är även om den känns slattrig ,i motsats till många andra fabrikat. Är det så att inte den larmar för pelletsbrist så spelar det ingen roll. De 2 nivåvakterna har sedan många år svarta glaspärlor så jobba inte alltför hårt med dessa. Att elda med pellets förutsätter nog att man sätter sig in i processen så att inte servicekostnaderna blir betungande. Det är mycket sällan fel på grejerna även om de flesta användare tror det när brännaren står stilla. Ofta är det tex bara en värmekontakt som löst ut då sotaren stängt av brännaren under tiden han sotat eller så har man fått lite fuktig pellets så att det bildats hängningar i pelletstunnan el likn.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar