Hyra rökgas instrument
-
- Prima virke
- Kontakt:
Hyra rökgas instrument
Hej!
Är det någon som vet vart man kan hyra rökgas instrument.
Pratade just med Ramirent men dom har inte.
Är det någon som vet vart man kan hyra rökgas instrument.
Pratade just med Ramirent men dom har inte.
Tror ingen hyr ut instrument som kräver så mycket underhåll och kalibrering. Mjukispappan som hyr en nykalibrerad Testo ska naturligtvis låta ungarna leka några timmar med instrumentet i olika grillrök och mysbrasor och då är den kalibreringen borta.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Prima virke
- Kontakt:
-
- Prima virke
- Kontakt:
Jo jag "tror" att den går helt ok...
Men det är en nyinstallation så det skulle vara bra o få en första justering.
Men det är som du säger att nästa leverans så måste man justera igen...
Därför skulle det vara bra om man kunde hyra ett instrument, alternativt köpa ett som är billigt. Det finns för runt 7000:-.
Den som kan justera min panna ligger ca 5 mil bort han tar 3500:- för att komma hit. Så jag försöker hitta en som finns lite närmare. Förhoppningsvis blir det då lite billigare. Men annars två justeringar så är instrumentet intjänat.
Nu tror jag att undertrycket är lite fel så jag har beställt ett u-rörs instrument
Jag har haft 3 tändfel på en vecka... Jag vet inte om det är så att jag har lite förmycket drag..
Hur gör ni andra för att justera?
Men det är en nyinstallation så det skulle vara bra o få en första justering.
Men det är som du säger att nästa leverans så måste man justera igen...
Därför skulle det vara bra om man kunde hyra ett instrument, alternativt köpa ett som är billigt. Det finns för runt 7000:-.
Den som kan justera min panna ligger ca 5 mil bort han tar 3500:- för att komma hit. Så jag försöker hitta en som finns lite närmare. Förhoppningsvis blir det då lite billigare. Men annars två justeringar så är instrumentet intjänat.
Nu tror jag att undertrycket är lite fel så jag har beställt ett u-rörs instrument
Jag har haft 3 tändfel på en vecka... Jag vet inte om det är så att jag har lite förmycket drag..
Hur gör ni andra för att justera?
-
- Prima virke
- Kontakt:
Jovisst!
Jag tänkte mest på har ni fått en första justering av nån med instrument.
eller gör ni justeringen helt själva enbart genom och titta på färgen på askan...
Låter ni nån komma och göra en justering nån gång ibland...
Jag har en helt ny panna/brännare
och för att garantin (1-år) skall gälla så måste jag sända in ett papper med
rökgas analys utskriften.. Vad kan gå sönder under ett år som kostar mer än 3500:- är det verkligen värt att betala den summan bara för att få garanti första året??
Jag tänkte mest på har ni fått en första justering av nån med instrument.
eller gör ni justeringen helt själva enbart genom och titta på färgen på askan...
Låter ni nån komma och göra en justering nån gång ibland...
Jag har en helt ny panna/brännare
och för att garantin (1-år) skall gälla så måste jag sända in ett papper med
rökgas analys utskriften.. Vad kan gå sönder under ett år som kostar mer än 3500:- är det verkligen värt att betala den summan bara för att få garanti första året??
90% gör det nog efter rök/lågan överslag på forumet om man hängt här ett tag
Vad har du för ny panna/brännare?...nyfiken serru"

Vad har du för ny panna/brännare?...nyfiken serru"

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Whitelantern: Om du förser din profil med de uppgifter som står i forumregler så kanske någon kan ge dig svar på dina frågor, angående vad som kan gå sönder under första året.
Själv har jag mejlat några installatörer för att få en "grundinställning" av min egenmonterade begagnade brännare. Men ingen verkar vara intresserad då de inte bryr sig att ens svara på mejlet..........
Så min brännare går på mina egna justerar av de inställningar som var i brännaren när jag köpte den. Rätt eller fel kan man ju alltid diskutera, men askans färg ser bra ut och det blir varm i pannan.......
Själv har jag mejlat några installatörer för att få en "grundinställning" av min egenmonterade begagnade brännare. Men ingen verkar vara intresserad då de inte bryr sig att ens svara på mejlet..........
Så min brännare går på mina egna justerar av de inställningar som var i brännaren när jag köpte den. Rätt eller fel kan man ju alltid diskutera, men askans färg ser bra ut och det blir varm i pannan.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Såg att det finns något instrument som bara mäter CO halten som kostade 1600 vid import.
Kan du lite hembygge elektronik så har Rayyan och en del andra här gjort en bredbands lambdasond för tillfällig mätning vid inställning.
Men ska garantin gälla så behövs en fullständig mätning.
Mäta undertrycket? Då är du inne på fel vägar. Undertrycket ska man ställa in med hjälp av en rätt dimensionerad dragbegränsare. Undertrycket i brännkammaren är av rent akademiskt intresse. Så länge en elden från en tändsticka drar in i fallröret när brännaren går är det hela riktigt.
Ibland kan sotaren göra injustering med instrument. Här tog sotaren 1800 för en provtryckning och en injustering kanske kostar liknande.
Normalpris för injustering brukar vara 1000-1500 men då gäller det att hitta någon på nära håll.
Jag har inte ställt in med annan metod än tittat på skorstensröken och nu kört omkring 20 ton pellets utan ett enda problem. Rostret har inte blivit märkbart tunnare under tiden.
Kan du lite hembygge elektronik så har Rayyan och en del andra här gjort en bredbands lambdasond för tillfällig mätning vid inställning.
Men ska garantin gälla så behövs en fullständig mätning.
Mäta undertrycket? Då är du inne på fel vägar. Undertrycket ska man ställa in med hjälp av en rätt dimensionerad dragbegränsare. Undertrycket i brännkammaren är av rent akademiskt intresse. Så länge en elden från en tändsticka drar in i fallröret när brännaren går är det hela riktigt.
Ibland kan sotaren göra injustering med instrument. Här tog sotaren 1800 för en provtryckning och en injustering kanske kostar liknande.
Normalpris för injustering brukar vara 1000-1500 men då gäller det att hitta någon på nära håll.
Jag har inte ställt in med annan metod än tittat på skorstensröken och nu kört omkring 20 ton pellets utan ett enda problem. Rostret har inte blivit märkbart tunnare under tiden.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag håller inte med om att undertrycket i brännkammaren är av akademiskt intresse. Snarare är det så att undertrycket i brännkammaren är fullständigt avgörande, men regleringen sker efter pannan av praktiska skäl. Sedan så hoppas man att undertrycket i brännkammaren hålls någorlunda konstant det också. Det som avgör hur mycket syre som tillförs lågan är ju lufttrycket på vardera sidan rostret (eller andra luftkanaler, beroende på brännare). Min panna är för trång (oljepanna) och lufttrycket i brännkammaren varierar väldigt mycket mellan nysotad och "full" panna, vilket syns tydligt på lågans och askans färg. (Skissade i tiderna på en dragregulator som reglerar brännkammarens undertryck istället för undertrycket i pannans skorstensanslutning, men orkade aldrig fullfölja det projektet. En lambdasond gör ju hursomhelt hela saken onödig)
Okej, jag tolkade "akademiskt" som "enbart i teorin", därför replikerade jag med att för mig gör det stor skillnad även i praktiken. Är det inte många här som får bakvärme i fallröret då pannan samlar aska? Ja eller du har förstås helt rätt i att enbart att MÄTA det inte har någon betydelse, om man nu inte ställer om dragregulatorn för hand då och då för att hålla brännkammarundertrycket konstant.
-
- Prima virke
- Kontakt:
min panna/brännare: Ulma 2000 + 750l Dalatank
Egen murade skorstenen blev godkännd förra veckan.
Sotaren kunde inte ställa in pannan...
Dragbegränsaren som är med skall ju justeras in rätt...
därav att jag beställt ett U-Rörs instrument.
Elektronik.... jodå...
då får jag kolla med Rayyan. Eller det kanske finns förklarat här på forumet.
Egen murade skorstenen blev godkännd förra veckan.
Sotaren kunde inte ställa in pannan...
Dragbegränsaren som är med skall ju justeras in rätt...
därav att jag beställt ett U-Rörs instrument.
Elektronik.... jodå...
då får jag kolla med Rayyan. Eller det kanske finns förklarat här på forumet.
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO