TB mini. går den att trimma/ ställa in ?

pearldrums
Ungskog

Inlägg av pearldrums »

M.Lindskog skrev:
pearldrums skrev:Ställde brännaren på effektläge 2 och fläktläge 2.
Vid effektläge 4 rök det svart ur skorstenen som ett ånglok :P
När du körde effektläge 4, på vilket läge satte du fläktspjället?

När jag pratade med TorsbyUgnen om min brännare så fick jag beskedet att normal inställning är att övre kanten av spjällarmen ska stå mitt för siffra som motsvarar effektläget.

För egen del har jag fått montera på flamriktare & får då fin rök om jag sätter spjällarmen ett steg upp. Dvs. jag kör effekt 4 & spjäll ca. 5.
tack för detta tips...det verka göra susen :lol: gick fort som tusan upp i temparatur.
kör med effektläge 3 och fläktläge 4.
återstår bara att koppla in Termostat - TK1A istället för att ha brännaren kopplad till befintlig oljetermostat.
det blir en väldans massa uppstarter nu vilket ju ska dra mer pellets har jag läst här!
har dragbegränsaren på pa 13 och rökgastemperaturen blev 165-170 gr..
CTC Rgent års m 1992. TB mini års m 2011. stora enso pellets, schuntautomatik : ThermOmatik !
Bor i Fageråsen, 4 mil nordost om karlstad!
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Så bra att det ledde nånvart :)

Men, som flera skrivit, varje anläggning behöver justeras in individuellt. Att det funkar med spjäll = effektläge +1 för mig är ingen garanti för att det funkar för alla. Om det blir luftöverskott finns tydligen risken att brännaren går för varmt, vilket kan kosta söndereldade delar...

OBS också att TorsbyUgnen anger att max effektläge med flamriktare är 4. Kan vara bra för dig att veta, så du inte gör samma tabbe som jag gjorde först & brassar på med läge 6-7...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
pearldrums
Ungskog

Inlägg av pearldrums »

nej, provade med 4 och det verkade va för mycket för min anläggning! ska testa detta nu ett tag och utvärdera :D
CTC Rgent års m 1992. TB mini års m 2011. stora enso pellets, schuntautomatik : ThermOmatik !
Bor i Fageråsen, 4 mil nordost om karlstad!
Skriv svar