Jag måste långt på väg hålla med stepside. Det är ju så att vedpriset varierar beroende på vem du frågar, och sedan har du skogskubikmeter, fast kubikmeter, travat kubikmeter och stjälpt kubikmeter - bara som ett lite axplock. Om du inte är insatt i
hur man beräknar dessa storheterna, så kan du blir rätt rejält snuvat.
En annan sak är ju att ved är mer bökigt än alla andra energiformer som är ibruk idag. Sedan tillkommer att du får räkna med att byta keramik ungefär vart 5 år - det fick jag upplyst när jag funderade på vedpanna. Det är en kostnad om ca 5 000 kronor +/- 1000 kronor beroende på panntyp och storlek.
Ytterligare ett moment är dessa Satans acktankar som tar i anspråk rätt stort utrymme. Har du ett hus under 100 kvm så har du helt enkelt inte utrymme att avse för acktankar om 2 - 3 kubik. Dessa tankar är även potentiella källor till fel.
Så räknar man ihop alla pro & cons så tycker nog jag med att pellets nog är det bättre alternativet - även om man skulle ha oturen att ha en brännare där röret kostar 4 200 kronor, som jag ser några har. Har du ett mindre hus - alltså under 150 kvm - så är det inte så himla mycket att spara på ved. Och det måste ju finnas ett skäl till att vedeldare konverterar, nej inte till islam, utan till pellets?
Jag skulle kunna få tag på ved till kring 250 - 270 kronor kubiken, men då har jag arbetet med att såga, klyva och trava eländet - för inte att tala om att jag skulle få skaffa vedpanna, acktankar och att flytta pannrummet upp eftersom vare sig pannor eller acktankar platsar i källaren där det är endast 160 cm takhöjd. Det skulle komma att kosta lika mycket som bergvärmeinstallation + en semesterresa till Schweiz - och när allt sagts och gjorts skulle jag komma att ha en värmekälla som kräver att jag är frisk och snabb 365 dagar om året - och vem tusan kan skryta med att vara det?
Har du stort hus, med flera i familjen samt tillgång på bra och billig ved, så kan det vara ett alternativ. Är du ungkarl och bor i ett mindre hus, så är det pellets som gäller. Det är det närmsta vi kommer en allmän regel, och som sagt var: Ved varierar i pris från skänk-bort till rent ocker