Här kommer det en nykommling på forumet,har dock varit å surfat runt här en längre tid å läst allt mat nyttigt om ved eldning mm.
Mkt kunnigt folk på forumet

Har i dagsläget en Perifal Duo Plus 18kw -97 med en slav tank på 1300L,100L expantionskärl öppet system,slang i skortstenen 110 mm och ca 10 meter lång.
Huset är på 95 m3 boyta samt 45m3 uppvärmd (ren) källare.,Tilläggsisolerat,nya fönster.
Klarar mej idag på att tända en gång per dygn men det är väl precis iof när tempen kryper neråt.
Lite osäker på om det är för lite diameter i skortstenen? Kan tilläggas att jag fick fläkten utbytt efter nåt år till en på 80watt för pannan inte gick riktigt som den skulle,inga problem i nuläget med pipan.
Pannan ska bytas ut mot en 30kw antingen Baxi Bonus eller Innova.
Iof kör jag bara med ved så det lutar väl kanske åt innovan,men kom gärna med synpunkter,för å nackdelar!
Lite funderingar kring ack tanken,om man ska behålla den och montera in en slinga samt komplettera den med mer vatten eller om man ska köpa nya tankar
Har de nån betydelse med olika storlek,höjder mm för skiktningens skull?
Hoppas ni kan hjälpa mej med mina funderingar kommer väl mer frågor vad det lider när man ska dra igång med projektet!
//Henken