Pellets från utlandet?

Skriv svar
sture01
Frö

Pellets från utlandet?

Inlägg av sture01 »

Hej allihopa,
jag har tänkt på att importera pellets från utlandet; Finland, Ryssland eller Baltikum för att sälja här i Sverige. Tror ni att det finns intresse att köpa här i Sverige? Har ni märkt om det finns stor skillnad vad gäller pris/kvalitet/efterfrågan, mellan dessa pellets och svensktillverkade? Tacksam för alla kommentarer.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Klart att det är intressant om priset är bra, och att pelletsen håller en bra kvalité, inte sintrar, eller på annat vis ställer till det i brännaren.
Om pelletsen får brännaren att krångla så blir det riktigt svår sålt, även till ett lågt pris. Då betalar ju dom flest hellre ett högre pris och slipper krångel.

Så om du erbjuder bra pellets till ett bra pris, och bra leveranser. Och håller vad du lovar när det kommer till kvalité och leveranser, så kommer du att få sälja mycke pellets :)
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Kan du få hit rysk pellets till bra pris så kör på. Nu är det väl de överlevande av Jeltsins vasaller som äger all industri där och de vet mycket väl vad pellets kostar i sverige. De säljer ingenting till underpris.

För en svensk som vill importera blir det rysk tull. De ryska handelsmännen har dotterbolag i baltstaterna och med regimens goda vilja så kan de den vägen få ut sina varor till europa utan tull. Ett sätt av regimen att ha kontroll över handeln men samtidigt få in utländsk valuta.

Baltpellets har inte bästa rykte i sverige. Inblandning av lövträ och pellets från timmer som legat i östersjön och dragit åt sig saltvatten har dragit ned kvaliteten. Samtidigt har Flexiheat och Barlinek pellets från Polen visat att det går att göra bra pellets av lövträ också.

Provade baltpellets från naturkraft.nu och mycket riktigt, utan uraskning i brännaren blev det kraftig sintring. När jag kopplade på den automatiska uraskningen blev det ingen sintring alls.
Men ska man sälja baltpellets ska det ju vara billigare än svensk pellets och inte som naturkraft nu dyrare än Byggmax och dessutom bara 14 kg pellets i påsarna märkta med 15 kg!

Kan du få tag på baltpellets som verkligen blir billig så försök kombinera med ett inbyteserbjudande.
"Byt in din gamla brännare till en ny med automatisk uraskning så kan du elda med våran billiga baltpellets utan problem".
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
jallajalla
Gallringsobjekt

Kontroll

Inlägg av jallajalla »

Import båt i lösvikt.
Kontrollera leveransen ifrån Ryssland noga
Risk för kontaminering av diverse skräp, typ masonite, papper m.m
De är heller inte så noga , det kan vara blandat med både 6 och 8 mm pellets.

Import båt från Polen. Oftast bra pellets.

Se upp med varmgång i pelletsen under båtresan, kontrollera ofta med kolmonoxidmätare. Ju högre värde ju varmare pellets.
Se även upp med dessa gaser vid mottagandet, lagring.
Vi har haft dödsfall i Sverige, stuveriarbetare alt matroser.

Pelletsen har varit bra att elda,, t.o.m. i värmebaronen vikingbio..

Tips, ta hem partiet till Sverige så fort som möjligt, då det inte går att försäkra partiet på land i Ryssland
jallajalla
Gallringsobjekt

Priset

Inlägg av jallajalla »

Sen om det finns intresse,,
Visst om det är billigt.
Pelletseldare är ett gnidet släkte och pelletsen börjar bli dyr.
Hellre lite ask-jobb, bara det är billigt.

Men som sagt, jag har bara råkat på bra pellets ifrån Ryss/polen/lettland.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Sälj till de stora verken, så de inte trissar upp priset för oss små...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Kroatien tillverkar pellets likaså största delen körs till Österrike och Tyskland mest som 6mm pellets ca: 85% av tillverkning går till utländsk marknad.
Priset omvandlat till SEK är ca:1700:-/ton går att få kontakt med tillverkarna och en del anger på sina hemsidor även skandinaviska länder som samarbetspartner.
Har själv funderat på import av pellets och det kan vara läge nu.
Ett plus är att Kroatien är på väg in i EU så det borde underlätta en hel del likaså.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Nej ren banditpellets tror jag inte på när det finns bra pellets på närmare håll.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Ugale
Frö

Pellets från Baltikum

Inlägg av Ugale »

Importera från Ryssland är att spela rysk roulett,mutor vid lastning etc
Finns många bra pelletstillverkare i Lettland och Litauen,men om du inte besöker dem och skriver kontrakt kan du i de flesta fall få köpa från importörer som har tagit pellets från Ryssland eller Ukraina,jag vet då jag bor i Lettland
Handlar själv med pellets men mest med med bulk minsta order 1200 ton till värme verk i Sverige och Danmark
Jag har hjälpt en del av mina släktingar att köpa pellets i Lettland av en Svensk pelletstillverkare här som använder Hjälpsändningar från Sverige som fraktbolag,det blir billigare frakt + att man gör en hjälpinsats för behövande,problemet är i de flesta fall att du måste ha truck vid lossning
Priset här i lettland är 1400 kr ton+frakt ca 400kr ton + moms(privatperson 10%)då är priset ca 1940kr per ton varje pall är 960kg om du betalar moms på frakten vet jag inte,jag vet att vid företags moms så blir det 140 kr billigare per tom än hjem o fix,vi pratar om ton och inte pall om 832kilo
sture01
Frö

Pellets från utlandet?

Inlägg av sture01 »

Hej allihopa,
tack för alla lärorika kommentarer som jag ska ta i beaktning. Jag har tänkt mig köpa pellets från Baltikum. De kostar ungefär 1400 kr/ton packat i 15 kg säckar. Deras säckar ser dock annorlunda ut (som en tunn genomskinlig presenning). Tror ni att det är ett problem vid försäljning?
Nu blir mitt nästa steg att hitta en billig transportlösning hit till Sverige. Känner någon till ett transportföretag från Baltikum till Sverige?
Ugale
Frö

Re: Pellets från utlandet?

Inlägg av Ugale »

Kolla på www.latswe.com där får du hjälp med allt Svensk ägare

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Skriv svar