Rökgasexplosioner med Iwabo villa-s

Örjan
Ungskog

Rökgasexplosioner med Iwabo villa-s

Inlägg av Örjan »

Jag har haft Pannan Mescoli Combifire och brännaren Iwabo Villa-s sedan -00
Till och från så har jag haft rökgasexplosioner.. Oftast efter att jag fyllt pellets förrådet.
(Kör med 6mm bulk som skruvas direkt till brännaren från förrådet).
Men nu har det börjat poffa även fast förrådet är halvfullt, den poffar ungefär vid var 4:e tändning.

Tidigare för några år sedan så har jag fått byta ett relä i brännaren och en säkring till värmespiralen samt justerat värmespiralen en gång då den kommit ur sitt läge det är allt jag behövt göra under alla år..

Rökgastempen är ~230 grader och jag har kört med 5 st retardrar av 8 möjliga..
Nu provar jag med att köra utan för att om möjligt få iväg rökgaserna så det inte ska smälla så mycket men det hjälper inte..

Någon som har tipps på vad jag kan göra för att få brännaren att tända fortare så det inte blir så mycket rökgaser?

Eller ska man byta brännare till någon annan?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är nog inte det som är problemet, det finns brännare som behöver 10 minuter på sig att få fyr på pelletsen och det blir inga poffar för det.

Har du bra drag i skorstenen ? hur ofta startar brännaren (eller om så vill, är pannan kall när brännaren startar) ?

Smäller det i samband med uppstarten eller när brännaren har gått en stund ?

Jag ser ingen anledning till att du ska behöva byta brännare så länge det är en brännare som passar till din panna så lär det nog inte hjälpa att byta den mot någon annan.

Går fläkten något innan brännaren startar ? (många brännare har möjlighet att köra fläkten på fullt flås innan tändelementet går igång vilket kan hjälpa).

Mängden pellets som används vid uppstarten kan också ställa till det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Vad har du för startdos nu?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Örjan
Ungskog

Inlägg av Örjan »

micke_932 skrev:Det är nog inte det som är problemet, det finns brännare som behöver 10 minuter på sig att få fyr på pelletsen och det blir inga poffar för det.

Har du bra drag i skorstenen ? hur ofta startar brännaren (eller om så vill, är pannan kall när brännaren startar) ?

Smäller det i samband med uppstarten eller när brännaren har gått en stund ?

Jag ser ingen anledning till att du ska behöva byta brännare så länge det är en brännare som passar till din panna så lär det nog inte hjälpa att byta den mot någon annan.

Går fläkten något innan brännaren startar ? (många brännare har möjlighet att köra fläkten på fullt flås innan tändelementet går igång vilket kan hjälpa).

Mängden pellets som används vid uppstarten kan också ställa till det.
Bara vid uppstarten som det smäller.
Fläkten går igång samtidigt som allt annat kör igång.
Pannan är varm när det poffar startar på 70 grader och värmer till 80.

Ska prova att ställa ner startfyllningen lite få se om det hjälper.. Kan tänkas att det är lite mycket så att den varma luften inte passerar igenom pelletsen tillräckligt mycket.
Ska fota lite så ni får se hur det ser ut.. återkommer...
Örjan
Ungskog

Inlägg av Örjan »

ronald skrev:Vad har du för startdos nu?
2 min 40 sec fyller den och så här ser det ut i koppen då.
Hela koppen är under pelletsen och pelletsen är 3-4 cm över översta lufthålen på "sneplåten" över tändspiralen..
Ska prova sänka fyllningstiden något..
Bild

Tom kopp ses här
Bild
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ser väldigt mycket ut på bilden...därav rökpuffar troligtvis?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Örjan
Ungskog

Inlägg av Örjan »

Sänkte till 1 min 50 sec.
Översta hålen framför spiralen täcks inte helt (inringade med rött)
Bild
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

90 sek är väl fabriksinställ...Men det beror ju mycket på pelletsen /spånoch lutning på skruv..mm
Men öka liiite till så du täcker dom översta med...Du är nog rätt snart rätt" :wink:
Örjan
Ungskog

Inlägg av Örjan »

Hittade nog felet på varför det poffar..
Skruven ger grymt olika mängd/tid
Nu ökade jag tiden till 2 min 10 sec och då täcktes bara botten i koppen..
se.
Hur ska jag få skruven att ge ett jämnare flöde?? den lutar ca 45 grader och så ska det väll vara?
Bild
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Rengöring av skruv och förråd från spån...
Örjan
Ungskog

Inlägg av Örjan »

Nja det är inte mycket spån..
Jag har aldrig gjort rent vare sig tank eller skruv på dom 11 år jag har haft anläggningen.. Man kanske ska ta sig en titt nästa gång tanken är tom...

Hursomhelst så modifierade jag brännarkoppen så att den numera inte är så känslig för pellets nivån..
Nu täcks alla hål även med mycket liten pellets mängd..

Jag monterade en liten plåt som sticker upp 1,5 cm framför sneplåten på så vis så stannar pelletsen upp mot den lilla plåten så att alla hål täcks.
(många kulor hoppar även över plåten så att samtidigt som hålen på sneplåten täcks så är även botten hålen täckta).
När nivån är över plåten så ramlar pelletsen ner som vanligt.. Återstår att se hur länge plåten håller...
Bild
Ska se om jag får ordning på kameran så kan jag slänga in en filmsnutt..
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Verkar som pelletsen ramlar långt fram i röret,så att elementet inte kan få fyr på den.Kan du inte mäta upp ca 3 dl i startdos,som vi andra med KMP har som mått på ?Om du sätter en bromsplåt i fallröret så får du kanske pelletsen att hamna längre in i röret.Går det att skjuta fram tändelementet så det kommer fram till fler hål i röret?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Örjan
Ungskog

Inlägg av Örjan »

Plåten som jag nu monterat funkar ju som en bromsplåt fast den är monterad nere i koppen istället för uppe i röret..

3dl pellets är vad jag har i startdos fast var 4:e - 5:e gång får jag kanske bara 1,5 dl och då har det inte räckt för att tända i och med att många av hålen inte har varit täckta..
Men nu efter modiefieringen så tänder den även på 1,5 dl..
Örjan
Ungskog

Inlägg av Örjan »

Plåten som jag nu monterat funkar ju som en bromsplåt fast den är monterad nere i koppen istället för uppe i röret..

3dl pellets är vad jag har i startdos fast var 4:e - 5:e gång får jag kanske bara 1,5 dl och då har det inte räckt för att tända i och med att många av hålen inte har varit täckta..
Men nu efter modiefieringen så tänder den även på 1,5 dl..
Kenneth
Fröträd

Puffar vid start..

Inlägg av Kenneth »

Hej

Har du gamla Nymo-kortet eller E-kontroll ?

E-kont.kortet kom från 7900 ser.nr: lättare att justera.

Har du mätt draget i förbränningsdelen ?

Har du otät i ramen mot pannan ?

Den plåt du satt dit rek.jag inte nu får du eld uppe i tändhällen
vid mycket aska i roster..

Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Skriv svar