Är pellets framtidsriktad ??
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
summa sumarum,detta med superisolering och bra inomhusmiljö där vi och huset inte blir sjuk och vi slipper betala en massa dyr värme är idag ett tämligen outforskat ämne som ingen med 100% har ett svar på,bara rekomendationer och vad vi tror är bra just nu. listan på nya bra "byggideer" genom åren är lång och många allt annat än bra. hade DU velat ha asbets,blåbetong,bly i ditt nybyggda hus? för inte så länge sedan igenteligen ville många det för det var bra just då. hur många nya hus har tex takfotsventilation och är det bra? inte ens experter vet till 100%... slutplädering: de stackare som sitter där med ett dragit energislukande gammelhus helt utan modern finess kanske i slutändan har det bästa huset ändå ,tillsvidare iaf?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
-
- Pannrumshärskare!
Håller med. Och med en billig energikälla typ ved så slipper man ju alla tillägsisoleringar och fönsterbyten för att spara energistepside skrev:slutplädering: de stackare som sitter där med ett dragit energislukande gammelhus helt utan modern finess kanske i slutändan har det bästa huset ändå ,tillsvidare iaf?

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
För vad det är värd, så lär man inte dö av syrebrist i Villa Korsdrag
Dock måste jag säga att ved inte precis lockar. Bökigt, skrymmande, mycket jobb och en konst att elda på rätt sätt. Pellets må vara dyrt, men man slipper skrymmande acktankar, skrymmande vedbodar över hela fastigheten, kapsågar, vedklyvar samt Fan själv och hans styvmoder, gammelfaster och lill brorsa. Som en skrev: Att elda ved är en livsstil. En livsstil jag vänligt, men bestämt tackar nej till

Dock måste jag säga att ved inte precis lockar. Bökigt, skrymmande, mycket jobb och en konst att elda på rätt sätt. Pellets må vara dyrt, men man slipper skrymmande acktankar, skrymmande vedbodar över hela fastigheten, kapsågar, vedklyvar samt Fan själv och hans styvmoder, gammelfaster och lill brorsa. Som en skrev: Att elda ved är en livsstil. En livsstil jag vänligt, men bestämt tackar nej till

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
tror ju faktiskt att det är ganska så lönsamt att byta just fönster trots vad man hör om aldrig intjänad investering- om man kan investera i bra billiga helst begagnade och installera själv.får man bort lite kallras från gamla fönster är det ett väldans uppsving. annars kan man sätta in en" extra ruta" vintertid om man har gamla 2 glas-det är ett mycket bra prisvärt alternativ har jag förstått. VED går åtminstånde att påverka priset på mer än andra alternativ men att det direkt är superbilligt för gemene man tror jag är en myt och att många tyvär eldar till samma pris som den bekväma pelletsen i slutändan.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
-
- Pannrumshärskare!
Jag har själv bytt till isolerruta i några fönster som saknar element under sig och inte blev det någon stor skillnad.
Jag gissar att mitt energibehov är runt 25 000kwh ungefär 6 ton pellets?
Småsäck 3000kr ton = 18 000kr
Jag får mycket ved och motorsågskedjor för 18 000kr
Jag gissar att mitt energibehov är runt 25 000kwh ungefär 6 ton pellets?
Småsäck 3000kr ton = 18 000kr
Jag får mycket ved och motorsågskedjor för 18 000kr
Senast redigerad av Andreas Hansson den tis 15 mar, 2011 10:09, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Byta fönster tror jag är en mycket dyr metod att få till en liten minskning av energiförbrukningen.
Billigaste metoden är att fräsa in ett extraglas i bågen eller byta ut inre glaset i en tvåglaskarm mot ett argonfyllt dubbelglas. Kostar 2500-3000 per fönster. Renovering av 8 fönster skulle kosta mer än en årsförbrukning av pellets. Tror man ska vara rätt ung för att gå plus under sin livstid där.
Billigaste metoden är att fräsa in ett extraglas i bågen eller byta ut inre glaset i en tvåglaskarm mot ett argonfyllt dubbelglas. Kostar 2500-3000 per fönster. Renovering av 8 fönster skulle kosta mer än en årsförbrukning av pellets. Tror man ska vara rätt ung för att gå plus under sin livstid där.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jo BergaT:om det går ?sätt upp självdrags"ventilerna i taket och dra upp spiron på vinden och ut =mycket ´mindre kallras och så kan du dra ut dom under takfot bli mer skyddade från regn och rusk ..bergatorparen skrev:Hellre än en massa ventiler, kom jag då att installera mekanisk avluftning för att slippa de där ventilerna. De leder bara till kallras, och ger marginellt förbättrad ventilation

Sen så sätter du in en kamin så får du bra snurr på självdraget+att det torkar ut fukten om den finns..Tips!Kan torka tvätten framför så slipper du dyr el för toktummlare och gott att ta sig en" ...framför...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Bra tips där, Ronald. Kläderna låter jag självtorka i klädvårdsrummet på ovanvåningen. Där är torrt som i en öken. Torktumlare är för de som har liten tid
Under vintern står min hygrometer på allt mellan 35 till knappt 50 % relativ fukt. När jag inte eldar, är det en helt annan femma. Men kanske är det normalt i gamla timmerhus? Att det är snustorr luft under vintertid?

Under vintern står min hygrometer på allt mellan 35 till knappt 50 % relativ fukt. När jag inte eldar, är det en helt annan femma. Men kanske är det normalt i gamla timmerhus? Att det är snustorr luft under vintertid?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JA !Torsten skrev:Byta fönster tror jag är en mycket dyr metod att få till en liten minskning av energiförbrukningen.
NEJ !Torsten skrev: Billigaste metoden är att fräsa in ett extraglas i bågen eller byta ut inre glaset i en tvåglaskarm mot ett argonfyllt dubbelglas. Kostar 2500-3000 per fönster.
Billigaste metoden är att köpa riktigt energisnåla PCV fönster som resten av Europa använder. Ett fast 10x13 kostar ca 1300 kr och ett 15x13 ca 1900 kr.
Det ger en högre komfort med avsevärd ljuddämpning och totalt uteblivt kallras från fönstret. Men nån direkt uppenbart märkbar minskad energiförbrukning vågar jag inte påstå.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex