Är pellets framtidsriktad ??

Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om det var möjligt för mig att bygga nytt ville jag definitivt bygga ett passiv-hus och jag skulle gärna vilja bygga detta ett ställe där jag kunde kasta upp en vindsnurra - bland annat.

I det hela ville jag göra en del för att koppla fri huset från elnätet, något som inte är så svårt faktisk, kräver bara en del investering.

En av lösningarna ville bli en ångdriven generator och sedan får ni gissa vad man eldar ångan upp med ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

ved är allt annat än billig för gemene man som köper färdig ved i dagsläget. m3 pris där du inte vet om det är exakt en m3 du betalar för och % fukt kan vara hög,mm. 10 öre per Kw/h billigare än pellets har jag hört i slutändan och allt jobb som följer med...inget jag har som primär uppvärmning iaf,däremot som backup och mys. kärnkraft är det som det skulle ha investerats på allvar i tycker jag.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Inte jag heller stepside!! men här snackas inte färdig ved ...
Skall det va skall det vara gratis egenhugget,eller köpa ohugget...lite arbete skadar inte..hmm och 1o öre billigare än pelle nej nu tog du väl i kanske säckat på coop möjligtvis :wink: ...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Massive skrev:
Samtidigt tror jag inte våra politiker stillatigande kan låta det fortgå att toppbelastningen bara tillåts öka och öka.
Att bygga nya kärnkraftsverk för att vi har några månader på året med hög belastning är inte särskilt kostnadseffektivt och dessutom är det ju en viss ledtid från beställning.
Mer troligt är politiska åtgärder för att minska toppbelastningen eller åtminstone stoppa ökningen.
Som sagt i nya byggregelerna tror jag det står att värmepumpen skall klara hela effekt behovet..

Jag har inget emot pellets,Jag kommer nog skaffa en brännare när det dyker upp någon billig på blocket. Men vid ny produktion tror jag inte många kommer satsa på det.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Frågan är om inte närvärme som drivs med pellets/briketter kommer att bli lösningen för nybygg - i synnerhet eftersom energibehovet i nya hus byggda efter de senaste reglerna, är såvitt litet att en egen pannan inte går att motivera rent ekonomiskt. Den kommer att vara en förlustaffär hela tiden. Ett modernt hus vill typiskt ha ett värmebehov av 5 - 8 000 kWh/år om det ligger i intervallet mellan 100 - 150 kvm. Det mesta vill kunna skaffas genom frånluftsvärmepump, medan det resterande skaffas via närvärme som även förser hushållet med tappvarmvatten. Såsom vi här inne håller på med otalliga pallar med pellets, pannor som måste sotas och askas ur stup i kvarten och sådant mera, är gammelvärlda redan. Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Jaja men sa han..-Bergatorparn-.. Har du ett passivhus så ska det räcka med att släppa en rejäl brakskit så har du varmt hela året.. :salut: Man kan ju allvarligt undra vart samhället är på väg...Vad ska folket sysselsätta sig med om inte biobränslet finns?
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Vad folket skall sysselsätta sig med, är den eviga frågan. Av någon anledning, verkar det som det löser sig oavsett. Att det löser sig beror på att vi alla är unika, och därför så blir aldrig samhället uniformt. Det kommer alltid att finnas mångfald, och en sak vet vi: Framtiden är ett blankt ark. Och visst kommer biobränslet att finnas, men på samma sätt som motorer har blivit mer snåla genom åren, så kommer även bioenergianläggningarna att bli mer snåla. Jag tycker att det vore skönt om man kunde få ett hus som inte behövde eldas som vore det ett gammalt express lok med dålig tid. Passiv hus har av olika anledningar kritiserats från olika håll, och visst finns det risker med att bygga för täta hus med. Det kan ge upphov till sjukdomar. Idealet: Väl ventilerat, väl uppvärmd och ekonomiskt. Lite utav en ekvation :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Framtiden blir kanske egen biogasanläggning i trekammarbrunnen.Lite skit och växtrester,så sätter det fart.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

2 länkar om lite vedpris. http://www.stodeenergi.se/products/dyrt_billigt.htm http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=3079 köpa färdig ved,gammal oljepanna eller dylikt=mycket troligt dyrare eller likvärdigt pris som pelletseldning i samma panna och mindre arbetsinsats med pellets. får man veden billigt och har en modern panna och tid,ork med hanteringen är ved fantastiskt. ps.skulle det bli krig,naturkatastrof osv gissa vilket uppvärmningsalternativ som är king of the hill?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Undrar när dagens passivhus börjar kosta skattepengar som sjuka hus.
Tänk när dagens lattetöntar med mysko uttal köper en borrskruvdragare och går loss på passivhusens fuktdiffusionsskydd.
Som att släppa in en ilsken getabock i en porslinsaffär. :)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Då kommer inte ens Arga Snickaren att kunna hjälpa Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

finns 1000-tals gamla hus som hemmasnickarn tillägsisolerat så mycket han kunnat och orkat och lagt plast,moderna supermaterial,mm-för så ska det ju vara, sen har uppvärmningskostnaden sjunkit som en cheva 305 motor i sjön.framtiden får utvisa om det var klokt eller inte. i ett energikrävande "ekologiskt" timmerhus kan man gå bakåt i tiden bra många hundra år iaf och få svart på vitt att det är ofarligt för hälsan att leva där.
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Det som är mest facinerande är ju att trots,meter tjocka väggar,tak isolering med plast, så lik förbannat så måste man ha en ved/pellets kamin o spetsa/kompletera med? Kan man väl lika gärna bygga rejält från skratch? :roll:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kanske en vinterrock till huset. Och en regnkappa :-)
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det som kan stjälpa den bästa isolering, är om det finns ett hål i klimatskalet ut till fri luft. Då kan det emellanåtbli så himla kallt i huset att man skulle tro man hade presänning till väggar. Så första bud innan man lägger på ny isolering, är att se till att husstommen inte läcker luft eftersom det både undergräver isoleringseffekten - och kan leda till fukt/mögelproblematik genom att den varma inomhusluften kondenserar mot den kalla ytterklädseln

Just på det området kommer nog jag att få lägga det mesta av den tid jag beräknar går åt att tilläggsisolera stöga :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar