Jag med bytte panna medan jag fortfarande körde olja. Jag hade en CTC 265 VX från 1966 med en Lamborghini ECO 3 L brännare utan oljeförvärmning. Om jag haft råd att köpa all den olja pannan begärde skulle det gått åt 6 kubik, så jag finge elda ved och el för att hålla varmt.
2004 bytte jag till min nuvarande panna, och förbrukningen sjönk till kring hälften - 3,3 kubik med samma oljebrännare som satt i gammelpannan. Men: Då behövde inte elpatronen hjälpa till, och vedeldningen var borta. Så CTC 265 är beräknad på koks, vilket gör att den har stora ytor för upptagning av infravärme, medan gaskonvektionsytor är det uttalat nödtroftigt med. Många som skällde och smällde på mig för att jag sågade 265:an, har märkt under de senaste två vargavintrarna att jag inte svamlade i nattmössan om den pannan, inte. Skall du byta panna, så välj en som är så modern det går att få tag på: Nya Biomatic+ 20 - den till dryga 60 000 - inte 39 000, för den saknar både automatsotning och allt mjukvaru godis som den nya har. Eller om du orkar sota själv: CTC EcoFlex. Samma brännare som Biomatic'en, men begränsat till 15 kW. Du kommer att märka stor skillnad i förbrukningen av pellets, och lika viktigt: Bättre värmekomfort och bättre varmvattenkomfort. Det är värd mycket det med.