Är pellets framtidsriktad ??

Skriv svar
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Som sagt det är mycket politik som styr. Men som det ser ut just nu så finns det väll inte mycket som tyder på att elen kommer bli en överskottsvara inom den närmaste framtiden. Det är väll inte så att trenden är så att vi uppmanas att höja elkomsumtionen direkt. Även om en värmepump förbrukar en fjärdedel av vad en elpanna förbrukar så förbrukar den mer el än vad en pelletspanna gör. Som utvecklingen av elförbrukningen ser ut så är det kanske inte bara kW priset som kommer att styra i framtiden. Kanske kan det rent av i framtiden bli förbjudet att värma sitt hus med annat än biobränsle. (även om det kanske inte är troligt så länge som vi här inne lever)

Det är nog snarare så att värmepumpen är vad förbränningsmotorn var en gång i tiden. Det billigaste alternativet för att få ett viss arbete utfört. En gång var ju oljan så billig att det nästan inte lönade sig att gå. Slitaget på skorna var dyrare än priset för bensinen som bilen drog (extremt överdrivet).

Men idag har verklighetn börjat hinna ikapp och förbränningsmotorn är snart inte längre guds gåva till människan. Förutom att oljan är en ändlig resurs så är den miljövidrig att bränna. Annu så länge tittar biltilverkarna mest på vidareutveckling av förbränningsmotorn för att få dem att dra mindre (högre COP mao). Men på sikt måste man börja titta på BIO-alternativ även som ersättare för förbränningsmotorn.

Så trots allt så tror jag att pelletsen kommer vinna om inte över elen så över kol, olja och kärnkraft (elen är ju inte någon energikälla i sig utan ett medel att transportera energi med)

Men om elen produceras av någon form av biobränsle och att utbyggnaden av elnäten och elproduktionen hinner med den ökande elförbrukningen, så finns det väll inte lika mycket som talar mot värmepumen.

Men det kostar en slant att bygga ut näten så att de klarar förbrukningstopparna också. Den kostnaden (nätavgiften) är ju även vi pelletseldare med och betalar. Skulle man ta bort de fasta nätavgifterna och i stället ta in pengarna på överföringsavgiften (och behålla elbolagens vinster) så skulle nog flera dra sig för att installera värmepump.

Ta bort den fasta avgiften och låt folk betala efter förbrukning. Höj överföringsavgiften från ca10 öre till 60öre (eller mer) så får nätlevernatören in sina pengar från den som förbrukar elen och den som sparar el gynnas

Det kan ju vara ett politiskt påtryckningsmedel, för att få ner elförbrukningen, som skulle kunna komma inom en relativt snar framtid.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

En trolig utveckling är att det på sikt kommer fram billiga solcellsmatrial för att produsera el. Så husägare kan täcka sydsidan av sitt hustak med elproduserande solceller och bli delvis självförsörjande på el. Då kommer värmepumparna att vara själovklart val. Vi är inte där än men forskningen pågår och den rör sig framåt nu, det finns pengar att tjäna med dagens och morgondagens el och nätpriser.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Det vore ju det optimala. Att bli självförsörjande på elen och ändå kunna värma med el. Pelletsen skulle kunna användas för att producera el och värme till industri och de hus som inte klarar av att bli självförsörjande.

Men innan vi är där är både dagens värmepumpar och pelletspannor skrotade och ersatta med något annat.

Det viktiga är nog att fokusera på alternativa sätt att producera elen snarare än att tro att man kan skapa en värmepump eller pelletsbrännare som går på luft.

Kan man samma fatta det så att. Med dagens kunskap är pelletsen mera framtidssäker är kol, olje eller kärnkraftsproducerad el. Samt att distrubiera centralt producerad el i tillräcklig mangd för att alla ved, ojle och pelletseldare ska kunna köra med värmepump, är problematisk med dagens elnät.

Redan i vintras fanns det företag som stängde produktionen för att det blev dyrare att betala elen än att sluta producera. Om alla som eldar ved olja eller pellets skulle värma med värmepump så skulle det ske betydligt oftare.

Jag tror att Fram tills vi kan bli självförsörjade med el och problemet med eldistrubitionen är löst så är ved och pelletseldandet en förutsättning för att systemet ska hålla :shock:

Så även om pelletsen inte är framtidssäker så är framtiden säkrare med pellets :D
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Håller helt med föregående. Och en viktig del i framtidens uppvärmning är fjärvärmen. Där blir det nog mer flis och pellets samt spillvärmeåtervinning från industrier. Där finns mycket att tjäna.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Om jag byggde ett nytt hus så skulle jag ialla fall välja en VP.
Att bygga pannrum och förråd när 1kvm kostar över 10 000kr är ju galet.
Man slipper skorsten,Brandrisk, Sotare.

Det finns säkert entusiaster som satsar på pellets men jag tror inte den stora massan tänker som dom..

Ang el nätet så är det väl el bolagens problem. Inget jag skulle tänka på.
Bygger man nytt så är det nog inget problem att få cop 4-5 i framtiden. Då kan elen gå upp bra mycket innan den går om pellets priset
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

nybygge och redan byggda hus tycker jag man får hålla isär. för alla miljontals äldre hus med självdrag,mm är värmepump inte optimalt helt enkelt. framtiden kommer lika mycket eller mer att handla om sjuka hus och därav sjuka människor pga värmekostnads hysterin,helt övertygad om det.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag gissar att elproduktionspriset i allt högre grad kommer att överföras direkt på konsumenten. Det kan i viss grad dämpa entusiasmen att värma med el (med eller utan pump) om elpriset skjuter i höjden (10 ggr eller mer) några veckor då man använder det som mest, samtidigt som priset blir rekordlågt då man knappt förbukar el alls.

Håller med om att det i dagens läge verkar orimligt att investera i pannrum i ett nybygge bara med tanke på vad det kostar att bygga golvyta för alla grejor.
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Visst är elnätet elbolagens problem med det är vi som konsumenter som måste betala.

Brandrisk slipper du inte ifrån med värmepump. Det är inte ovanligt alls att bränder startar i elutrusning. Jag har iofs inte sett något statistik men hur många bränder i hemmen är orsakade av pelletspanna i förhållande till hur många bränder som orsakas av elutrustning stearinljus och liknande. Du skulle nog sova marginellt mycket tryggare utan en pelletsbrännare.

Sotaren kanske du slipper iofs skorstenen lika så.

När det gäller nybyggda hus så kommer vi förmodligen se flera passivhus i framtiden och med ett sådant hus spelar det ju inte så stor roll vilket uppvärminingssystem man väljer. Där ska man ju i princip bara värma tappvarmvattnet vintertid. Sommartid fixar man ju det med solenergi.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Skall man investera i framtid-framtidens energi så tror jag faktiskt det är en vedpanna (helst en lamda turbovariant :wink: ...Blir elen dyrare blir pelletsen dyrare. OCh det kommer den bli också!! Aktiemarknaden styr mer vinst för varje år för elbolagen,... annars!!!)..Handi handsken tyvärr!!...

Så täta dörrar/fönster och elda lugnt..GUD bless the VED"
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Massive
Ungskog

Inlägg av Massive »

Jag bygger nytt, med pannrum och pellets plus sol. Så jag får väl stå ut med att betraktas som galen här!

Vi har till stor del byggt med passivhusteknik men vågade inte ta steget fullt ut. Men glädjande är att temperaturen i huset (som inte varit uppvärmt i vinter) redan stiger enbart pga solinstrålning.

Även om mitt värmesystem blir förhållandevis dyrt så anser jag att jag får ganska mycket för pengarna jämfört med en värmepumpsinstallation.
Att jag eventuellt får något högre driftskostnader har jag varit medveten om från början.
Men allt är ju inte bara kronor och ören, jag tycker ändå att fördelarna överväger.

Jag anser att det borde vara kriminellt att bygga nytt med elvärme och bara öka på toppbelastningen och snedvrida effektbehovet under året såsom varje nybyggd villa med värmepump gör. Att det dessutom var bidragsberättigat en tid gjorde inte saken bättre.
Som tur är försvinner väl åtminstone frånluftsvärmepumparna ur nyproduktionen när nya byggreglerna får genomslag.

Och ja, ett pannrum kostar pengar men det innebär också flexibilitet.
Hur många sitter inte nu med nybyggda hus utan pannrum och har små möjligheter att ändra sitt sätt att värma huset den dagen det blir timavläsning och elbolagen slutar sälja el på fast pris?

Som jag ser det har värmepumparna definivt en roll att spela i äldre direktelshus och i viss mån i äldre oljeeldade hus, men inte i nyproduktion!
250kvm i 1.5 plan. Bio comfort Black star 20 kW. 800 l tekniktank. GV i båda vån. 1 sjunt. 2 cirk-p Grundfos 25-60. 80 st rör ska upp på taket. Laddas in på olika nivåer via varvtalsstyrda pumpar och platt-vvx. Tapp-vv från TVA. Styrs av UVR1611.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Finns det inte nått i nya byggreglerna som säger att värmepumpen skall orka driva huset vid DUT? Utan el patron?
Massive du tillhör entusiasterna :)

Om nu elpriset skulle stiga jätte mycket så kommer ju naturligtvis pellets priserna följa efter.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Massive skrev: Som jag ser det har värmepumparna definivt en roll att spela i äldre direktelshus och i viss mån i äldre oljeeldade hus, men inte i nyproduktion!
Du är nog väldigt ensam om det synsättet.
Tänk på att -
- Varje gång elpriset stiger med 1 öre/kWh så ökar uppvärmningskostnaden med 0,28 öre kWh i ett nybyggt hus med modern värmepump och års COP på 3,5.

Varje gång pelletspriset stiger med 1 öre /kWh så ökar uppvärmningskostnaden med 1 öre/kWh för pelletseldaren.

Detta betyder att varje ökning av elpriset endast kan följas med en motsvarande tredje-fjärdedels ökning av pelletspriset. Tror du det kommer hända ?

Om våra elpriser anpassas till Europanivå som alla värmepumpshatare hotat med - vad händer då ? Jo - vi får lägre elpriser !
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Andreas Hansson skrev: Om nu elpriset skulle stiga jätte mycket så kommer ju naturligtvis pellets priserna följa efter.
Gammal myt som vevats omochomigen.

Ingen sätter normalt pellets i ett nytt makadam-markreglar-cellplast hus det är ju helt riktigt. Men de gamla husen med källare ska väl stå kvar?
Det är väl tillräckligt många för att man ska diskutera pellets framtid?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Massive
Ungskog

Inlägg av Massive »

Jag blir ju hellre betraktad som entusiast än galning :wink:

Jag och Joones har nog ungefär likadan inställning till detta med elkonsumtionen och nätkapacitet etc.
Det har varit ett av skälen som gjort att jag valt så som jag gjort, men naturligtvis finns det fler.

Det enda som förmodligen är säkert är att energipriserna kommer att stiga i framtiden, oavsett energislag.
Men att priserna slaviskt följs åt helt linjärt bevtvivlar jag.
Jag tror t.ex att pelletstillverkarna kommer att vilja fortsätta vilja sälja pellets,oavsett om priset på el går upp.

Samtidigt tror jag inte våra politiker stillatigande kan låta det fortgå att toppbelastningen bara tillåts öka och öka.
Att bygga nya kärnkraftsverk för att vi har några månader på året med hög belastning är inte särskilt kostnadseffektivt och dessutom är det ju en viss ledtid från beställning.
Mer troligt är politiska åtgärder för att minska toppbelastningen eller åtminstone stoppa ökningen.

Sådant har jag försökt beakta, alltså inverkan av politiska beslut.
Inte bara att räkna kronor och ören i den egna plånboken alltså och pay-off tider.
Skulle jag nu ha antagit helt fel och pelletspriserna rusar, jag får osedvanligt hög konsumtion av pellets eller liknande får jag väl börja elda ved istället. Möjligheten finns ju nu när jag har ett pannrum.

Jag har även möjigheten att docka en luftvatten värmepump till acktanken om det skulle visa sig vara nödvändigt, men det är lite mot mina principer om el i nyprodukion :lol:
250kvm i 1.5 plan. Bio comfort Black star 20 kW. 800 l tekniktank. GV i båda vån. 1 sjunt. 2 cirk-p Grundfos 25-60. 80 st rör ska upp på taket. Laddas in på olika nivåer via varvtalsstyrda pumpar och platt-vvx. Tapp-vv från TVA. Styrs av UVR1611.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Massive skrev:Jag bygger nytt, med pannrum och pellets plus sol. Så jag får väl stå ut med att betraktas som galen här!
Du är inte ensam, det gjorde vi också för 13 år sedan. Dvs byggde nytt med pannrum för pelletspanna och solfångare, fast det dröjde till hösten -04 innan solfångarna kom på plats.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar