Janfire - varför så mycket dyrare?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Torben
Ungskog

Janfire - varför så mycket dyrare?

Inlägg av Torben »

Hej.

En fråga från en wannabe-pelletseldare: Vad gör Janfire'n så mycket bättre än andra brännare att jag skulle välja att betala de ca. 10.000 SEK extra jämfört med t.ex. Baxi Eurofire/Viking Bio?

Även med tanke på att den inte är P-märkt!

mvh
Torben
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hejsan

Tycker nästan alla brännare ligger runt
17-23.000kr .....
Janfirebrännaren är p-märkt :roll:
Kolla länken http://www.novator.se/bioenergy/BE0403/s26-29.pdf
priserna är olika mellan kommunerna , här betalar du
17.100kr för en Janfire Flex-A komplett
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Dick
Prima virke

TMV ALPHA + Viking Bio

Inlägg av Dick »

Sökte upp "Torben" på denna kombination, med bild och allt. Hittar dock inga kommentarer efter installationen. Funderar på att göra en liknande installation hemma hos en kompis med en Alpha-panna från ~90.
-Funkar det bra med brännaren i oljeuttaget?
-Hur ofta får du aska ur?
MVF
Dick
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Thomas
Fröträd

Re: TMV ALPHA + Viking Bio

Inlägg av Thomas »

Dick skrev:...Alpha-panna från ~90.
-Funkar det bra med brännaren i oljeuttaget?
-Hur ofta får du aska ur?
MVF
Dick
Om du menar Janfire'n så har jag min i veddelen.
Jag askar ur en gång per vecka oavsett behov lr inte.
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om du t.ex. kollar de olika trådar om saker som har strulat är det väldig många som handlar om att brännaren går fett/magert och justeringar och trimningar som baseras på bränslets kvalitet.

I en Janfire NH matar du in vad pelletsen väger per kubik (675Kg t.ex.) samt energivärdet (t.ex. 4,8KWh/Kg), om du sedan bytar till t.ex. vestmarka ställer du in 739Kg/m³ och 4,88KWh/Kg och det är allt, sen kör den bra!

Styrningen är en hel del mer komplex än "någon annan" på marknaden, de har varit med länge och har reservdelar och återförsäljare osv.

Jag har tagit hem vestmarka för att testa, jag har nu totalt sett eldat upp ett par ton pellets och har askat 2 gångar, jag installerade själv och har ingen dragslucka, det har bara varit att tuta och köra.

Men jag är kanske inte helt opartisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:Om du t.ex. kollar de olika trådar om saker som har strulat är det väldig många som handlar om att brännaren går fett/magert och justeringar och trimningar som baseras på bränslets kvalitet.

I en Janfire NH matar du in vad pelletsen väger per kubik (675Kg t.ex.) samt energivärdet (t.ex. 4,8KWh/Kg), om du sedan bytar till t.ex. vestmarka ställer du in 739Kg/m³ och 4,88KWh/Kg och det är allt, sen kör den bra!
Du har ett rökgasinstrument så du kollar hur de stämmer då el??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Tyvärr nej, jag har å andra sidan ett siktglas så jag ser eldens färg och jag har kollat sot & aska den första tiden. Jag håller på att fixa en lambda-sond för att kunna mäta och jag ska även ha ett rökgastermometer men det är så många andra saker jag ska göra först.

Men den justering som brännaren gör är testat grundligt med just alla mätningar hos Janfire (rökgas, utvecklat effekt osv) och min erfarenhet i min panna är att det stämmer jättebra, jag körte ett par pall Laxå och lät det köra tomt för att ha en tydlig övergång till vestmarkan, vid externskruv-larm rensade jag pannan, fyllde upp med vestmarka och tryckade på startknappen....och gick o la mig igen, det var 01:30(!) men självförvållad ju.

Har nu kollat sot, aska osv ett par gånger, askan är en aning mer klumpig men klumperna smuler sönder, färgen är ung. den samma som med Laxå (mörk antracitgrå) och det är inget speciellt med sot eller flygaska heller.

Så status är det samma fastän bränslet är en hel del mer energirikt, det duger bra för mig.
Är inte PK!
Dosan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dosan »

Jag kollade orginalinställningarna med mitt Testo 325 och dom stämde bra. Men jag tror att det är viktigt att undertrycket i eldstaden är någorlunda rätt om fabriksinställningarna skall stämma.
Janfire Flex i en Combifire har bytt till NH
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:Tyvärr nej, jag har å andra sidan ett siktglas så jag ser eldens färg och jag har kollat sot & aska den första tiden.

De utvisar tyvär inget..
Det kan se bra ut men om de är co2 på 11% el 12% ser du inte..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Helt rätt. Jag räknar dock med att mycket snart kunna driftsätta min lambda-sond, jag fick gjort en ny lucka som den ska monteras i under morgonen, nu ska det "bara" göras hål till sensorn, rökgastermometer och VP-mätare, sedan ska jag börja labba ordentligt.
Är inte PK!
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Icecap skrev: Styrningen är en hel del mer komplex än "någon annan" på marknaden, de har varit med länge och har reservdelar och återförsäljare osv.
Skulle du kunna ge lite mer info om hur styrningen är uppbyggd rent tekniskt.
Jag har sett att du i annan tråd (som hamnat i avdelning Pellex) "ondgjort" dig över styrningar som var uppbyggda kring en PIC.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Njaa..... hmmmm ..... vad man kan se vid att kolla på kretsarna i den är att det är en 16-bitars processor från Fujitsu, detta kan jag räkna som allmän information.

Den motsvarer i datorkraft en '286 på 32MHz ganska väl (= en "superPC" från de "gamla DOS-dagarna") vilket gör att det finns plats och "datorkraft" till att ta med avsevärd fler parametra i styrningen.

PIC i all ära, jag använder dom själv vid ett flertal projekter men de är i mitt syn "små" processorer som visst kan deras jobb men har begränsade expansionsmöjligheter. Men missuppfatta inte, styrningen de utför kan passa mycket bra till brännaren men man är ganska låst om man ska göra en mer avancerat funktion/brännare.

Detta baserar jag på PIC'ens begränsade stack och sätt att köra interrupt på samt deras perifera funktioner men det är detaljer som kräver en lång beskrivning.

Nu är jag osäker på om det är en PIC-styrning hos dom som använder "PelConfig" men tydligen klarar processorn inte av att kommunicera OCH styra bränningen samtidig, jag har "labb-programmet" på min NH sedan dagen jag kopplade in den och kan ställa precis alla parametra under drift utan problem.

Så de 2 processorer är långt ifrån varandra i "datorkraft", minnesstorlek, perifera funktioner och andra generella funktioner att en jämförelse egentligen är löjlig, det är lite som att jämföra äpplen och päron.

Så sett från en elektronikingenjörs syn är PIC en fin och kompetent trehjuling och Fujitsun en Porshe 911. (Lite överdrivit men det får duga)
Är inte PK!
Elva
Frö

Re: TMV ALPHA + Viking Bio

Inlägg av Elva »

Thomas skrev:Om du menar Janfire'n så har jag min i veddelen.
Jag askar ur en gång per vecka oavsett behov lr inte.
Du har möjligtsvis inte en bild på din installation.
Thomas
Fröträd

Inlägg av Thomas »

Skicka ett PM till mig med din epostadress så kommer det bilder!
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Lars-Erik
Ungskog

Inlägg av Lars-Erik »

JAG :D
Bara funderar läser med jämna mällanrum på forumet dom flesta funderingarna är om janfier:oops: kan det vara så att dom är överreprensenterade i detta forum eller är det en överskattad brännare
för pellets :?: Har nu brännt pellets sedan början på maj 06 och är supernöjd med min Pellex P21 brännare :D .
Kan det vara så att det är kult med vissa brännare :roll:
Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
Skriv svar