Tips/erfarenheter på pelletspanna & ackumulatortank?

peter pan
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 feb, 2011 17:12
Ort: Ronneby

Tips/erfarenheter på pelletspanna & ackumulatortank?

Inlägg av peter pan »

Någon som har erfarenhet av pelletspanna och ackumulatortank att dela med sig av? Är novis på området och köper hellre bra än billigt. Tyvärr vet jag inte vad som är bra...
Har att värma 90 + 50 m3 (två hus) med samma anläggning. Önskar koppla in solvärme på sikt när ekonomin tillåter. Idag finns elpanna i kåken, men den gör ingen glad.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Då kanske du borde titta på BioSol pannan. Ackumulatortank och pelletspanna i samma modul. Kan använda samtliga framåtbrinnande brännare på marknaden, och kan även fås med efterbrännare för bättre miljöprestanda och ekonomi. Prismässigt ligger den kring 50 000 - vilket kanske är lite styvt för en panna som inte levereras med brännare - men ändå rätt mycket för pengarna om man ser till allt som inte syns, men som finns inuti pannan: Solslinga, kmaflänsbatteri för varmvatten med förslinga samt en elektrisk anläggning som täcker de flesta sätt att konfigurera pannan. Den har en max effekt på 25 kW - vilket borde räcka för kring 300 kvm - och givetvis går den att docka mot ytterligare ackumulatorer om behovet finns.

http://www.stocksbro.se/produkter/bio-sol-pannan.aspx

Beträffande brännare, så vill det väl till att välja en som du lätt kan få service på där du bor. Undvik dock helst KMP då dessa har ett tändsystem som inte fungerar lika bra alla gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Pelletspanna passar inte ihop med acktank. Pannan måste ha liten vattenmängd om du nu inte skaffar en alltiett lösning som Biosol.
Ecotec MiniQ är en sådan panna med lite vatten.
Eller varför inte en mindre vedpanna typ Nibe Vedex så klarar du också ett längre srömavbrott.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Massive
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 11:59
Ort: Norrköping

Inlägg av Massive »

Jag hade exakt samma funderingar som du. Jag har länge varit passiv läsare på detta forum och försökt lära mig den vägen vilken utrustning som skulle kunna vara lämplig plus övriga informationsvägar naturligtvis.

Till slut fastnade jag för utrustningen som står i min profil. Tyvärr har jag inga driftserfarenheter av den än då jag fortfarande håller på att montera i pannrummet.

Pannan jag valt är en ren laddpanna utan varmvattenberedning och i min variant med 55 liters vattenvolym. Kan man klara sig med 16kW brännare är pannan mindre och med 30 liters vattenvolym.
Men den har lambdastyrning och brännaren är förberedd för renblåsning mha kompressor.

Sedan är det en tysk ackumulatortank med stora areor på in resp utlopp för minsta möjliga påverkan på skiktningen och externa värmeväxlare både för tappvarmvattenproduktion och för solvärmetillskott.

Jag tycker grejorna ser bra ut men som sagt, det är inte driftsatt än så jag kan fortfarande råka på överraskningar.
250kvm i 1.5 plan. Bio comfort Black star 20 kW. 800 l tekniktank. GV i båda vån. 1 sjunt. 2 cirk-p Grundfos 25-60. 80 st rör ska upp på taket. Laddas in på olika nivåer via varvtalsstyrda pumpar och platt-vvx. Tapp-vv från TVA. Styrs av UVR1611.
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Inlägg av kbking »

Hej Massive,

Har du hunnit få snurr på Blackstar-grejorna? Det vore intressant att höra vad du tycker.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Peter Pan skrev:Har att värma 90 + 50 m3 (två hus) med samma anläggning.
I och med att du vill sätta in acc tank tycker jag att du ska tänk framåt, dvs inte låsa dig i ett system.
samt försök att få råd med solslingan i tanken på en gång.

Sitter med liknande förhållande som dig huset mitt ligger på 85m2
med nästintill ouppvärmd källare, men med ett garage på ca 50m2
därutav så valde jag att köpa/besälla en acc tank med två kretsar (special byggd)
så nu kan jag ha en temp i huset samt en temp i garaget
allt styrt via thermomatic cbj , I mitt fall så vart det en tank från Borö, mycket pga då jag har tillverkningen på orten.

Till detta är då meningen att jag skall koppla en laddpanna under sommaren.

Men mitt råd är att skynda långsamt, och se vad du finner vara bäst för dig och ditt hus.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

thermia bionett,en mini biomatic 8) . woody vedpanna med pelletslucka kanske? vad är blackstar??följer det med en dart vader mask med den :D förövrigt såg jag dalatankens nya "siljan"acc ,den verka bra!
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Blackstar är en serie lågprispannor från Danmark som enligt det upplysta endast kan använda företagets egen pellestbrännare. Men billiga är de: Komplett med brännare kostar de inte mer än en svensk panna utan brännare. Darth Vader masken är tillbehör och levereras mot pristillägg :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Varför är det så omöjligt med annan brännare i de pannorna? I min krävdes skärbrännare och special förlängnings rör. Men det går.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Själv har jag kört pellets mot acktank sedan -98 och med solfångare sedan -04, med utrustning enligt profil.

Finns intresse så får du gärna slå en signal eller ett mejl för att diskutera plus och minus. Pm:a mig så kan du få uppgifter. Om någon har vägarna förbi så kan jag alltid fixa ett studiebesök när tid finnes.

Biosolpannan ser bra ut på papperet med panna och acktank i ett. Men hur är det egentligen med värmeförluster. Att köra elpatron i en "vanlig" panna under sommaren brukar ju alla säga är att skicka värmen ut genom skorstenen. Men att köra solfångare i en Biosolpanna borde ju ge samma typ av förluster, dvs värmen ut genom skorstenen.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Att du säger att du hellre köper bra än billigt är bra för då blir valet rätt enkelt. Ska man amatörmickla för att få in en förhistorisk brännare och kanske tjäna 2000 kr får man ett arbetskrävande system med många problem och felkällor och dålig verkningsgrad.

De två alternativ som finns är Ecotec MiniQ och någon av pannorna från Biocomfort (varav Blackstar är ett alternativ).
http://www.spc-pellets.se/6160/
http://biocomfort.se/erbjudande.asp

Effecta säljer en förbillgad version av MiniQ med egna dekaler på och deras egna problembrännare PellX som de övertog vid PellX Gordics konkurs. Akta dig för sådant hopplock som bara tillkommit för att lura kunder och tjäna pengar!

Nu kostar nog MiniQ pannan ca. 15000 mer än Blackstar pannsetet.
Med MiniQ får du en riktig undermatad brännare, Bioline 20.
Att Blackstar pannan är billig innebär inte att det är lågprisdelar som i effektahopplocket. Pannan är tillverkad i Tjeckien och därför är den billig.
Brännaren i Blackstar pannan är modernare än de flesta svenska fallrörsbrännare och levererad med tryckluftsuraskning.
Läs om pannorna från Nordjysk Bioenergi på stokerpro.dk och stokerforum.dk

De danska leverantörerna av pannor har utlämningsställen vid tyska gränsen så man slipper nordisk moms. Då blir det ändå billigare.
Dessutom kan man få ned priset ytterligare genom att välja en Scotte brännare. Den är exakt samma fast har en något enklare styrning.
Man behöver inte 100 trins modulerande styrning om man kör mot acktank för då kör man brännaren plattan i mattan för bästa verkningsgrad på pannan tills tanken är laddad.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

thermia bionett,varför näms inte den av forumgudarna? den verkar vara mycket lik en biomatic fast mindre och biomatic är ju mycket bra då tydligen.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Massive
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 11:59
Ort: Norrköping

Inlägg av Massive »

Jag har inte hunnit med att driftsätta mitt system än.
Så gott som all rördragning är gjord men det återstår att koppla in styrning, pumpar, draglucka, anslutning till skorsten med lamdasond etc. Tyvärr kommer det inte att ske den närmaste tiden då jag jobbar utomlands.
Jag återkommer när jag har några drifterfarenheter eller problem jag behöver hjälp med :wink:

För att värma två byggnader går det ju att sätta in en extra shunt och pump utan att tanken måste byggas på något speciellt sätt.
250kvm i 1.5 plan. Bio comfort Black star 20 kW. 800 l tekniktank. GV i båda vån. 1 sjunt. 2 cirk-p Grundfos 25-60. 80 st rör ska upp på taket. Laddas in på olika nivåer via varvtalsstyrda pumpar och platt-vvx. Tapp-vv från TVA. Styrs av UVR1611.
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Inlägg av kbking »

Du, Torsten, verkar vara kunnig och påläst, i likhet med många andra här. Jag är i färd med att gå över till pellets och brottas med hur jag ska gå tillväga.

Den här Blackstar-pannan har fångat mitt intresse, och än mer så efter ditt inlägg här. Jag tänker som så, att pannan är ny och med stående turbulatorer, vilket jag förstått är så viktigt att det nära nog är huvudsaken. Och nytt är ju nytt...! Ser man på andra produkter som datorer, spisar, kylskåp, dammsugare, etc, etc, så är det ju utanpå de skiljer sig åt, innanmätet är ju i princip detsamma, och jag gissar att det är på samma vis med pannor.

Så istället för att laborera med den gamla pannan, så tycker jag det är frestande att med en gång kanske ge sig på alltihop. Att köra till dansk-tyska gränsen för att hämta pannan känns intressant och inte avskräckande alls, eftersom jag bor i Skåne, som ju nära nog är danskt. Och när jag läser det du skrivit så håller fantasin nästan på att skena, och jag tänker att jag med sådan besparing då också får råd med en ackumulatortank, vilket ju hade varit förnämt eftersom vattentanken endast rymmer kring 50 liter i den pannan.

Jag tar alltså mer än gärna hjälp av dem som varit med förr så att säga: exv. var vänder jag mig för att kunna köpa vid dansk-tyska gränsen, hur går det till, kort sagt upplägg och struktur för att så förståndigt som möjligt ro det hela i hamn.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det är joeri91942 som kan det här.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 381ec7840e

Blackstar pannan har inte stående rörtuber utan vertikala rökgångar som sotas lätt från locket på översidan.
http://www.dvcenter.dk/upload/2-blackstar.pdf
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar