Trög shunt

Skriv svar
Nibman
Späd planta

Trög shunt

Inlägg av Nibman »

Hej!

Har en panna från 90-talet med en Esbe 4-vägs shunt som jag nyligen har kopplat in en Esbe shuntmotor på. Jag har dock problem med att motorn inte verkar orka dra runt shunten vid vissa lägen. Man kan ju känna att den är lite trögare i vissa lägen så jag undrar om det finns något sätt att göra shunten mer medgörlig, utan att behöva byta den?

Shuntmotorn får pulser från styrsystemet på minimum en halv sekund för att vrida i någon riktning och då är frågan fungerar detta på en shuntmotor av typen http://www.vvsonnet.se/esbe-12500100-pr ... -7195.html eller är en halv sekund för kort tid för denna typ av shuntmotor? Finns det någon nedre gräns på pulslängd för en shuntmotor?
Göteborg
Albin villa kombipanna 725 från 1990, Viking Bio -06, 2x500liter acctank kopplat parallellt med pannan.
1 1/2 plan, 120+80m2
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Min shunt kunde jag inte äns vrida på när jag köpte huset jag bor i nu...
antingen var värmen på fullt eller så var jag tvungen att stänga av pumpen till elemänten. för att värmen skulle ge sig,,,,, Tog hit en vvs gubbe som tog isär shunten och rengjorde den, och sen funkade den som den skulle...
Tydligen kan det fastna skit (Beläggning) i den som gör den trög,, så kolla det först innan annan åtgärd..Tror inte du behöver byta den
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Min manuella shunt hängde efter sommaren eller var mycket trög.

Jag böjde ett handtag som jag skruvade fast och sedan vickade jag på den ett tag och nu fungerar den jättebra.

De kärvar efter ett tag helt enkelt, därför ska de ha motion ibland. Själv håller jag på att bygga om en trasig shuntmotor så att den kan köra igen, då ska jag ha automatisk motionering av shunten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AmiDog
Prima virke

Inlägg av AmiDog »

Låter bekant. Varje höst (efter att värmen varit avstängd hela sommaren) får jag skruva bort vredet (plast) på shunten och hämta största skiftnyckeln jag har och vicka fram och tillbaka på shunten en bra stund för att den ska gå att rubba med vanliga vredet igen.

Har funderat på automatik med inser att det säkert inte skulle funka. Med tanke på att cirkulationspumpen kärvade en halv dag innan den ville funka bra igen efter att sotaren roat sig med att stänga av den, misstänker jag att det är en del skit i systemet. Skulle nog behöva göra rent på någe vänster...
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Skriv svar