Sota pannan
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- CTC1100Viking
- Fröträd
Räkna säckar, inte dagar
För att återgå till ämnet...Vad det gäller sotning på en CTC1100 så sotar jag alltid efter 25-30 säckar vilket i tid kan innebära 8 dagar på vintern och 2 månader på sommaren.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag sotar efter ett veckoförråd: 11 - 12 säckar. Det behövs, därför att jag vill inte att brännaren skall gå i aska. Det innebär att när det är vargavinter kallt, så måste jag sota och aska ur pannan 2 gånger per vecka. Sommartid tar jag det vid behov.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ska räkna hu många säckar det tar mellan sotningarna, det är ju det som spelar någon roll, inte tiden mellan sotningarna
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Inbillningen brukar du ju själv stå för här på forumet. Hur var det med kapillärkrafterna som förde ut röken ut ur din skorsten. Har du dom kvar?bergatorparen skrev:Inbillningens makt är tydligen stor: Som sagt var: ALL pellets dammar - även den spåniga. Att tro något annat är att lura sig själv.
Det du inte har provat och det du inte har minsta kännedom om ska du inte heller yttra dig om som något slags överstepräst.
Har du provat Rindi pellets tillverkad Vansbro? Nej. Men bestämda åsikter om saker du inte har en minsta aning om har du.
Enligt dina egna uppgifter har du mest eldat med Agrol pellets. Detta ger en stor inblick i frågan kan jag förstå?
Du slår ju ofta i folk rena felaktigheter och rekommenderar folk att elda med för låg rökgastemperatur eftersom du själv inbillar dig att man tjänar in mycket pellets på det viset. Där kan man tala om inbillningens makt.
Du rekommenderar också folk att slänga ut sina CTC265 pannor. Den pannan är inget större problem att elda i om den nu redan sitter i pannrummen.
Bara för att du själv inte lyckades med inställningarna till den pannan så gäller detta helt plötsligt alla.
När du påstår att den pannan har 50% verkningsgrad kan ju folk ta dig på orden och kosta på ett dyrt pannbyte i onödan.
Varför inte hålla dig till fakta som du har täckning för?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
All pellets dammar torsten, det är bara en fråga om hur mycket. Det är produktens natur att göra det då det är träråvara som pressas genom en matris.
Har du blåst in peleltsen så dammar den grymt mycket, kör man småsäck dammar det mindre men likväl dammar det.
http://www.pelletsindustrin.org/web/Rad_och_tips.aspx
Hantering
Pellets i småsäck är lätt att hantera, men bör hanteras på ett sätt så att inte säckarna går sönder.
Pellets är en produkt som kräver en varsam hantering för att undvika slitage och mekanisk påverkan. Pellets faller sönder till spån och damm om den nöts och/eller slår i hårda kanter och/eller om den kommer i kontakt med fukt.
Vid all hantering och lagring av pellets bör man ha detta med i beaktande. När pelletsen är levererad är det kunden som ansvarar för att pallarna står stadigt och skyddas på lämpligt sätt.
.
Har du blåst in peleltsen så dammar den grymt mycket, kör man småsäck dammar det mindre men likväl dammar det.
http://www.pelletsindustrin.org/web/Rad_och_tips.aspx
Hantering
Pellets i småsäck är lätt att hantera, men bör hanteras på ett sätt så att inte säckarna går sönder.
Pellets är en produkt som kräver en varsam hantering för att undvika slitage och mekanisk påverkan. Pellets faller sönder till spån och damm om den nöts och/eller slår i hårda kanter och/eller om den kommer i kontakt med fukt.
Vid all hantering och lagring av pellets bör man ha detta med i beaktande. När pelletsen är levererad är det kunden som ansvarar för att pallarna står stadigt och skyddas på lämpligt sätt.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ärligt talat Torsten: Nu vill det till att skärpa sig. Nu sjunkerd du ner på en nivå som inte är en vuxen man värdig. På tal om kapillärkrafter: Det som förorsakar dem är tryckskillnader mellan utsidan och insidan av ett rör. De krafter som ger drag i skorstenar är precis de samma: Skillnader i barometriskt tryck. Ejektoreffekter får du när det blåser. Mest löjligt var den voodoo liknande beskrivningen av krypande, krälande molekyler i ytspänningar i vätskor. Så herr Överstepräst Torsten: Jag läser på, men emellanåt har jag problem med pedagogiken därför att jag kommer ifrån en miljö där man inte fick bli för grundläggande när man skulle förklara saker. Och ärligt talat: Man skall väl inte behöva provelda alla Sveriges pelletsmärken för att kunna konstatera att all pellets dammar? Jag måste korrigera dig på ytterligare en punkt: Jag har inte huvudsakligen eldat Agrol. Jag har eldat även OKQ8 och nu i vinter Neova. Och dammar gör de alla - det går bara inte att undvika - inte ens om du bodde granne med fabriken och hade ett rör direkt in i förrådet.
Problemet med många människor, är att när de känner att de står inför en de inte håller med, och inte har på benen att ta sig an denna personen på en saklig nivå, så kommer spaden fram för att gräva gammal skit som de kan använda för att diskreditera personen i fråga.
Jag sågade och sågar CTC 265 därför att den är en panna gjord för ett bränsle som fasades ut för 30 år sedan: KOKS!! Att elda pellets i en kokspanna är idioti därför att då slänger man närmare halva eldningsbudgeten ut till Kari Kråka. Folk försöker trösta sig med att det inte är så som jag säger därför att de inte ser sig råd att byta. Någon svammlar om att inte vilja ha en Ferrari i pannrummet. Klartext: Någon är tvungna att sitta med gamla SAAB 92:an i pannrummet därför att de inte har inkomster som gör dem förmögna att byta, och det skall vi givetvis ha förståelse för, men andra lägger enorma summor på bling-bling och dyra krogrundor eller annat vidlyftigt leverne - och de svammlar om att inte kunna räkna hem något på att byta gamla vraket. Men i verkliga världen, så är det tack och lov så att folk byter gammal skit mot nytt och bättre. Vore det inte så skulle inte Sverige har varit ett av Europas mest energieffektiva länder - vilket vi är. Jag har sagt det förut och jag upprepar: Pellets.info är inte representativt för den pelletseldande befolkning i Sverige - tack och lov. Om det varit det, skulle det stått illa till med Svea Rike. Det var just alla eländesbeskrivningar som fick mig att börja läsa på, och efter att ha ransakat det jag kom över stod det klart: Majoriteten av svenska pelletsanläggningar funkar klanderfritt. Majoriteten av pannorna i Sverige är nyare än 20 år. Ett forum som detta är oftast en mötesplats för folk som antingen har problem med pannorna, eller folk som vill dela med sig av sin kunskap, eller som vill marknadsföra sina produkter och givetvis för alla som har intresse av värmeanläggningar.
Så för till slut att ta detta med rökgastemperaturer: Låg utgående temperatur från pannan, förutsatt att brännaren är rätt justerat, innebär hög verkningsgrad - och därmed god ekonomi. Sedan när det kommer till vilka temperaturer du skall ha i toppen av skorstenen så går meningarna isär: 60 - 85 grader, 50 cm ner, 65 cm ner, 70 cm ner, 75 cm ner, 80 cm ner, hör jag 1 meter? Såld till herrn i foliehatt för 1 meter! Så att köra med absoluta "sanningar" i så måtta är omöjligt.
Så jag kör med det jag är övertygad om, och jag läser på för att bli övertygad. Och det är vad jag har att säga vår alltid välinformerade, vänliga, nattmössebärande toastmaster Torsten i denna omgång,
Problemet med många människor, är att när de känner att de står inför en de inte håller med, och inte har på benen att ta sig an denna personen på en saklig nivå, så kommer spaden fram för att gräva gammal skit som de kan använda för att diskreditera personen i fråga.
Jag sågade och sågar CTC 265 därför att den är en panna gjord för ett bränsle som fasades ut för 30 år sedan: KOKS!! Att elda pellets i en kokspanna är idioti därför att då slänger man närmare halva eldningsbudgeten ut till Kari Kråka. Folk försöker trösta sig med att det inte är så som jag säger därför att de inte ser sig råd att byta. Någon svammlar om att inte vilja ha en Ferrari i pannrummet. Klartext: Någon är tvungna att sitta med gamla SAAB 92:an i pannrummet därför att de inte har inkomster som gör dem förmögna att byta, och det skall vi givetvis ha förståelse för, men andra lägger enorma summor på bling-bling och dyra krogrundor eller annat vidlyftigt leverne - och de svammlar om att inte kunna räkna hem något på att byta gamla vraket. Men i verkliga världen, så är det tack och lov så att folk byter gammal skit mot nytt och bättre. Vore det inte så skulle inte Sverige har varit ett av Europas mest energieffektiva länder - vilket vi är. Jag har sagt det förut och jag upprepar: Pellets.info är inte representativt för den pelletseldande befolkning i Sverige - tack och lov. Om det varit det, skulle det stått illa till med Svea Rike. Det var just alla eländesbeskrivningar som fick mig att börja läsa på, och efter att ha ransakat det jag kom över stod det klart: Majoriteten av svenska pelletsanläggningar funkar klanderfritt. Majoriteten av pannorna i Sverige är nyare än 20 år. Ett forum som detta är oftast en mötesplats för folk som antingen har problem med pannorna, eller folk som vill dela med sig av sin kunskap, eller som vill marknadsföra sina produkter och givetvis för alla som har intresse av värmeanläggningar.
Så för till slut att ta detta med rökgastemperaturer: Låg utgående temperatur från pannan, förutsatt att brännaren är rätt justerat, innebär hög verkningsgrad - och därmed god ekonomi. Sedan när det kommer till vilka temperaturer du skall ha i toppen av skorstenen så går meningarna isär: 60 - 85 grader, 50 cm ner, 65 cm ner, 70 cm ner, 75 cm ner, 80 cm ner, hör jag 1 meter? Såld till herrn i foliehatt för 1 meter! Så att köra med absoluta "sanningar" i så måtta är omöjligt.
Så jag kör med det jag är övertygad om, och jag läser på för att bli övertygad. Och det är vad jag har att säga vår alltid välinformerade, vänliga, nattmössebärande toastmaster Torsten i denna omgång,
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Efter som jag bara har eldat med två pellets sorter, och båda tyckte jag dammade men i olika grad, Så får jag väl hålla med Bergatorparen 

Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
bergatorparen.
Glöm kapillärkraften, den har inget med rök och skorstenar att köra.
Kapillärkraft är vätskors förmåga att "krypa" och ingenting annat.
Röken stiger pga att den varma röken är lättare än den tyngre omgivande luften. Termik - dvs samma princip som en luftballong. Röken kan få hjäp av ejektorverkan orsakad av blåst, då hjälper en dragregulator att reglera undertrycket till rimlig och jämn nivå.
Glöm kapillärkraften, den har inget med rök och skorstenar att köra.
Kapillärkraft är vätskors förmåga att "krypa" och ingenting annat.
Röken stiger pga att den varma röken är lättare än den tyngre omgivande luften. Termik - dvs samma princip som en luftballong. Röken kan få hjäp av ejektorverkan orsakad av blåst, då hjälper en dragregulator att reglera undertrycket till rimlig och jämn nivå.
Senast redigerad av bebop den tis 08 mar, 2011 23:10, redigerad totalt 1 gånger.
Har någon påstått att det finns 100% dammfri pellets?
Det jag sett är att Torsten föredrar spånig pellets framför dammig.
All pellets dammar och spånar i varierande grad, det är inget konstigt med att han föredrar spån framför damm.
När det gäller bergatorparen så är han bra på att uttala sig säkert allt möjligt, hela tiden, även om saker han inte har koll på. Så jag tycker nog att det är han om någon som bör skärpa sig.
Det jag sett är att Torsten föredrar spånig pellets framför dammig.
All pellets dammar och spånar i varierande grad, det är inget konstigt med att han föredrar spån framför damm.
När det gäller bergatorparen så är han bra på att uttala sig säkert allt möjligt, hela tiden, även om saker han inte har koll på. Så jag tycker nog att det är han om någon som bör skärpa sig.
När det gäller spektakulära uttalanden med tvivelaktig faktagrund är bergatorparen i gott sällskap av Torsten. Dock är väl bergatorparen i sanningens namn flitigare i denna föga smickersamma egenskap.
.
.
Senast redigerad av bebop den tis 08 mar, 2011 23:16, redigerad totalt 2 gång.
Om det är BARA rindi som dammar, som Torsten sa, så måste ju han mena att all annan pelets är dammfri, så tolkar jag det i alla fall, glöm spånet, det var dammet
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
För att då återigen gå tillbaka till ursprungsfrågan, så verkar det helt absurt att bara sota var sjätte vecka, det måste vara något som inte stämmer.
Hur mycket pellets har du brännt upp under denna tiden?
Askinnehållet finns att läsa i specifikationerna av pelletsen, kör du säck så står det på påsen.
CTC1100 som jag även själv kör har en mycket liten askdepå. Det är bara att räkna. Din aska måste helt enkelt flyga ut genom skorstenen, alternativt har du ohyggligt låg förbrukning.
Min rökgastemp stiger ca 50 grader efter två veckors eldning för att sedan stabilisera sig, även askmängden börjar stabilisera sig efter samma tid, men då börjar det bli lite trångt för rökgaserna så att istället värmen i fallröret börjar stiga mer och mer, detta stabiliserar sig inte utan fortsätter stiga tills det blir ohälsosamt ur brandsäkerhet.
Oavsett hur bra förbränning du har så är det inte möjligt att få vesäntligt lägre askinnehåll än vad som specificerats. Kör du inte träpellets?
Försök förlåta mig, men jag tror inte på dina uppgifter, det ligger en gravad hund någonstans.
Hur mycket pellets har du brännt upp under denna tiden?
Askinnehållet finns att läsa i specifikationerna av pelletsen, kör du säck så står det på påsen.
CTC1100 som jag även själv kör har en mycket liten askdepå. Det är bara att räkna. Din aska måste helt enkelt flyga ut genom skorstenen, alternativt har du ohyggligt låg förbrukning.
Min rökgastemp stiger ca 50 grader efter två veckors eldning för att sedan stabilisera sig, även askmängden börjar stabilisera sig efter samma tid, men då börjar det bli lite trångt för rökgaserna så att istället värmen i fallröret börjar stiga mer och mer, detta stabiliserar sig inte utan fortsätter stiga tills det blir ohälsosamt ur brandsäkerhet.
Oavsett hur bra förbränning du har så är det inte möjligt att få vesäntligt lägre askinnehåll än vad som specificerats. Kör du inte träpellets?
Försök förlåta mig, men jag tror inte på dina uppgifter, det ligger en gravad hund någonstans.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
OPEC, det är ju därför jag tar upp ämnet, jag tycker ju själ det är lite onormalt om man läser andra som har en ctc 1100, varför skull ja fara med osanning, det har jag ju inget för. här ligger ingen hund begraven, han står just bredvid mig livs levande och vill gå ut på en promenad.
Men jag ska räkna säckarna på 6 veckor, kanske har onormalt liten förbrukning. Just nu värmer jag upp ca 64 kvadrat boyta så det är ju inte så stort, och tilläggsisolerat är det också. Tråkigt att du tror att jag hittar på bara!!
Men jag ska räkna säckarna på 6 veckor, kanske har onormalt liten förbrukning. Just nu värmer jag upp ca 64 kvadrat boyta så det är ju inte så stort, och tilläggsisolerat är det också. Tråkigt att du tror att jag hittar på bara!!