Janfire Flex-A fyller brännaren med pellets och kväver elden
Janfire Flex-A fyller brännaren med pellets och kväver elden
Av någon anledning så har min kära brännare efter senaste bekymmret börjat att fylla upp brännaren med pellets hela vägen och den försöker att fortsätta mata och elda (utan att tända på nytt) för vattnet är för kallt. Har ingen flamvakt i brännaren ju...
Är det kanske dags för en ny box med flamvakt? Kör ju fortfarande på den gamla boxen....
Några förslag? Kanske måste trimma in brännaren för Agrol pellets istället för BioNorr jag kört tidigare? Laxå funkade också jättebra, körde en hel pall nu i vintras.
Som sagt, alla förslag tas emot.
Är det kanske dags för en ny box med flamvakt? Kör ju fortfarande på den gamla boxen....
Några förslag? Kanske måste trimma in brännaren för Agrol pellets istället för BioNorr jag kört tidigare? Laxå funkade också jättebra, körde en hel pall nu i vintras.
Som sagt, alla förslag tas emot.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Byter man pellets ska brännaren iaf. kontrolleras för rätt doseringsmängd.
Att ha flamvakten är dock bra hursomhelst men om det är värd priset beror ju på den enskilde.
Att ha flamvakten är dock bra hursomhelst men om det är värd priset beror ju på den enskilde.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Nu vet jag inte vad du menar med "kvalitén" men om du menar "justerar sig själv" är det dåligt med det, min är dock just självjusterande medelst en lambdasond men jag har ju lite speciella möjligheter.
Det ska tydligen finnas system med lambdasond att köpa men jag förstår att det är panna o brännare i ett så man har inte så många valmöjligheter.
Jag har aldrig fattat att inte fler tillverkare har lagt till en ingång som t.ex. kör 0-10V som lambdasignal (+ ett par signaler till styrningen), då kan man eftermontera lambdasond om man vill och när allt är justerat på plats är det bara att trycka in knappen "håll detta värde i all framtid", sedan är det klart.
Men det tjänar installatörer knappast pengar av, tänk om alla hade självjusterande anläggningar och det bara var vid installation det skulle justeras...
Det ska tydligen finnas system med lambdasond att köpa men jag förstår att det är panna o brännare i ett så man har inte så många valmöjligheter.
Jag har aldrig fattat att inte fler tillverkare har lagt till en ingång som t.ex. kör 0-10V som lambdasignal (+ ett par signaler till styrningen), då kan man eftermontera lambdasond om man vill och när allt är justerat på plats är det bara att trycka in knappen "håll detta värde i all framtid", sedan är det klart.
Men det tjänar installatörer knappast pengar av, tänk om alla hade självjusterande anläggningar och det bara var vid installation det skulle justeras...
Är inte PK!
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nja... ju mer komplicerat allting är, ju mer gnäll kommer det så forumet skulle definitivt inte klappa igen om det blev fallet, snarare tvärtom...
Många som inte kan/vill fördjupa sig i det hela kommer ändå att bli desperata och rådgivningen blir mer komplicerat.
Många som inte kan/vill fördjupa sig i det hela kommer ändå att bli desperata och rådgivningen blir mer komplicerat.
Är inte PK!
Är inte PK!
Om inte jag har fattat manualen till Bioline brännaren helt fel så skall det gå att montera en lamdasond till den och sedan "bara" köra.Icecap skrev:Jag har aldrig fattat att inte fler tillverkare har lagt till en ingång som t.ex. kör 0-10V som lambdasignal (+ ett par signaler till styrningen), då kan man eftermontera lambdasond om man vill och när allt är justerat på plats är det bara att trycka in knappen "håll detta värde i all framtid", sedan är det klart.
Har ställt frågan till Heleniusbioenergi vad en lamdasond kostar men inte fått något svar. Får väl påminna honom om min fråga.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Konservativa brännarägare som till varje pris ska uppgradera sina 8-10 år gamla blocketfynd i stället för att köpa nytt och modernt samt installatörernas eftermarknad i form av service och injustering är nog orsaken till att det inte finns någon stor marknad för moderniteter.
Så länge brännarköparen inte kan köpa direkt från tillverkaren utan av en lokal installatör så har vi den perfekta rundgången. Installatören vill inte lära sig något nytt utan vill sälja den brännare som ger största intäkten i form av rabatter och lönsamma återbesök.
Så länge brännarköparen inte kan köpa direkt från tillverkaren utan av en lokal installatör så har vi den perfekta rundgången. Installatören vill inte lära sig något nytt utan vill sälja den brännare som ger största intäkten i form av rabatter och lönsamma återbesök.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hoppas jag inte cyklar på fel sida av vägen nu
Men skulle det funka med en funktion som är:Ny pellets=tar ett dl säg ca 1.5 dl väger på vågen får en vikt...Knappar in 1.5 dl väger= Brännaren har inställda funktioner efter vikt och mängd...cyklar jag med för lite luft kanske?
Funkar ju förståss bara med perfekt matning...

Men skulle det funka med en funktion som är:Ny pellets=tar ett dl säg ca 1.5 dl väger på vågen får en vikt...Knappar in 1.5 dl väger= Brännaren har inställda funktioner efter vikt och mängd...cyklar jag med för lite luft kanske?

Funkar ju förståss bara med perfekt matning...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ronald. Finns redan på min brännare fast utan decilitermått.
Tryck ESC i tre sekunder i pausläge så matas pellets fram i en minut.
Väg pelletsen och skriv in värdet i PLC:n. Ställ in PLC:n på tidigare utprovad effekt i kW så får man samma förbränning som med tidigare pelletssorten.
Lambda vore bra e´helt klart med då har vi det där med värmepump som spökar, det får inte bli för dyrt!
Tryck ESC i tre sekunder i pausläge så matas pellets fram i en minut.
Väg pelletsen och skriv in värdet i PLC:n. Ställ in PLC:n på tidigare utprovad effekt i kW så får man samma förbränning som med tidigare pelletssorten.
Lambda vore bra e´helt klart med då har vi det där med värmepump som spökar, det får inte bli för dyrt!
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Torsten...Den funktionen du har är ju
....
Synd att allt skulle gå så fort med omställningen från olja...angående dessa förbenade skruvar som matar så oprecist...Finns väl Rolbi"skruvar eller vacumskruvar? som matar mera klocka...men då är man väl där igen kontra VP´s...

Synd att allt skulle gå så fort med omställningen från olja...angående dessa förbenade skruvar som matar så oprecist...Finns väl Rolbi"skruvar eller vacumskruvar? som matar mera klocka...men då är man väl där igen kontra VP´s...

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Så det är en installatör som gäller för att ställa in min stackars Janfire då?
Eller finns det några tips på hur jag kan gå tillväga själv? Det ska ju egentligen mätas och donas med CO2 värde och skit va, men bara för att få det att funka just nu lite sådär lagom...
Tack iaf.
Eller finns det några tips på hur jag kan gå tillväga själv? Det ska ju egentligen mätas och donas med CO2 värde och skit va, men bara för att få det att funka just nu lite sådär lagom...
Tack iaf.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Du måste dels lära dig att justera brännaren på egen hand, det finns en hel del trådar om hur man ser att allt är rätt. Självklart vill ett dyrt testinstrument vara saken men är det lönt?
Att det löner sig att justera brännaren rätt är det ingen tvekan om men om det betala sig att istället för att justera "på ögonmått" så använda ett instrument är nog något som tar en hel del tid att tjäna in.
Sedan ska du vara säker på att pelletsen faktisk tänder o brinner, gör den det är det bara justeringen som ska trillas på plats.
Och sedan får du överväga om du vill uppgradera brännaren, även det är en kostnadsfråga som ju aldrig kan tjäna hem sig i bättre ekonomi men kanske i mindre irritation.
Att det löner sig att justera brännaren rätt är det ingen tvekan om men om det betala sig att istället för att justera "på ögonmått" så använda ett instrument är nog något som tar en hel del tid att tjäna in.
Sedan ska du vara säker på att pelletsen faktisk tänder o brinner, gör den det är det bara justeringen som ska trillas på plats.
Och sedan får du överväga om du vill uppgradera brännaren, även det är en kostnadsfråga som ju aldrig kan tjäna hem sig i bättre ekonomi men kanske i mindre irritation.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Är det inte så enkelt att ditt tändelement är trasigt?
Har du kollat i uppstarten om den ens fungerar?
Har du kollat i uppstarten om den ens fungerar?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.