Pelletsskruv Iwabo

Skriv svar
Skängården
Frö

Pelletsskruv Iwabo

Inlägg av Skängården »

Jag är helt ny på/i detta förum och min fråga kanske har behandlats förrut men jag kan inte hitta någon sådan tråd!

Nåväl, kan man kapa ner en 2,5 meters Iwabo-skruv till 1,5 meter utan tillgång till en komplett mek, verkstad?

Hälsn.
Ingemar
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det du kan behöva i verktygs väg är vinkelslip eller bågfil
röret är enklast å kapa i översidan, spiralen ska du kapa i nederkant så den ser lika ut som i dag.
ska väl tillägga att jag själv inte har kapat nån skruv själv, så har jag skrivit tokigt så litar jag på att nån rättar mig :)
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag gjorde tvärs om mot vad du skall göra,men här ser du hur det ser ut.
Du kan mäta på din skruv hur det skall se ut där nere.Tänk på att spiralen inte får sticka ut för långt,så den tar i botten av förrådet.
Är det stål eller plaströr?
Det blir lättare om du lossar spiralen uppe vid motorn och drar ur den från röret när du skall kapa.
Tänk på att ju kortare skruv du har,så är det svårare att få rätt vinkel till brännare och förråd.

Bild

Här har jag inte kapat spiralen ännu.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skängården
Frö

Pelletsskruv Iwabo

Inlägg av Skängården »

Tack för svaren. Det verkar ju inte vara någon större konst.
Jag har inte fått skruven ännu så jag vet inte om det är plast eller stål!

Hälsn.
IngemarP.
nicnyfiken
Fröträd

Inlägg av nicnyfiken »

Tänk på att ju kortare skruv du har,så är det svårare att få rätt vinkel till brännare och förråd.

Är det 50 grader som är optimalt eller annan vinkel?
Funderar på platt förråd och bara köra vanlig skruv direkt därifrån igenom betongsten vägg kanske klä vägg och golv med något material först...
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Jag kapade min matar skruv från 2.5 meter till hälften, det var absolut ingen konst, min var i plast som kom med brännaren Iwabo, Jag skruvade bort dom tre små skruvarna som satt uppe vid motorn som höll fast röret.
Sen drog jag bort röret från matarskruven och kapade plaströret vid lämplig längd. sen satte jag på röret igen för att se vart jag skulle kapa skruven.
bort med plast röret igen, sen kapade jag den så att den blev ca 1 cm kortare än röret. sen montera i hopp allt igen. KLART :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Varför inte byta skruv med någon som behöver en längre?
En Iwabo skruv passar de flesta brännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

För att det tog ca 30 minuter att fixa det.
Förmodligen måste man packa och skicka, eller åka till en annan stad och byta och det kostar också pengar och tar tid, och skruven man har kanske är ny och vill inte få en skruv som är 10 år. Men å andra sidan kan det ju vara tvärt om, att man får en matarskruv som är ny!!! :lol:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar