Provade mäta spänningen till fläkten igen, denna gång med röd pinne på 3an och svart på 4an... Jag provade att vrida ner poten och nu sjönk volten som den borde ha gjort förra gången jag mätte.
Ursäkta en (till) dum fråga... På min multimeter har jag två lägen för V AC, 600 samt 200.
Jag har alltid antagit att man ställer in lämpligt läge för antal volt man ska mäta. Jag provade på båda lägena och fick följande resultat:
Läge 600: 207V
Läge 200: 179V
Ska jag tro på nåt av dessa värden eller måste jag ändå skaffa en ny (läs: bättre) multimeter?
Inställning av min PX21a
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ett tag sen senaste inlägget...
Nu har jag införskaffat en ny multimeter (samma som Notti hade, med temp-prob). Provade mäta på fläkten både i 600V-läget och i 200V-läget. Fick samma värde - ca 175V.
Jag kollade även matningen och det blev ca 240gr. under 6 min vilket borde bli ca 11.76 kW. Det är väl ok?
Jag provade även att kolla temperaturen i hålet där skruven satt (se bild i tidigare inlägg) och fick ca 110 grader. Den hade iofs ganska nyss startat, men den gröna lysdioden lyste med ett fast sken (ingen blinkning).
Hur varmt borde det vara? Eller ska man upp på taket och strunta i denna temp?
/Robert
Nu har jag införskaffat en ny multimeter (samma som Notti hade, med temp-prob). Provade mäta på fläkten både i 600V-läget och i 200V-läget. Fick samma värde - ca 175V.
Jag kollade även matningen och det blev ca 240gr. under 6 min vilket borde bli ca 11.76 kW. Det är väl ok?
Jag provade även att kolla temperaturen i hålet där skruven satt (se bild i tidigare inlägg) och fick ca 110 grader. Den hade iofs ganska nyss startat, men den gröna lysdioden lyste med ett fast sken (ingen blinkning).
Hur varmt borde det vara? Eller ska man upp på taket och strunta i denna temp?
/Robert
Panna: Albinpanna
Brännare: PX21 med 2V7.5 chip installerat)
Bulkförråd (kör dock med småsäckar nu)
Brännare: PX21 med 2V7.5 chip installerat)
Bulkförråd (kör dock med småsäckar nu)
Räkna med att ha minst 150 grader rökgas i slutet av eldningscykeln.
En meter ned i skorstenen bör du ha minst 60 grader för att vattenångan i röken inte ska kondensera i skorstenen. Det är temperaturen i skorstenstoppen som är den viktiga.
Nu finns det dom som tror att dom sparar ohyggliga mängder pellets genom att elda med för låg rökgastemperatur men det är bara blaj blaj.
11,7 kW är för lite för min skorsten. Minst 13 kW behövs här men alla skorstenar är olika.
En meter ned i skorstenen bör du ha minst 60 grader för att vattenångan i röken inte ska kondensera i skorstenen. Det är temperaturen i skorstenstoppen som är den viktiga.
Nu finns det dom som tror att dom sparar ohyggliga mängder pellets genom att elda med för låg rökgastemperatur men det är bara blaj blaj.
11,7 kW är för lite för min skorsten. Minst 13 kW behövs här men alla skorstenar är olika.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
-
- Lärjunge!
Vänta gärna minst en kvart eller nåt innan du kollar tempen så att brännaren helt säkert har tuffat på max ett tag.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt