Sesongs skillnader?
Sesongs skillnader?
Nån som sett några säsongs skillnader? Typ billigare när det är varmt ute.
Senast redigerad av rod02 den fre 04 mar, 2011 00:58, redigerad totalt 1 gånger.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jupp! Det finns en säsong här i Sverige där det är varmt och fylld med mygg, turister och annat jävelskap, sedan kommer en där det är blaskväder, därefter kommer en kall period där det går sjukt med pellets. Sist kommer det en säsong där det kalla börjar släppa och det kommer gröna saker på träd o buskar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
He - he. Jag tror Rod02 syftade på huruvida det finns någon tid på året då det kan vara mindre dyrt att tanka hem pellets för vintern
Personligen har jag inte sett så stora skillnader på priset. Vi har sett prisnergång även när det var så kallt att termometern knackade på rutan och bad om att få komma in, och vi har sett prisuppgång mitt i sommaren när det är så varmt att ingen ens orkar tänka på pellets annat än de som har det som yrke. Summa summarum tror jag pelletspriserna är relativt befriade för säsongsvariationer eftersom många av storkonsumenterna ofta tecknar långtidsavtal för att ha förutsägbara priser, och många småkonsumenter tankar hem just under sommaren. Detta leder till ett utslätning av variationer som har med årstid att göra.
Men: Man skall alltid ha ögonen öppna, därför att det finns de som köper in för mycket, och som säljer ut överskottet till starkt rabatterade priser för att frigöra lagringsutrymme. Det är dyrt att hålla sig med hyllvärmare så det försöker handeln att undvika

Personligen har jag inte sett så stora skillnader på priset. Vi har sett prisnergång även när det var så kallt att termometern knackade på rutan och bad om att få komma in, och vi har sett prisuppgång mitt i sommaren när det är så varmt att ingen ens orkar tänka på pellets annat än de som har det som yrke. Summa summarum tror jag pelletspriserna är relativt befriade för säsongsvariationer eftersom många av storkonsumenterna ofta tecknar långtidsavtal för att ha förutsägbara priser, och många småkonsumenter tankar hem just under sommaren. Detta leder till ett utslätning av variationer som har med årstid att göra.
Men: Man skall alltid ha ögonen öppna, därför att det finns de som köper in för mycket, och som säljer ut överskottet till starkt rabatterade priser för att frigöra lagringsutrymme. Det är dyrt att hålla sig med hyllvärmare så det försöker handeln att undvika

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jo, det kanske var sådana säsongskillnader h*n eftersökte men jag tycker hursomhelst att det var mycket otydligt vad som efterfrågades.
Men mina observationer är lika: lite hursomhelst utan kontakt med efterfråga/årstid.
Men mina observationer är lika: lite hursomhelst utan kontakt med efterfråga/årstid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
Jag intalar mig själv att de har färre körningar med och sågningar av annat (större träbitar) under den kalla säsongen och därför levererar till samma pris även på vintern.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Om man tittar på den här sidan,så bör ju uppdateringar till hö.vara prisförändringar.Längst upp till vä.går det att klicka på olika tidsperioder.
http://www.pelletspris.com/pellets_af.php?m=6
http://www.pelletspris.com/pellets_af.php?m=6
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.