Larm: Pellets Blockerad

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Larm: Pellets Blockerad

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan..

jag har sedan ca 2 veckor haft problem med att jag fått larmet pellets blockerad. Det kom i samband med att 2 (av 4) pinnarna på matar hjulet saknades. 1 var av & 1 låg på golvet.

Efter 6 & ½ års drift så tänkte jag att det är väll klart att de har väll slitit slut helt enkelt.

I helgen (lördags) gjordes brännarkoppen ren. Nya slussvingar & nya pinnar. Nya slussvingar pga det luktade lite rör + att hade man inte den blåa slangen på så kom det upp rör & det blåste ut spån den vägen. Lika bra o byta när man änndå håller på o skruvar.

I dag så stannade brännaren igen med Larm Pellets blockerad. :(

Jag delade på Kedjan på brännaren för att se vart det går trögt alt inte alls.

Storahjulet med pinnarna (som driver slussvingarna) den går att snurra som den ska.

Matar skruven längst ner, snurrar som den ska.

Motorn den snurrar inte allt överhuvudtaget. går ej att snurra med handkraft. Jag har motorn med den lilla proppelern på.

På motorn så sitter det en låda, någon form av transmisions låda. Jag skulle tro att något har gått sönder i den.
Jag tror den ser ut så här innut i
http://www.mobilblogg.nu/Riddarn/2008/0 ... drev_.html

Nu får jag inte loss kugghjulet (ok med våld så går det nog till slut). Ska man dränka med 5-56 & där efter Våld? eller är det något annat trick? (japps jag har tagit bort sexkant skruven dvs låsmuttern).
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det du sannolikt behöver är en sådan här:

Bild

Klicka på bilden för förstoring :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Den fungerade. kan rekomendera en med 3 armar. Köpte på jula en 0-70mm. Och den fungerade.

Ska man dock ta bort matarhjulet så behöver man en större änn 70mm.

Nu har det visat sig att motor & drev fungerar utmärkt. :oops:

Nåja jag fick iallafall öva på att ta bort & montera tillbaka den. :roll:

Verkar som om Internskruven fastnar.. Får montera bort den o se hur den ser ut.. jag hann inte med det i går kväll..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Kolla också matarskruvens kullager. Det kan bildas spån i lagret då skruven startar precis under slussen. Jag bytte i 2010 och skrev ett inlägg här om det.
Mitt lager var helt slut.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter som att backspärren inte går i varje gång o då kan övre skruven rutera bakåt så att "stjärnhjulet" slår stopp mot stiften o då får man larm "pellets blockerad"

Gör den de några ggr kan du räkna med växellådsras så se till att den är justerad åt vänster så att alltid backspärren går i

Kan även hända att stiften åker in o hugger fast i kedjan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

När jag skrev internskruven så menade jag matar skruven. Dvs den som sitter längst ner i Brännaren & matar brännkoppen med pellets.. :oops:

Matarskruven fastnar.

Backspärren tror jag fungerar som den ska, jag har inte sett att den inte går ner som den ska iallfall. Ska dock kolla upp saken för säkerhets skull.

Stiften går iallfall inte in i kedjan.

I dag så tömde jag matarskruven på pellets.
Ställde brännaren på högkant i en hink o skruvade runt matarskruven med en fastnyckel går att snurra nått varv för hand sedan fastnade den.
När det var tömt gick det att snurra för hand. gnisslar ganska mycket. Men det låter mera som om det gnislande ljudet kommer i från matarskruvens främredel (den som sitter i koppen). Skruven sitter inte fast i koppen utan går rakt igenom koppen.

Vilket fall som helst skruven nu har det stannat igen.
Lutar då mer åt att det skulle kunna vara lagret till matarskruven om har rasat.

Jag tror man kan komma åt lagret utifrån, utan att dela på gjutdelen & koppen. Ska undersöka saken i morrgon.

Snart har jag monterat ner hela brännaren. fläkten har jag förvisso inte rört ännu.. men det kommer väll... :D
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar