Hej! Blev nyss medlem efter att sökt en stund på detta forum efter lösning på mitt problem som är följande:
Jag har en A3 från 1997 som har gått problemfritt oktober-mars varje år ända tills för två veckor sedan då ledningen till en nivåvakt gick av under service. Den typen av vakter fanns inte att tillgå längre men det fanns en ny typ (IR?) som kunde användas på en gammal A3:a enligt lokal återförsäljare. Nya nivåvakter (vit och svart) inhandlades och monterades, den svarta på den sidan av internförrådet som vetter mot pannan enligt medskickad ritning. Ombyggnadssatsen, 2 st 15 cm kablar, 2 sockerbitar, 2 phonokontakter och 5 buntband för 895 kr tyckte jag att jag klarade mig utan...
Nu till problemet: Tre gånger på 14 dagar har brännaren kallat på pellets i onödan med påföljd att slussmataren har "kövt sig" och matningsmotorn har kört fast. Det verkar som om signalen från de nya givarna är starkare så att den aktiverar externskruven innan internförrådet verkligen är i behov av påfyllning. Behövs någon uppdatering av styrboxen månne?
Nya nivåvakter
kolla kablarna fram till den svarta. Om trådarna råkar kortslutas så startar skruven och går under den intervall som brännarmatningen ger.Sedan måste den få en ny triggning (kortslutning) för att starta igen. Skulle kablarnas + o - skiftas kan samma fenomen inträffa, att skruven inte läser av vad som finns i brännarförrådet.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.