Köp av brännare ?
<Vedsol svammlar i nattmössan om de säger att man inte skall ta bort rostret vid pelletseldning.
Jamen Gaselle är väl en modern vedpanna med omvänd förbränning. I en sådan är det ju meningslöst att ta bort keramiken för du vill väl inte elda rakt upp i vedmagasinet som ju i princip bara är en behållare.
Om jag inte fattat fel hur en Gaselle ser ut så borde väl Baxi brännaren vara den lämpligaste i pannan och skall man köra med Iwabo borde den nog köras med lågriktare.
Om man har som utgångspunkt att brännaren skall sitta i nedre luckan.
För att kunna ge råd med någon säkerhet borde en skiss på pannan läggas upp. För jag tror att pannan ser helt annorlunda ut än ovan inlägg.
Jamen Gaselle är väl en modern vedpanna med omvänd förbränning. I en sådan är det ju meningslöst att ta bort keramiken för du vill väl inte elda rakt upp i vedmagasinet som ju i princip bara är en behållare.
Om jag inte fattat fel hur en Gaselle ser ut så borde väl Baxi brännaren vara den lämpligaste i pannan och skall man köra med Iwabo borde den nog köras med lågriktare.
Om man har som utgångspunkt att brännaren skall sitta i nedre luckan.
För att kunna ge råd med någon säkerhet borde en skiss på pannan läggas upp. För jag tror att pannan ser helt annorlunda ut än ovan inlägg.
Först vill jag be om ursäkt att jag tydligen lurat alla genom att säga underförbränning o inte omvändförbränning som jag tydligen har.
Ja, rostret sitter mellan övre o nedre luckan.
I undre luckan sitter en askkopp som veden brinner imot.
Elden går sedan framåt mot nedre luckan, under askkoppen och bak igen
mot rökgakanalerna.
Enl Vedsol sitter alla vatten kanaler här. Div det finns ingen vits med
att elda i vedutr eftersom lågan går nedåt vid vedeldning.
Skall se om jag kan hitta en blid på detta.
Men det är klart att utrymmet för sot blir ju gigantiskt om bännaren sitter
högre upp.
Detta dokumet visar visserligen en nyare typ av panna men prinsipen är den samma.
http://www.vedsol.com/pdf_files/gaselle ... _it_en.pdf
Ja, rostret sitter mellan övre o nedre luckan.
I undre luckan sitter en askkopp som veden brinner imot.
Elden går sedan framåt mot nedre luckan, under askkoppen och bak igen
mot rökgakanalerna.
Enl Vedsol sitter alla vatten kanaler här. Div det finns ingen vits med
att elda i vedutr eftersom lågan går nedåt vid vedeldning.
Skall se om jag kan hitta en blid på detta.
Men det är klart att utrymmet för sot blir ju gigantiskt om bännaren sitter
högre upp.
Detta dokumet visar visserligen en nyare typ av panna men prinsipen är den samma.
http://www.vedsol.com/pdf_files/gaselle ... _it_en.pdf
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ja, då förstår jag. Detta är en panntyp vi inte har någon svensk motsvarighet till, men faktum är att om du tittar på skissen med pelletsbrännare, så är det en IWABO typ pelletsbrännare man tänker sig i denna pannan - så då får jag väl be Vedsol om ursäkt för att jag misstänkte dem för att svamla i nattmössan 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag tror nog att det finns pannor som fungerar som denna..bergatorparen skrev:Ja, då förstår jag. Detta är en panntyp vi inte har någon svensk motsvarighet till, men faktum är att om du tittar på skissen med pelletsbrännare, så är det en IWABO typ pelletsbrännare man tänker sig i denna pannan - så då får jag väl be Vedsol om ursäkt för att jag misstänkte dem för att svamla i nattmössan
http://www.novator.se/bioenergy/BE0501/54-57.pdf
Och det är ju inte ditt fel att jag yrar !
Så tillbaka till det intressanta nu när alla vet hur pannan fungerar,
Vad skall jag köpa ?
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
Vill bara tillägga att om det blir en Iwabo S1X så blir du nog inte besviken.
Jag har eldat i snart 4 år med en S1X i min panna, inte likadan panna som dig men brännaren går som en klocka och jag är jätte nöjd med den.
Om dom säger att den passar bäst till din panna är det nog bara att slå till skulle jag tro!!!
Jag har eldat i snart 4 år med en S1X i min panna, inte likadan panna som dig men brännaren går som en klocka och jag är jätte nöjd med den.
Om dom säger att den passar bäst till din panna är det nog bara att slå till skulle jag tro!!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
ca 8m skorsten 100mm slang.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag håller nog med kay. IWABO Villa S1X är en av de mest rejäla och välbyggda maskiner jag sett på mycket länge - och hur rejäl ser man först när man ser brännaren i verkligheten som jag gjorde hos pelletsguben här för några veckor sedan. Det är en brännare gjort för folk som inte sliter och slänger, utan som spar och har
På tal om funktionssätt på pannan: Det jag menade var att av de svenska pannorna så har samtliga vattenmantlar som omsluter även vedmagasinet, vilket alltså visade sig inte vara fallet med din panna. Italienerna har tydligen ansett att det inte behövdes eftersom ju lågan i vilket fall som helst skulle neråt i pannan och inte uppåt.

På tal om funktionssätt på pannan: Det jag menade var att av de svenska pannorna så har samtliga vattenmantlar som omsluter även vedmagasinet, vilket alltså visade sig inte vara fallet med din panna. Italienerna har tydligen ansett att det inte behövdes eftersom ju lågan i vilket fall som helst skulle neråt i pannan och inte uppåt.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Har nu beställt en Iwabo S1X, Mafa silo 300L, Skruv o tankstyrning.
V28 skall det installeras. Nu har ju Effecta hjälpt mig att trimma in solpanelerna också så nu jävlar om vi inte får värme.
Bara att försöka att hitta prisvärd Pellets på nära håll !
V28 skall det installeras. Nu har ju Effecta hjälpt mig att trimma in solpanelerna också så nu jävlar om vi inte får värme.
Bara att försöka att hitta prisvärd Pellets på nära håll !

ptke:
Om du fyller i bostadsort i din profil så får du säkert svar på fråga om prisvärd pellets också.
Om du fyller i bostadsort i din profil så får du säkert svar på fråga om prisvärd pellets också.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det var väl inte i din signatur... Grejen är att när du skriver det i din signatur kommer det att stå i alla dina inlägg automagisk och det har ibland stor betydelse.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!