Köp av brännare ?
Köp av brännare ?
Hej alla !
Tänkte köpa en brännare till min vedpanna och fått en del förslag, tänkte kolla med er vilken brännare passar bäst.
Har en hyggligt ny ved panna med underförbränning som man kan sätta en brännare i, nedre luckan. Tyvärr är hålet lite begränsat max bredd 170cm alt 150 runt.
Ca 8m skorsten men med en rostfri slang monterad.
Skall elda mot acc tank, men endast på den kalla delen av året.
Kör sol o el på sommaren.
Effekt på brännare 15-20kW.
Tänkte montera skälv.
Skall man stänga alt ta bort en tank ?
Tänkte köpa en brännare till min vedpanna och fått en del förslag, tänkte kolla med er vilken brännare passar bäst.
Har en hyggligt ny ved panna med underförbränning som man kan sätta en brännare i, nedre luckan. Tyvärr är hålet lite begränsat max bredd 170cm alt 150 runt.
Ca 8m skorsten men med en rostfri slang monterad.
Skall elda mot acc tank, men endast på den kalla delen av året.
Kör sol o el på sommaren.
Effekt på brännare 15-20kW.
Tänkte montera skälv.
Skall man stänga alt ta bort en tank ?
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
I det hålet bör du kunna klämma i de flesta brännarna (dom brukare väl ligga runt 120-150 mm sida/diameter), möjligtvis att dom undermatade kan vara svåra att få dit (Ecotech liknande alltså), dom brukar ju ha en rätt stor klump i nosen, men det går kanske att få dit en sån också, jag antar att det är gott om utrymme inne i pannan så då har det ju ingen större betydelse vilken brännare du väljer.
Om det är välisolerade tankar så kan det ju kanske vara vettigt att behålla nån men det är egentligen ingen större fördel att köra med tankar, det är ju i så fall gångtiderna som blir längre (rättat) som eventuellt kan vara en fördel.
Om det är välisolerade tankar så kan det ju kanske vara vettigt att behålla nån men det är egentligen ingen större fördel att köra med tankar, det är ju i så fall gångtiderna som blir längre (rättat) som eventuellt kan vara en fördel.
Senast redigerad av micke_932 den tis 01 mar, 2011 09:01, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Utrymmet är lika hela vägen in, då vedutrymmet ligger över brännaren, dvs brännaren skall brinna framåt.
Kanske alla passar men vilken är bäst !
Jag trodde att det var bättre med längre bränntid !?
Kanske alla passar men vilken är bäst !
Jag trodde att det var bättre med längre bränntid !?
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
Jo Micke menade nog längre gångtid
Du lär nog få lika många förslag som det finns brännare som sagt...
Men välj en med digital inställningsmöjlighet...Nu var det sagt!
...
Det finns ingen royce royce ännu vad jag vet...Men dom mest vanliga pålitliga är px-22 ,vikingb16 gl, janfire NH,undermatade:...likvärdiga men håller själv CTC bion högst...det finns fler som sagt...Priserna varierar!

Du lär nog få lika många förslag som det finns brännare som sagt...
Men välj en med digital inställningsmöjlighet...Nu var det sagt!

Det finns ingen royce royce ännu vad jag vet...Men dom mest vanliga pålitliga är px-22 ,vikingb16 gl, janfire NH,undermatade:...likvärdiga men håller själv CTC bion högst...det finns fler som sagt...Priserna varierar!
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Mescoli betyder ju blandning, så då är inte pelletseldning något problem
Det som ger bäst resultat i en vedpanna är en undermatad brännare eftersom den skickar avgaserna den längsta möjliga vägen inuti pannan, och genom att den inte behöver askas ur så ofta som andra bärnnartyper.
CTC Bio är en Ariterm brännare som säljs som CTC av CTC, men funktionsmässigt är den lik Ariterm BeQuem. Lite beroende på var du handlar, så skall CTC'n vara lite billigare. Varför vet jag inte. Så om varumärke inte spelar någon roll, så kan du lika så gärna köra CTC som Ariterm. EcoTec då? Den skall vara framtagen av samma killen som ligger bakom BeQuem, men är ett tidigare arbete, varför den är lite mera primitiv. EcoTec som företag är visst inte mycket att skryta med hellre.
Så mitt råd är entydigt: Ariterm BeQuem eller CTC Bio - båda ger bra eldningsresultat.

Det som ger bäst resultat i en vedpanna är en undermatad brännare eftersom den skickar avgaserna den längsta möjliga vägen inuti pannan, och genom att den inte behöver askas ur så ofta som andra bärnnartyper.
CTC Bio är en Ariterm brännare som säljs som CTC av CTC, men funktionsmässigt är den lik Ariterm BeQuem. Lite beroende på var du handlar, så skall CTC'n vara lite billigare. Varför vet jag inte. Så om varumärke inte spelar någon roll, så kan du lika så gärna köra CTC som Ariterm. EcoTec då? Den skall vara framtagen av samma killen som ligger bakom BeQuem, men är ett tidigare arbete, varför den är lite mera primitiv. EcoTec som företag är visst inte mycket att skryta med hellre.
Så mitt råd är entydigt: Ariterm BeQuem eller CTC Bio - båda ger bra eldningsresultat.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Eurofire är en mycket bra brännare som produceras i Sverige, och som har uppgraderats år för år så att den är sannolikt en utav de bästa och mest moderna framåtbrinnande brännare på svenska marknaden idag.ptke skrev:Tack !
Läste nog lite fel.
Enl Vedsol som jag köpte pannan av är Janfire NH för stor, dom rekommenderade en Iwabo.
Jag har fått ett bra pris på Eurofire, några kommentarer om denna ?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tack !
Om jag förstår det hela rätt så går det bara att använda en brännare som brinner framåt på en mordern vedpanna, annars brinner det ju rätt upp i botten (rostret) på vedutrymmet !?
Men om du monterar brännaren i vedutrymmet blir det ju annorlunda. :roll:Men det skall man väl inte...
Om jag förstår det hela rätt så går det bara att använda en brännare som brinner framåt på en mordern vedpanna, annars brinner det ju rätt upp i botten (rostret) på vedutrymmet !?
Men om du monterar brännaren i vedutrymmet blir det ju annorlunda. :roll:Men det skall man väl inte...
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Rostret måste ut vid pelletseldning. Det är enbart i pannor som den jag har man är beroende av framåtbrinnande brännare. Det är så här: Framåtbrinnande brännare monterar du i övre luckan - med rostret borttaget eftersom detta vill ge längsta väg för avgaserna.
Uppåtbrinnande placerar du i nedre luckan med rostret borttaget eftersom detta ger den fri höjd över brännaren som fordras och ger längst vandring för avgaserna.
I båda fallen måste rostret avlägsnas för att inte förhindra det fria gasflödet som alla pelletsbrännare fordrar
Uppåtbrinnande placerar du i nedre luckan med rostret borttaget eftersom detta ger den fri höjd över brännaren som fordras och ger längst vandring för avgaserna.
I båda fallen måste rostret avlägsnas för att inte förhindra det fria gasflödet som alla pelletsbrännare fordrar

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25

OK !
Vedsol rekommenderar en Iwabo Villa-S1X, uppåtbrinnande ?
Trodde EuroFire brann framåt, som någon rekommenderade ?
Vilket är bäst ?
Med tanke på hur veden brinner borde ju en EuroFire vara bäst ?

Fattar ingenting ?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jo, så här är det:

Pannan du har kan använda BÅDA systemen - precis som Exonompannan som jag knyckt denna illustrationen från. Du ser att du placerar brännaren så att avgaserna får gå längst väg genom pannan, och på så sätt hinner ge ifrån sig mest energi till pannvattnet. Glöm ved. Nu är det pellets som gäller. Du står i valet och kvalet mellan en IWABO S1X som brinner snett uppåt. Den går i nedre luckan. Eller en BAXI Eurofire som brinner rakt fram. Den går i övre luckan. Varför? Jo, därför att placerar du BAXI'n i nedre luckan så blåser du det mästa av värmen rakt ut genom konvektionstuberna, samtidigt som du inte får nytta av det avsevärda askutrymme som din panna har.
IWABO'n setter du i nedre luckan därför att den riktar lågan uppåt och låter avgaserna få ge ifrån sig en god del av sin energi redan i vedmagasinet, innan de dräneras ut genom konvektionstuberna där de ger från sig ytterligare energi.
Så vilken du än väljer av dessa, så vill båda kunna fungera i pannan med bra resultat.

Pannan du har kan använda BÅDA systemen - precis som Exonompannan som jag knyckt denna illustrationen från. Du ser att du placerar brännaren så att avgaserna får gå längst väg genom pannan, och på så sätt hinner ge ifrån sig mest energi till pannvattnet. Glöm ved. Nu är det pellets som gäller. Du står i valet och kvalet mellan en IWABO S1X som brinner snett uppåt. Den går i nedre luckan. Eller en BAXI Eurofire som brinner rakt fram. Den går i övre luckan. Varför? Jo, därför att placerar du BAXI'n i nedre luckan så blåser du det mästa av värmen rakt ut genom konvektionstuberna, samtidigt som du inte får nytta av det avsevärda askutrymme som din panna har.
IWABO'n setter du i nedre luckan därför att den riktar lågan uppåt och låter avgaserna få ge ifrån sig en god del av sin energi redan i vedmagasinet, innan de dräneras ut genom konvektionstuberna där de ger från sig ytterligare energi.
Så vilken du än väljer av dessa, så vill båda kunna fungera i pannan med bra resultat.

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tack för en fin bild !
Min panna har inget spjäll i vedutr, all rök/eld går ner genom rostret o upp bakom pannan.
Skulle dvs funka med en Eurofire i nedre luckan också.
Priset var på Eurofiren var mkt bra.
Enligt Vedsol skall rostret ej tas bort, vilket gör att nedre luckan bli ända alt.
Dom tyckte dock att Iwabon fungerade bättre, konstigt !?
Min panna har inget spjäll i vedutr, all rök/eld går ner genom rostret o upp bakom pannan.
Skulle dvs funka med en Eurofire i nedre luckan också.
Priset var på Eurofiren var mkt bra.
Enligt Vedsol skall rostret ej tas bort, vilket gör att nedre luckan bli ända alt.
Dom tyckte dock att Iwabon fungerade bättre, konstigt !?

I nedre luckan ska du ha en uppåtbrinnande brännare annars utnyttjar du inte vedutrymmets värmeupptagande förmåga.
Finns det en separat asklåda längst ned så får du ett riktigt bra system.
En Eurofire blåser bara varmen rakt ut i tuberna om den sitter i nedre luckan och saknar också uraskning så du får stå där och skrapa ur brännaren varje vecka.
Om du sätter en CTC Bio, Ariterm (Thermia) Bequem, Ecotec A4 eller Ecotec Bioline 20 i nedre luckan så eldar du flera veckor i taget innan rengöring.
Sitter rostret ovanför nedre luckan så att nedre luckan är något sorts asklucka? Tar man inte bort rostret utnyttjar man ju inte hela pannan.
Tycker deras rekommendationer är konstiga. Finns det ingen bild på hur det verkligen ser ut i pannan?
Finns det en separat asklåda längst ned så får du ett riktigt bra system.
En Eurofire blåser bara varmen rakt ut i tuberna om den sitter i nedre luckan och saknar också uraskning så du får stå där och skrapa ur brännaren varje vecka.
Om du sätter en CTC Bio, Ariterm (Thermia) Bequem, Ecotec A4 eller Ecotec Bioline 20 i nedre luckan så eldar du flera veckor i taget innan rengöring.
Sitter rostret ovanför nedre luckan så att nedre luckan är något sorts asklucka? Tar man inte bort rostret utnyttjar man ju inte hela pannan.
Tycker deras rekommendationer är konstiga. Finns det ingen bild på hur det verkligen ser ut i pannan?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Vedsol svammlar i nattmössan om de säger att man inte skall ta bort rostret vid pelletseldning, Ett keramiskt roster har ju bara ett förhållandevis litet hål i mitten som gör, precis som Torsten påpekar, att du inte får använd hela pannan. Oavsett om du väljer IWABO eller Eurofire, så fordrar båda dessa brännare att få använda hela förbränningskammaren i pannan. Skulle du senare vilja återgå till ved, så är det bara att stoppa in rostret igen 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25