Vattenmängd i CTC 1100
Vattenmängd i CTC 1100
Jag undrar om det är någon som vet hur stor vattenmängd det rymmer
i min CTC 1100 Ekonoi panna. Är bara lite nyfiken.
jag har inte hittat något på nätet om det.
Det går ju knappt att fylla ett badkar med lagom varmt vatten,
kan man sätta in en extern tank som man eldar mot, så det finns en större mängd varmvatten när man vill ta sig ett kvällsbad.
Förra ägarna av huset hade inget badkar, kanske av förklarliga skäl.
Man jag har ju gjort ett nytt stort badrum med golvvärme och badkar och allt
så man vill kunna använda badkaret, om inte annat så vill mina små barn det,,
Vad kan man göra utan att behöva byta panna, har inte pengar till det just nu..
Tacksam för tipps
i min CTC 1100 Ekonoi panna. Är bara lite nyfiken.
jag har inte hittat något på nätet om det.
Det går ju knappt att fylla ett badkar med lagom varmt vatten,
kan man sätta in en extern tank som man eldar mot, så det finns en större mängd varmvatten när man vill ta sig ett kvällsbad.
Förra ägarna av huset hade inget badkar, kanske av förklarliga skäl.
Man jag har ju gjort ett nytt stort badrum med golvvärme och badkar och allt
så man vill kunna använda badkaret, om inte annat så vill mina små barn det,,
Vad kan man göra utan att behöva byta panna, har inte pengar till det just nu..
Tacksam för tipps
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Ja har en CTC1100 Family. Den har en märklapp upptill till vänster. Min rymmer 133l. Du har väl fler tuber, så det kan vara någon liter mindre, men lag tror att det är väldigt lika.
Jag upplever inga större problem att fylla ett badkar, men man får se till att pannan är varm. Om brännaren är igång är det ju en fördel.
Jag upplever inga större problem att fylla ett badkar, men man får se till att pannan är varm. Om brännaren är igång är det ju en fördel.
Den vanliga ctc1100 har 125 liter vatten. Tror det är samma för Ekonomi modellen också.
Traditionell acktank med skiktning, laddomat och värme och varmvatten från acktanken är en rätt dyr omställning med all ny rördragning och tar stor plats.
Jag har en oljepanna på 180 liter kopplad till en 100 liter slavtank med cirkulationspump mellan. Fungerar bra då tanken sitter i ett källarrum som ändå behöver lite värme på vintern. Ger brännaren längre gångtider.
Vintertid är brännare som går på underhållseld en stor fördel i en panna med liten vattenmängd. Brännaren går upp i full effekt på några sekunder när varmvatten töms och tempen i pannan sjunker.
Annars är plattvärmeväxlare som sitter på CTC pannan en bra lösning, tömmer snabbt hela pannan på värme om inte brännaren är igång.
En elberedare kopplad efter pannan är vanligaste lösningen. Tar vid när pannan inte orkar och sköter också varmvattet på sommaren när pelletseldningen är avstängd.
Traditionell acktank med skiktning, laddomat och värme och varmvatten från acktanken är en rätt dyr omställning med all ny rördragning och tar stor plats.
Jag har en oljepanna på 180 liter kopplad till en 100 liter slavtank med cirkulationspump mellan. Fungerar bra då tanken sitter i ett källarrum som ändå behöver lite värme på vintern. Ger brännaren längre gångtider.
Vintertid är brännare som går på underhållseld en stor fördel i en panna med liten vattenmängd. Brännaren går upp i full effekt på några sekunder när varmvatten töms och tempen i pannan sjunker.
Annars är plattvärmeväxlare som sitter på CTC pannan en bra lösning, tömmer snabbt hela pannan på värme om inte brännaren är igång.
En elberedare kopplad efter pannan är vanligaste lösningen. Tar vid när pannan inte orkar och sköter också varmvattet på sommaren när pelletseldningen är avstängd.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Kan ju prova att byta munstycke på badkarsduschslangen...Ok det tar längre tid att fylla upp men,,värt att vänta på..(för oss kan 5 långduschare på raken brassa på med samma tryckkänsla...Som sagt nog borde kollegan CTC 1000 orka det utan effekthöjning?
lycka till!
http://www.elless.com/
lycka till!
http://www.elless.com/
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Den enklaste lösningen är att se till att brännaren startar innan man börjar tappa. Kör även igång elpatronen efter att brännaren har kommit igång, så borde det kunna gå att fylla badkaret med fint varmt vatten. Om brännaren inte går när man börjar fylla badkaret, så hinner den inte i kapp. Så öppna en varmvattenkran, och låt den rinna en minut eller två så att brännaren startar. Vänta så de minuter det tar för brännaren att komma igång, och låt sedan elpatronen hjälpa till så löser det sig 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Man kanske skulle ställa upp panntemperaturen också.
Nu går den mellan 65-75 grader.
vore nog bättre med 80-90 grader i stället,
men då blir det ju mer värmeförlust till källaren, men det gör ju inget så här i vinter tider.
Borde bli bättre i alla fall,
får ta ett bad med några kalla bira i kväll och testa helt enkelt
Nu går den mellan 65-75 grader.
vore nog bättre med 80-90 grader i stället,
men då blir det ju mer värmeförlust till källaren, men det gör ju inget så här i vinter tider.
Borde bli bättre i alla fall,
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
Ja ställ upp panntemperaturen. CTC1100 är en välisolerad panna och värmeförlusterna i pannrummet små. 65 grader är i minsta laget, kan vara risk för rost i pannan.
Synd bara att Iwabo inte hann fixa till underhållseld innan uppköpet från Nibe. En tröst är att brännaren tänder snabbare än de flesta andra brännare.
Går väl att koppla någon signal till övervåningen som är aktiv när fläkten på brännaren går så är det stor chans att tappa vatten med brännaren igång.
Synd bara att Iwabo inte hann fixa till underhållseld innan uppköpet från Nibe. En tröst är att brännaren tänder snabbare än de flesta andra brännare.
Går väl att koppla någon signal till övervåningen som är aktiv när fläkten på brännaren går så är det stor chans att tappa vatten med brännaren igång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hoppas det funkar! för det vore ju tråkigt det omvändakay skrev:

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Har funkar det för dig Danei!i,fa du skulle brassa på ett bad när panntemp är 60C eller kör du mot en ack?...För du har väl panna brännare?
det funkade med 80-90.. blev varmt.. men å andra sidan så var det bara jag som badade...... alla andra i huset sov.ha ha