Max temp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Energisnål
Ungskog

Max temp

Inlägg av Energisnål »

Jag har en panna och brännare som beter sig minst sagt skumt. Vi flyttade in i huset i början av november. Allting fungerade då som det skulle. Pannan (CTC 1100 med Ecotec A3) gick som ett urverk. Efter det har vi haft återkommande problem med olika sorters larm. En tid var det hela tiden larm om bakvärme, vilket jag löste genom att sota bättre och vara noga med att även skrapa sot på brännarluckan för att förhindra soteld där.
Nu larmar den istället hela tiden om max temperatur i pannan. MEN, det verkar bara inträffa när det är som kallast ute. Ibland går pannan nästan två veckor i sträck innan den stannar p.g.a max temp, varpå jag sotar den och då går den ett par veckor till.
Nu har det varit rejält kallt här en period och pannan stannar varje natt och varje dag så det är svinkallt på morgonen och när vi kommer hem på kvällen.
Jag är så trött på det där plåtskrället i källaren och trött på att ha 15 grader varmt när man kommer upp på morgonen. Vad göra??
CTC 1100, Viking B 16 kW
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Är det pannans övertemperatursäkring som slår ifrån menar du. Eller är det något larm från brännaren.
Om den går felfritt i två veckor efter sotning så är det kanske inget annat problem än att pannan är dåligt sotad. Är turbulatorerna urtagna och tuberna rendragna vid sotningen också?

Du har helt fel brännare till pannan. Det måste vara en framåtbrinnande brännare till ctc 1100. Tuberna i pannan sitter rakt ovanför brännarens eld? Eventuellt sot från brännaren ska helst hamna i förbränningsrummet och inte i tuberna.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Undermatade uppåtbrinnande brännare som EcoTec A3 måste ha en fri höjd över brännkoppen om minst 150 mm. Sådan höjd är det inte i en CTC 1100 - där är det 100 mm om ens det. Jag vet, jag har efterföljaren. Det du bör göra, är att få tag på en brännare som brinner rakt fram, typ Baxi Eurofire. Den är billig att köpa ny, och den passar utmärkt i den pannan. Den fordrar att du askar ur den samtidigt med pannan, men är annars en trevlig brännare som man har utvecklat bit för bit upp genom åren. Pannan CTC 1100 är så bra som en oljepanna kan bli för pelletseldning med hög verkningsgrad och snabb respons - men det är en oljepanna, så på sikt kanske en pelletspanna typ CTC EasyFlex borde få ta dens plats?

http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1125
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Energisnål
Ungskog

Inlägg av Energisnål »

Tack för svaren. Inte riktigt det svar jag hade hoppats på även fast jag nog anat att det skulle komma.

Det jag inte förstår är bara hur idioten som sålde huset till mig kunde stoppa in fel brännare och elda med den i flera år. Vi har bott här ett par månader och jag har redan tröttnat. Borde inte installatören ha sagt något?
CTC 1100, Viking B 16 kW
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

En del installatörer vill "bara" sälja och sedan "glömma" den kunden.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Energisnål
Ungskog

Inlägg av Energisnål »

Idag när jag kom hem hade brännaren stannat igen.. larm om max temp panna. Drog ur turbulatorerna och kollade, men de var inte speciellt sotiga. Det var bara en som hade tjocka lager på sig, de andra var tämligen rena.
Om tuberna är rena och rökgaserna kan passera, hur kan då pannan bli för varm? Är det själva lågorna från brännarkoppen som värmer panntaket för mycket?
Jag har 6 tuber med 5 turbulatorer. Är det någon vits att prova att ta ur ännu en turbulator för att låta gaserna passera bättre?
CTC 1100, Viking B 16 kW
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Problemet med A3:an är att den har underhållsfyr. Den eldar varmt pannan tills termostaten slår ifrån, då går den över på underhållsfyr. Det leder i en CTC 1100 till att pannan överhettas eftersom den är gjort för av/på brännare typ olje- eller gasbrännare.

Det att en turbulator är sotig beror på att lågor har letat sig in i det tubröret och fått oförbränd material att avlagra sig på turbulatorn.

Jag tror du i varje fall skall ta bort den turbulatorn som blev sotig. Du sitter i en situation här där antingen pannan kokar, eller att du får värsta krematorietemperaturen i mustocken. Som du säger: Att man har kunnat elda med detta system i åratal? Det är ju vansinne. Och ja: Den "installatören" som stoppat in den brännaren i den pannan måste ha varit idiot, tokig, pårökt, full eller alla delarna på samma gång :roll:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Energisnål
Ungskog

Inlägg av Energisnål »

Men med en Baxi Eurofire så tror du att mina uppvärmningsproblem kommer gå upp i "rök"? :lol:
Och detta p.g.a. att det inte kommer in lågor i tuberna då den brännaren brinner framåt?
CTC 1100, Viking B 16 kW
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Låt mig säga så här: Du kommer inte att ha de problem med en Eurofire, som ju trots allt är gjort för denna sortens panna som du har med den malplacerade A3:an du har nu.

Det skall INTE förekomma lågor i konvektionstuberna - endast avgaser. Elden får inte ta i vattenkyldplåt därför att då upphör förbränningen i den delen av lågan som tar i plåten och du får sotavlagringar.

För vad det är värd, så fick jag mig ett garv när jag tänkte på hur det gått till att en A3:a ändat upp i en CTC 1100. Vad människor kan hitta på Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Ecotec A3 i din panna verkade inte så bra.
Har du inte sett den här annonsen som länkades till tidigare.
http://www.blocket.se/sodermanland/VIKI ... ?ca=10&w=3
Helt ny brännare fast med gul färg i stället för grön som är den nya färgen.
Lätt att montera själv. Nästan samma pris som Eurofire men med alla moderna bekvämligheter.
Jag har en 9 år gammal föregångare till Viking 16 med samma begränsningar som Eurofire att den inte gör av med askan själv.

Fungerar bra också i min besvärliga panna.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Energisnål
Ungskog

Inlägg av Energisnål »

Den som ändå hade pengar till bekvämligheter :)
Skillnaden mellan eurofire och viking är alltså att viking askar ur sig själv?
CTC 1100, Viking B 16 kW
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Ja ungefär det. Också gäller all garanti om man monterar dit brännaren själv. Billiga reservdelar ska det visst också vara men har inte behövt köpa något till min.

Rekommenderar starkt att man gör jobbet själv för då lär man sig samtidigt hur allting fungerar och blir inte så lätt ställd. Börjar nu hänga med i resonemangen här på forum. :)
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Energisnål skrev:Det jag inte förstår är bara hur idioten som sålde huset till mig kunde stoppa in fel brännare och elda med den i flera år. Vi har bott här ett par månader och jag har redan tröttnat. Borde inte installatören ha sagt något?
Bor du i mitt hus...?

Har råkat ut för exakt samma sak, förra ägaren lät montera in en uppåtbrinnande brännare i övre luckan på Vemax, med följd att taket i brännkammaren blivit söndereldat. Får nu köra med flamriktare vilket får till följd att effekten begränsas till bra mycket mindre än jag skulle vilja ha för att känna mig söker på att skorstenen mår bra... om de bara valt en framåtbrinnande istället... :roll:
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Energisnål
Ungskog

Inlägg av Energisnål »

Nu har Johan från Energibiten varit här och installerat en Viking Bio 16. Allting funkar skitbra, men det var en del mickel. Förra ägaren hade modifierat monteringsplåten och även kopplat förbi överhettningsskydd och lite sådana saker. Dragluckan var helt stängd med hjälp av en tung motvikt. Man upphör aldrig att förvånas över hur dumma i huvudet vissa människor är. Tack Johan och hejdå Eco Tec!
CTC 1100, Viking B 16 kW
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nu kan du ta ner en stol och en öl i pannrummet och bara sitta och njuta av hur pelletsen trillar ner i brännaren och ger govärme.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar