Termokontakt löser ut

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Sumra är lite slang för att kontrollera om termokontakten (i ditt fall) leder ström som den skall.

Man använder en summer eller kontinuitetstestare (stavning?) som man ansluter på var sida om kontakten. Om den så leder så låter summern i testaren, dvs "sumra".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En dragbegränsare (eller rättare: dragregulator) är en vikt-balanserat lucka som sitter på eller i omedelbar närhet av rökröret. Om du söker i forumet här kommer det upp stora mängder om detta men har du inte en sådan kan du aldrig ställa brännaren rätt utom just för stunden.

Men det är inte felorsaken här och nu.

Som jag ser det har du två fel just nu:
1: Fel på flamvaktsdelen, sannolikt termokontakten.
2: Mottryck i pannan, det är stopp någonstans där det inte ska vara det. Kan även vara för hög effekt för pannan.

Det du skriver om som kan stängas manuellt är ett spjäll och MÅSTE ALLTID VARA HELT ÖPPET!!!!!! Det är olagligt och förenat med livsfara att stänga detta mer eller mindre!

Har du inte en dragregulator bör du skaffa en snarast och se då till att den är anpassat till din skorsten. Om försäljaren inte frågar om skorstenshöjd osv kan du vara säker på att få fel, oftast en Tigex 25 som är för liten för nära nog allt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Hej igen! Trodde att jag löst mina problem men tji fick jag. Jag köpte en ny flamvakt, och se på tusan brännaren funkade igen. I alla fall ett par dagar, sedan stannade den. Jag startade den igen och samma visa den gick ett par dagar och stannade. I går kväll vid 17 tiden startade jag brännaren igen, och ett par timmar senare gick den men i morse hade den stannat och det var iskallt i huset.

Felkoden var en blinkning uppe och en blinkning i mitten växelvis.

Är det någon som vet vad den felkoden betyder?
Janfire Flex-a i Diom DT 20K 86:a med ett pappförråd samt 250cm skruv
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du kan ju själv ladda ner bruksförvirringen, kolla den översta tråd i denna avdelning...
Är inte PK!
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Just den felkoden finns inte i manualen. Därför frågar jag er experter :)
Janfire total
Späd planta

Inlägg av Janfire total »

Så här står det i bruksen:
Flamvakt har löst ut.
Indikation:
Två snabba blinkningar på den
övre dioden (Termok.) följda av
två snabba blinkningar på den
nedre (Elspiral) och så växelvis.

(med den nedre lampan så menar dom lampan i mitten,vilken sitter nederst av dom två översta :-)

Förslag på åtgärder:

1. Tändspiralen är trasig eller tändning
har inte skett av annan
orsak.
2. Undertrycket i pannan är för
högt och brännaren har slocknat
på den så kallade sparlågan.
(Steg 3 och 4)
3. Pellets med för mycket spån
används.
4. För lågt undertryck i pannan kan
medföra att röret klibbar igen av
tjära med stopp i doseringsskruven
som följd.
5. Främmande föremål i pelletsen
eller fuktskadad pellets som gör
att skruven sätter igen .
6. Rosterplåten ligger fel.
7. Fläkten är fel inställd.

Jag har också en Janfire som tydligen är one of a kind,för den bara går o går.
Tar jag bort locket där vattensäkringen sitter så känner och hör man ett tydligt sug.Det ska absolut INTE blåsa där,för då har som sagt något fel på draget.
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Tack för ditt svar men grejen är den att det inte är TVÅ blinkningar växelvis utan bara EN. Dvs övre lampan blinkar EN gång och nedre EN gång växelvis. Alltså INTE flamvakt indikationen med två växelvisa blinkningar.

För att inte krångla till det för mycket så har jag i nuläget endast en fråga och den är: Vad betyder felkoden EN blinkning uppe följt av EN blinkning nere växelvis? Denna felkoden finns inte i manualen bland de andra felkoderna.
Mangelun
Prima virke

Inlägg av Mangelun »

Jag tror inte den felkoden finns för då skulle fler än du ha frågat om den. Förmodligen ett litet hjärnsläpp i styrboxen. Men jag tycker fortfarande att du ska gå igenom din panna och skorsten grundligt eftersom du har ett övertryck i förbränningsutrymmet. Gör det för det är detta som orsakar att din brännare stannar. Har du listat ut om du har en dragbegränsare ännu? Och hur beter den sig isåfall?
Har du bytt elspiralen än, eller kör du fortfarande i manuellt läge?
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Ok, det verkar ju helmysko att jag har en felkod som inte finns...

Ok, så jag har förmodligen övertryck. Har googlat lite när det gäller dragbegränsare och en sådan har jag definitivt inte. Men kan dragBEGRÄNSAREN ÖKA draget?

Och det jag inte kan förstå är hur övertrycket i pannan kan få brännaren att börja krångla efter 5 år? Ingenting i systemet är ändrat. Askans färg har sett likadan ut alltid vilket för mig indikerar att förbränningen varit ungefär densamma.

Kör fortfarande i manuellt, det skall väl inte spela någon roll? Eftersom jag alltid kör på 3:an tänkte jag att det inte är värt att hosta upp 500 spänn för en elspiral som inte används. Vad jag förstått så är M och läge 3 i stort sett samma sak, eller?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Dragbegränsaren ökar inte draget, den ser till att draget är konstant. När dragbegränsaren är monterat ställer man in brännare igen och då passa inställningarna året om.

Och har du mottryck är det antingen så att något ska sotas, kanske något som inte är sotat på 5 år?

Eller du kör på högre effekt än pannan klarar av.

Eller det kan ha ramlat ner något i pipan.

Eller det finns ett spjäll som någon har ställt i fel läge och ingen har kolla då det har varit orört i 5 år... (borde ha varit iaf.)

Känn på fallröret under drift, blir det varmt? Så enkelt kan du kolla det.
Är inte PK!
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Fick precis ett mail ifrån Janfire angående felkoden. Tydligen så innebär en blinkning växelvis strömavbrott. Vilket innebär att jag får strömavbrott på min brännare efter ett par dygns drift. Det här blir konstigare och konstigare.

Kollade tempen på fallröret och skulle uppskatta tempen till kroppstemperatur eller däromkring. Antar att det inte är varmt i detta sammanhang?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ljummet är OK, "kan-inte-hålla-på-röret-någon-längre-stund" är ett problem.

Med tanke på konstigheterna och brist på vett i vad som går fel setr jag 2 möjligheter:
1: styrdosan är sjuk, kan behöva bytas. Kan även vara processorn som ska bytas, den finns som reservdel till runt 450:-, se inlägg om detta.

2: Det är glappkontakt någonstans i spänningsmatningen, detta ger just strömavbrott lite beroende på humör och månens ställning. Kan vara gratis att åtgärda om man vet vad man gör. Det är möjligt att koppla ett relä till att ha koll på detta men då ska man vara ganska säker på sitt kunnande.

I enkelhet kan man koppla ett relä så att när man trycker på en knapp drar det och håller sig själv sedan. Försvinner strömmen släpper reläet och dras inte igen när strömmen återkommer.
Är inte PK!
Mangelun
Prima virke

Inlägg av Mangelun »

Min brännare blinkar då inte en gång växelvis efter strömavbrott. Det kanske den gör i M-läge men det använder inte jag då jag tycker det går åt mer pellets i och med sämre förbränning på grund av att det bildas mer aska.

Anledningen till att jag frågade om du har en dragbegränsare är att jag var intresserad av hur den betedde sig, om du nu hade haft en.
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
Skriv svar