En kompis till mig har skaffat hus med en TMV-panna. Pannan heter Universa 1 och är en allbränslepanna från 1982. Idag används bara elpatronen och så har det varit i flera år.
Jag har googlat efter data och info men inte hittat något på den pannan öht. Jag vet att Nibe köpte TMV och har sett att de har något som påminner om kompisens panna.
Är det någon som har erfarenhet av pannan? Någon som har bilder på den? Kan man elda pellets i den med ett tillfredsställande resultat och vilken typ av brännare är då att föredra.
Är det något annat som kan vara viktigt att tänka på med pannan. Inbyggd shunt eller extern shunt?
Tacksam för svar!
Brännare till en TMV Universa 1
-
- Lärjunge!
Brännare till en TMV Universa 1
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
En allbränslepanna är en samling kompromisser, som gör att den kan flera saker, men bara halvdant. Skulle jag gissa på vilken panna som NIBE har idag, och som kan kallas allbränslepanna, så är det Alpha Combi som har gått från att vara olja/ved/el panna till att bli pellets/ved/el panna.
I din kompis ställe skulle jag inte lägga för mycket tid och möda på en snart 30 år gammal panna - som även producenten har "glömt". Att den endast gått med elpatronen i många år bör ses som ett omen på att den nog inte är i något vidare skick. Så om han står ut att köra med elpatronen fram till våren, så skulle han nog spara sig mycket både pengar och besvär på att leta upp en nyare begagnat pelletspanna på Blocket - eller lyxa till med något nytt.
Är det en sådan här panna han har?

I din kompis ställe skulle jag inte lägga för mycket tid och möda på en snart 30 år gammal panna - som även producenten har "glömt". Att den endast gått med elpatronen i många år bör ses som ett omen på att den nog inte är i något vidare skick. Så om han står ut att köra med elpatronen fram till våren, så skulle han nog spara sig mycket både pengar och besvär på att leta upp en nyare begagnat pelletspanna på Blocket - eller lyxa till med något nytt.
Är det en sådan här panna han har?

Senast redigerad av bergatorparen den ons 23 feb, 2011 16:56, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Lärjunge!
Jag tror snarare att anledningen till att den gått på el är att ingen orkat elda i den. Men annars var det bra synpunkter.
Jag vet inte om pannan ser ut som den. Har bara fått se bild på märkskylten än.
Jag vet inte om pannan ser ut som den. Har bara fått se bild på märkskylten än.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Bergatorparen. Den är inte panna du lagt bíld. Det är annan pannan för efter 80 talet. Det är nästan samma som CTC Total. Universal är högen enbart en eldstad, Oljebrännare ovanpå luckan och nedre luckan för dragregulator som kan ta bort brännare då vedfläns ovanpå då kan man elda ved. Vänster är hel Varmvattenberedare som cirkulerar internpump till pannan.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!