Ystad pellets ägs av Vostok Nafta (Lundin Oil och ryska oljemagnater) vilket just jag känner mig bekymrad över.
När de sökte tillstånd för uppsättningen av pelletsfabriken monterade de en pelletstork med tre gånger så hög effekt som de sökt tillstånd för och drog igång för fullt.
Jag får dåliga vibbar. Pelletsen är säkert bra (ny fabrik) och priset är ju hyggligt men jag har i samråd med min fru bestämt mig för att inte köpa av dem. Skulle de byta ägare så tar jag mig en ny funderare.
Ystadpellets
-
- Stor entusiast!
Då kanske vi får ta del av de enorma högar av sågspån som ligger och ruttnar i ryssland. Magnaterna har de kontakter som behövs för att få ut råvarona vilket inte svenska affärsmän har. Men sågspån är dyrt att transportera så troligen har dom andra råvaror på närmare håll i kikarn.
Varför startar dom inte en pelletfabrik i ryssland i stället där råvarorna är gratis och sedan exporterar.
Lundin oil har ju självaste moderatöversteprästen Carl Bildt välsignat med både beröm och ett väl tilltaget aktieinnehav så ystadspellets borde väl därför passa de finare pelletseldarna väl i smaken.
Föreställer mig Ystad som ett rätt skoglöst område så därför har det låtit lite underligt med en pelletsfabrik där.
Varför startar dom inte en pelletfabrik i ryssland i stället där råvarorna är gratis och sedan exporterar.

Lundin oil har ju självaste moderatöversteprästen Carl Bildt välsignat med både beröm och ett väl tilltaget aktieinnehav så ystadspellets borde väl därför passa de finare pelletseldarna väl i smaken.
Föreställer mig Ystad som ett rätt skoglöst område så därför har det låtit lite underligt med en pelletsfabrik där.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.