Ulmapanna

James65
Frö

Ulmapanna

Inlägg av James65 »

Jag är en gammal oljeeldare som står i begrepp att ta det stora steget in i pelletsvärlden. Jag har letat info länge och bestämt mig (nästan) för att investera i en ny Ulmapanna komplett med brännare. Är jag rätt ute? Kanske någon av er kan råda mig i valet av tillverkare eller ge mig några andra råd innan jag öppnar plånboken.
Diom 20 hundra med Lamborghini Eco 3RL -93, 140 kvm, 1 1/2 plan, 1937
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Fungerar inte din nuvarande panna?

Regel #3: Skriv panna, brännare osv i signaturen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
James65
Frö

Inlägg av James65 »

Den fungerar bra men jag är hjärtligt trött på oljeräkningarna och det skulle lätta lite på samvetet att köra med biobränsle. När jag frågat runt om råd så har det sagts mig att brännkammaren i denna panna är för liten för pelletseldning.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Är det Diom 2000 som har ett hål för oljebrännare och som man inte kan göra större? Om det går bra med pellets i pannan beror mycket på hur stor brännkammaren är alltså längd, bredd och höjd.
Kanske inte är mindre än i andra pannor men installatörer som är bundna till ett brännarmärke drar en vals när dom inser att deras egen brännare inte passar.
Har talats mycket om Nymo på forumet senaste tiden och Nymo 150 har ett brännarrör som passar direkt i oljehålet. Om det fungerar bra kanske dom vet på nymoenergiprodukter.se.

Blir ju lång återbetalningstid för en ny panna om den gamla pannan fungerar och man kan ägna 20 minuter varje vecka till uraskning.
Så fort våren kommer börjar det säljas riktigt bra begagnade pelletspannor till priser ungefär kring halva nypriset.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Kan man peta i en oljebrännare kan man även peta i en pelletsbrännare!

Sedan kan det vara så att askan ganska snabbt täpper igen rökgaskanalen osv. men MÅNGA eldar pellets i en oljepanna med "trångt" förbränningsrum.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag förstår inte hur du stått ut med oljeräkningarna ända tills nu. På tal om panna: Personligen skulle jag inte råda dig att köpa ULMA pannan därför att den endast har en 11 meters varmvattenslinga, som gör att det blir lite si som så med varmvattenproduktionen. Därnäst kommer att brännaren, enligt vad jag läst här på forumet, har samma problem med brännarröret som Värmebaronen hade intill för ett par år sedan: För tunt gods som gör att röret spricker efter ett tag.

Jag med har varit oljeeldare intill för 4 år sedan. Av flera olika skäl så ändade jag upp med en ny oljepanna 2004 när gammelpannan var slut, så jag eldar pellets i en oljepanna. Det innebär att jag måste aska ur varje gång jag har eldad ett veckoförråd - för mer aska än så rymmer inte brännkammaren. Jag har 9 stycken konvektionstuber med var sin turbulator som måste sotas samtidigt. Brännaren rengör jag i samma moment. Jag spenderar närmare 45 minuter varje gång veckoförrådet är slut på att aska, sota och meka. Lyssna inte på de där Gammelpannans Vänner som proppsar på att man visst kan peta in en pelletsbrännare i en gammal panna. Man kan, men priset man får betala är att man tillbringar mer tid i pannrummet än man sätter pris på, man får kånka fler pelletssäckar än vad gott är, för gamla pannor har inte den verkningsgrad som nya.

Jag vill som sagt inte råda dig att köpa ULMA eftersom det är många här inne som gjort erfarenheter med den som inte är så bra. För samma pengarna får du en CTC EcoFlex. Den har en undermatad brännare som kräver lite underhåll, och som drar lite pellets. Den har plattvärmeväxlare för varmvatteneberedningen som gör att du hela tiden har behagligt varmt vatten. Den har programmeringsmöjlighet för upptil 260 dagars semestersänkning av temperaturen, och CTC har Sveriges bästa kundsupport.

Titta lite på denna: http://www.ctcvarme.se/web/Pelletspanna ... V-212.aspx

och ladda ner och studera manualen med - du hittar länk under "Läs mer och ladda ner".

Där har du en panna för framtiden som gör att du kommer att tycka om pelletseldning - vilket jag tror du inte kommer att göra med en panna som inte är gjort för ändamålet :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om brännaren är under- eller övermatat betyder inget i pelletsförbrukningen!

10kW är 10kW oavsett vilken brännaretyp det är!
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Är pannan så olämplig att du byter ut den tycker jag inte du behöver gå längre än till CTC Ecoflex.

Visst borde man tjäna lite pellets med en undermatad brännare. Kalldragsförlusterna blir mindre.
Underhållsglöden fungerar utan åtgärd på en undermatad då den nya pellets som matas in underifrån petar ut den förbrukade askan ur skålen.
En plåtbrännare som går på underhållseld måste avbryta för uraskning med vissa mellanrum om inte underhållselden ska producera en askkaka som täcker hålen i rostret. Går visserlige att elda med askkakan kvar men då blir lufttillförseln fel och förbränningen dålig.

Din panna är ju inte särskilt gammal och när den nu står där kunde det kanske vara värt att prova en brännare i den. Förutom Nymo 150 passar också Biona och Infraheat brännarna i oljehålet. Biona brukar säljas begagnad rätt ofta för priser nedåt 4000-5000. Biona är självreglerande. I en del installationer fungerar självregleringen direkt och installatonen blir enkel. Andra får hålla på och justera i månader innan brännaren fungerar bra. Det finns bra Biona experter på forumet.
Fungerar det inte är det bara att sälja brännaren igen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Torsten: Du pratar ofta om krångelbrännare, och Biona är en utav de värsta som någon människa begått synden att peta ihop. Läs bara Bionatråden, så ser du vad jag menar.

Diom pannorna produceras inte längre, så det kan vara svårt med reservdelar, och jag begriper inte varför man skall behålla sådana saker om viljan och förmågan finns att byta? Sätter man in en riktig pelletspanna från dag ett, så kommer man inte uppleva pelletseldningen som bara en oändlig rad tekniska svårigheter - även om det kan krångla med nytt med.

Visst: Fanns det inga krånglande anläggningar, skulle vi ju inte få så mycket att göra här på forumet, men åt andra sidan: Det är ju just det vi arbetar för: Att det INTE skall krångla :)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Icecap skrev:Om brännaren är under- eller övermatat betyder inget i pelletsförbrukningen!

10kW är 10kW oavsett vilken brännaretyp det är!
Så svart/vitt kan man se det, men det är inte nödvändigtvis rätt. En undermatad brännare matar fram pellets mer exakt än överfallsmatade brännare. Åtminstone i teorin skall den ge lägre förbrukning just därför att avvikelserna blir mindre. Styrsystemet och matningssystemet, och detta bör du veta, Icecap, är de två sakerna som spelar den största rollen i en brännares ekonomi. Dessutom: 10 kW i snitt eller 10 kW konstant har stor betydelse för verkningsgrad och därmed ekonomi :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nja... det håller inte att påstå att en undermatat matar mer exakt!

I alla brännare SKA det finnas ett brott i pelletsvägen för att hindra bakbrand.

På en del brännare finns en sluss och det är DÄR doseringen fastställs. Den sluss matas i sin tur av en skruv och skruvar är notorisk svåra att få till att ge samma dosering gång efter gång.

Att doseringen (som ju är "kall") inte ramlar ner mitt i elden är sant, i en undermatat värms den upp eftersom den kommer närmre eldhärden vilket kan ge en viss fördel.

Detta ger ändå inte en mer noga dosering, det ger bara en mer flytande inmatning och hur stor fördel det ger vill jag inte sia om utan egen erfarenhet och lite mätning.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ditt resonemang stämmer bra i till exempel EcoTec brännare där pellarna dimper rakt ner i slussen, men på Ariterm BeQuem så finns det ju ett doseringsförråd som matar slussen som matar internskruven. Rent teoretiskt skulle detta kunna ge en mer "standardiserad" matning än i överfallsbrännare där, som du ju påpekar, kall pellets dimper ner i eldhärden i ojämna doser.

När man tänker på hur många pelletseldare det är i Sverige, så är det konstigt att vare sig Villaägarna, Konsumentverket eller media anordnar konsumenttester av pelletsbrännare. Senast det begav sig var 2004 - och den testen var inte särskilld lyckad så tillvida att man gjorde flera fel - i synnerhet med urval av testobjekt, och med vilka pannor man testade med vilka brännare.

Det skulle varit rätt så intressant att testa de fyra mest sålda brännarna i Sverige mot varandra under identiska förhållanden - i testpannor i ett laboratorium. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Glöm tester. Det kommer aldrig att hända. Skulle det bli en test bleve det som "European car of the year". Dvs. den tillverkare som mutade motorjournalisterna mest blev också vinnare.

Apropå Biona menar jag bara att det kostar ingenting att testa. Pannan står där och är gratis. Brännaren går att sälja för samma pris om det inte fungerar.

Att anlita en statstjänsteman för att komma och installera en ny panna kan också vara ett vågspel. Många har fått dåliga installationer.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
James65
Frö

Inlägg av James65 »

Nu har jag fått lite att grunna på. Den där Nymo var en liten rackare och det skulle mycket väl kunna vara värt ett försök. Jag väntar också sedan tidigare på en offert på installation av en CTC EcoFlex, det låter ju som att jag skall skynda på den eftersom det finns några i familjen som gillar att bada. Jag återkommer med vad jag kommer fram till och om jag har några ytterligare frågor. Under tiden tar jag tacksamt emot tips och kommer att läsa resten av pellets.info med stort intresse.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Icecap skrev:På en del brännare finns en sluss och det är DÄR doseringen fastställs. Den sluss matas i sin tur av en skruv och skruvar är notorisk svåra att få till att ge samma dosering gång efter gång.
bergatorparen skrev:Ditt resonemang stämmer bra i till exempel EcoTec brännare där pellarna dimper rakt ner i slussen, men på Ariterm BeQuem så finns det ju ett doseringsförråd som matar slussen som matar internskruven. Rent teoretiskt skulle detta kunna ge en mer "standardiserad" matning än i överfallsbrännare där, som du ju påpekar, kall pellets dimper ner i eldhärden i ojämna doser.
Slussen i dessa två brännare (EcoTec och Ariterm) har inget med doseringen att göra. Slussens enda uppgift är att hålla tätt så att det inte blir ett luftdrag igenom brännaren som skulle kunna skapa bakbrand, iallafall i EcoTec brännaren, eftersom den har sitt internförråd rakt under slussen. Detta kan dock inte hända i Bequem brännaren pga att skruven efter slussen har en större stigning än skruven före slussen samt att internförrådet ligger före båda skruvarna. Konstruktören till dessa brännare skall enligt uppgift vara samma, men Bequemen är den senaste och antagligen den bästa av hans konstruktioner.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar