Tänkte bara bidra med en lösning på ett problem jag råkade ut för.
Vid första starten stannade pannan pga att rökgastemperaturen överskred maxvärdet, som är 250grader...
Min installatör kollade upp det med någon som visste mer, och denne tipsade på en plåt som kan lossna och hamna snett inne under sotluckan. Om man hanterar pannan mycket vid transport/montering kan detta hända. Mycket riktigt ! Jag öppnade sotluckan, lade plåten på plats och allt funkar som det skall.
Elda hårt !
Hög rökgastemperatur vid första start (Biomatic 20+)
Hög rökgastemperatur vid första start (Biomatic 20+)
Egentligen ville jag bygga en Babington
Biomatic 20+ tills dess.
Biomatic 20+ tills dess.
Re: Hög rökgastemperatur vid första start (Biomatic 20+)
Har precis upplevt samma problem men jag kan inte hitta den plåten som du beskriver?
Har någon några andra tips vad som kan göra att pannan skenar i temperatur?
Det är inte givaren som krånglar då min analoga rökgasgivare säger samma som den digitala....
Har någon några andra tips vad som kan göra att pannan skenar i temperatur?
Det är inte givaren som krånglar då min analoga rökgasgivare säger samma som den digitala....
Ariterm Biomatic 2009
Om du tittar ner i luckan uppepå pannan, ser du alla 8 tuber eller är det en plåt över den främre biten? Det är den plåten han menar i alla fall!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Här finns bilder (10:e inlägget på sid 2):
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9272&start=15
Plåtarna (de är två som läggs omlott) ska alltså ligga ovanför de främre tuberna (till höger i andra bilden, överst i tredje).
Om de hamnar snett går en del av rökgaserna inte ner i tuberna och kyls därför mindre. Jag har läst om någon som la in brickor för att få små glipor, i syfte att få upp RGT.
Jag tycker de kan vara lite kinkiga att få på plats igen när jag dragit upp turbulatorerna.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9272&start=15
Plåtarna (de är två som läggs omlott) ska alltså ligga ovanför de främre tuberna (till höger i andra bilden, överst i tredje).
Om de hamnar snett går en del av rökgaserna inte ner i tuberna och kyls därför mindre. Jag har läst om någon som la in brickor för att få små glipor, i syfte att få upp RGT.
Jag tycker de kan vara lite kinkiga att få på plats igen när jag dragit upp turbulatorerna.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Tack för svaren.
Nu har det blivit normalt. Sotaren som gjorde brandskyddskontrollen hade av någon anledning satt plåtarna på ovansidan av ställningen för spaksotningen.
Jag missade detta helt när jag bara kikade så plåtarna satt på rätt sida.
Nu har det blivit normalt. Sotaren som gjorde brandskyddskontrollen hade av någon anledning satt plåtarna på ovansidan av ställningen för spaksotningen.
Jag missade detta helt när jag bara kikade så plåtarna satt på rätt sida.
Ariterm Biomatic 2009