Trasig motorshunt

Skriv svar
Energisnål
Ungskog

Trasig motorshunt

Inlägg av Energisnål »

Hej!

Jag är relativt ny inom pelletsköret (flyttade in i november förra året). Pannan är en CTC 1100 med en ECOTEC A3-brännare. På pannan sitter en motorshunt Landis & Steafa SQK 34. I rummet på entréplan sitter en reglercentral av samma märke (Chronogyr REV 35).

Nu är det så att motorshunten har slutat fungera. Jag kan ställa upp värmen hur mycket jag än vill, men den shuntar inte fram varmvatten.

Kan jag köpa vilken motorshunt som helst och få det att fungera bra eller måste det vara en likadan shunt av samma märke som reglercentralen?

Var kan jag köpa motorshuntar och är det möjligt att själv installera dessa eller måste jag låta en elektriker göra jobbet?
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Först bör du nog kolla att det verkligen är motorshunten och inte reglerenheten som är trasig. jag hade nog testat att manuellt köra motorn med en liten fulkoppling för att se om det är den som är trasig

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Eller att den slirar på axeln,för att shunten går tungt.
Kan du ta bort motorshunten och ta en polygrip på shuntaxeln för att känna om den rör sig lätt.
Är det fel på motorn eller reglercentralen,så kan du manuellt dra upp shunten,så att du får ut värme på elementen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Trasig motorshunt

Inlägg av bergatorparen »

Energisnål skrev:Kan jag köpa vilken motorshunt som helst och få det att fungera bra eller måste det vara en likadan shunt av samma märke som reglercentralen?

Var kan jag köpa motorshuntar och är det möjligt att själv installera dessa eller måste jag låta en elektriker göra jobbet?
Det enklaste är om man kan få tag på samma sorts motor som den som sitter eftersom man då brukligen inte behöver rubba vid några inställningar.

Nu vet inte jag vilka som har Landis & Gyr, men regeln är så här: Är det lågspänning, alltså 12 eller 24 Volt, så kan du göra jobbet själv. Är det 230 Volt, så måste behörig elektriker göra jobbet. Men kolla så att det faktiskt ÄR motorn som gett upp, och inte själva reglercentralen. Sådana reglercentraler kostar såvitt lite så det är inget det lönar sig att reparera. Jag hade trott dinvvsbutik.se skulle haft Landis & Gyr, men det hade de inte, men de har andra reglercentraler om det finns intresse: http://www.dinvvsbutik.se/advanced_sear ... utrustning
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar