Pannan sotar

Skriv svar
Älvudden
Frö

Pannan sotar

Inlägg av Älvudden »

Hej. Jag har eldat med pellets sedan 1999. Jag hade tidigare en CTC Elkombi men på grund av förbrukningen bytte jag för ett par veckor sedan till en nibe city. Mitt problem nu är att pannan sotar igen på ett par dagar. Jag provade först med hellånga turbulatorer men har nu kapat dessa ca 40%, men problemet kvarstår. Jag har dragbegränsare och har provat både att ändra och stängt den helt. Brännaren är en TB mini med flamriktare. Är det någon som har något förslag på vad jag skall göra?
Nibe city & TB mini
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Är det en sån här panna du har?
På sidan 17 står lite om sotning.
http://dalea.du.se/research/archive/8b1 ... 833855.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om pannan sotar igen snabbt ska doseringen minskas helt enkelt!

Att kapa turbulatorerna är nog den sämsta idé, du har bara lyckats sänka effektiviteten utan att få något för detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Den nya pannan har större motstånd än den gamla oeffektiva.
Gå systematiskt tillväga så blir det inga problem.
Ställ in dragbegränsaren på exempelvis 14 Pa och ändra inte mer där.
Välj sedan ett lämpligt matningsläge för brännaren. Omkring 12 kW kan du börja med.
Popnita ihop turbulatorerna och stoppa in alla.
Ställ att börja med fläkten på samma värde som matningen och starta.
När det inte blåser ute, minska då fläkten lite i taget någon millimeter tills det börjar ryka svart. Vänta några minuter mellan varje ändring.
Justera sedan upp fläkten lite tills du inte ser svart rök så har du en skaplig inställning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

När jag hjälpte en bekant köra igång en sådan brännare/pannkombination efter att han misslyckats med att få det att fungera på egen hand så började vi med att sätta brännaren på efektläge 2. Sedan sotade vi alla tuber/rökgångar och lät bli att plocka tillbaka två av insatserna. Efter det så fungerade det så bra att han var nöjd och avböjde mer finjustering så han har kört vidare tre år nu. Dock fick jag byta fläcktlager på brännaren efter två år då de kärvade, förmodligen hade det trängt in damm i dem. Nya kostade runt 70 sek så det var inte direkt betungande.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Re: Pannan sotar

Inlägg av M.Lindskog »

Älvudden skrev:Brännaren är en TB mini med flamriktare.
Hej! Jag har samma brännare som du & även flamriktare. Enligt tillverkaren kan man max köra effektläge 4 med en sådan monterad. Vet inte om detta kan vara en sak att kolla på?

När jag körde med högre effektläge hade jag liknande problem som du; dock har min panna liggande tuber. Som synes av bilderna & ämnet så fick jag problem med att det samlades flygaska, men där är som synes också ett tjockt sotlager som askan fastnar på.

Efter jag ställt ner till effektläge 4 så gjorde jag så som Torsten skriver och jag tycker att det har gett vissa positiva resultat.
Dock hamnar mitt fläktspjäll då på strax mer än läge 5, vilket är mer än vad jag muntligen fått höra från tillverkaren, som anger att överkant spjällarm ska vara i höjd med siffra som motsvarar effektläget. Detta gäller dock brännare utan flamriktare.

Undertrycket som ställs in med dragbegränsaren skall för denna brännare vara ca 1mm VP (10 Pa) enligt tillverkarens manual.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar