Eget styrsystem?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

propulsion: det är mycket sällan att dessa fel orsakas av PLC'n, det är nästan alltid programmören som har klantat sig och inte sett till att programmet kan ta sig ur ett dödläge. Och det ÄR svårt att göra bra program som kan säkra alla tänkbara lägen.

Och om mman använder Linux eller Windoze har knappast betydelse för hårdvaran, en "normal" PC är byggt för att inte vara allt för glappig i ett par år till garantitiden går ut, en PLC är ändå byggt för att mannen med skruvmejsel ska kunde montera den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ddaniel2
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 12:36

Inlägg av ddaniel2 »

Det finns pelletsbrännare som styrs via plc. Min brännare styrs orginal via en plc och den är godkänd för svenska marknaden, är till och med en svensktillverkad pelletsbrännare..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Majoriteten av brännare styrs via PLC idag, men det finns old-school brännare som Viking Bio och IWABO S1X som fortfarande kör på det gamla sättet.

Funderar riktigt på om Värmebaronen kommer att ta fram en mer modern brännare inom nära framtid? IWABO S2 har PLC styrning, så varför inte S1X? Kanske en fråga om inköpskontrakt på komponenter?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har jobbat med rätt många PLC styrda maskiner men aldrig sett några problem. Det måste vara enklast att bygga en pelletsstyrning med PLC.
Var inte Siemens lite lämpligare för eget bruk än Crouzet?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Har haft en process styr med PC ett DOS program. Det gick 31(24.7 :) ). Och det blev till att starta om lite då och då, trots enkelheten. Känns som datorn fyller nått minne med tiden. Men om man programmerar en "jag e vaken" puls, och en yttre grunka som startar om när det somnar kan man komma långt. Men kanske ej lämpligt för brännarstyrning.

Icecap: Efter som du nog oftast tar din proj i hamn, så biter det nog mindre i snåltarmen med att köpa dyr hårdvara. Här är det lite sämre med "proj i hamn", kanske för mycket igång samtidigt....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

rod02: jo, förvisso kan det vara så men samtidig är det så att det är ganska svårt att säkerställa att det som fungerar i teorin faktisk fungerar i praktiken.

Ta en startsekvens som exempel, där kan man kolla att doseringen kör rätt, att värmen slås på osv. men du kan inte simulera att pelletsen verkligen tänder, du kan bara simulera att den BÖR göra det...

Det är DÄR skillnaden finns. Vad sker om startdosen är lite fel? Simulera fram det vetja... ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Icecap: Jag vill vara säker på att jag behärskar programmeringen först. Sen får man justera till det praktiska. Och jag hoppas att jag aldrig behöver PLC styra min brännare... Kanske möjligen till separat lambda....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jo, är du inte styv på programmeringen kan det nog vara en idé att ta't lite lugnt med de stora utgifter.

Men man kan ibland hitta en PLC till en rimlig peng begagnad...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
propulsion
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 18 feb, 2010 23:59
Ort: Kumla

Inlägg av propulsion »

Windows eller Linux är en stor skillnad. Minneshantering osv osv osv är överlägsen i Linux och mjukvarukrascherna blir således färre. Men absolut, livstiden på en PC är lite begränsad men bör vida överstiga original styrkort. Var på en båt nyligen, ett Koreabygge från 96 med 4 datorer i styrsystemet. Två i lastkontrollrummet och två nere hos oss i maskin, av dessa var 3 fortfarande vid liv och det var 14 år gamla 486 DX66.

Tillbaks till tråden, hur går det med efterforskningarna?
Ni som behöver analoga utgångar, hur har ni gjort? Separata förstärkarsteg för att driva fläktar, frekvensomformare!?
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
ddaniel2
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 12:36

Inlägg av ddaniel2 »

Fläktar och skruvar styr man via reläutgångar på plc:n. Kontrollen för tändning av pelletsen styr du via en optovakt och en analog ingång, den känner av om det tänds eller inte och skulle det bli fel någon gång, att det inte tänds, så kan det hända på vilken brännare som helst om tändslingan går sönder så riktigt säker på någon brännare kan man alrig vara, det går aldrig att bygga en brännare som aldrig kan krångla....
Jag har skälv en omron i min brännare och det fungerar klockrent. Det finns olika avancerade styrningar och man behöver inte välja den absolut dyraste utan man kan ta en reläersättare som det kallas och dom kostar runt 1500 kr.
propulsion
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 18 feb, 2010 23:59
Ort: Kumla

Inlägg av propulsion »

Digitala (eeläer) och analoga ut- och ingångar gör ju skillnad som natt och dag så klarar man sig på dom så blir det väldigt bekvämt.
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Hur går det kommit någonstans eller?
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar