Lura hysterensen?

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2672
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Lura hysterensen?

Inlägg av rod02 »

Kan man lura hysterensen? Låt säga att man har 20 graders hysterens. Och den ligger 5 grader från att starta, och att man behöver mycket varmvatten. Går det att lura den på något sätt?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om du har en känd typ givare kan det gå alldeles utmärkt.

Är det t.ex. en PT100 kan man koppla ett motstånd över den med en tryckknapp, det ger "kallt nu" när man trycker på knappen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2672
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Prima och enkelt tummen upp. Har den väl startat så går den säkert till det höga värdet. Går det att få till det med en "power reset"? Tidrelä som knapp kanske. Då jag har min brännare radio kontrollerad med nexxa?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Med lite pyssel kan man använda en trådlös dörrklocka, billigt o bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Om inte det är ett NTC motstånd förstås (de är billigare än PT100, så det är väl påsåvis troligt..)

Då måste man få resistansen att öka för att det ska se ut som att pannan är kallare. Du seriekopplar då i stället ett motstånd, som i normalfallet är kortslutet med brytare. Men då får man ju risken att om brytaren ger dålig kontakt så ser pannan ut att vara konstant kallare än den är på riktigt. Motståndet borde då vara dimensionerat noggrannt så man inte lurar styrningen mer än att pannan ändå hålls under 95 grader. Eller att man litar på överhettningsskyddet i det fallet.
Skriv svar