Byta från Neova till Stora Enso - ok?

Skriv svar
Tovelainen
Prima virke

Byta från Neova till Stora Enso - ok?

Inlägg av Tovelainen »

Hej
Jag tänkte byta från Telges Nuova till Stora Enso.
Låter det ok?
Tror ni man måste göra justeringar i inställningarna eller är det samma typ av pellets så det bara är att köra vidare med de nya utan avbrott?

/Tove
Panna: Nibe Alpha Combi
Brännare: Värmebaronen Viking Bio
Veckoförråd med pellets av märket Nuevo
Ska värma en gammal skånelånga i 2 plan (100kvm x 2)
Övrigt: Installerade Bio:n i våren 2010. Tidigare har pannan gått på olja.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Rent faktisk bör man justera för varje pall man eldar, även om det är samma tillverkare...

"...är det samma typ av pellets..."
Javisst är de, båda är gjorda av trä...

Du kan nog behöva justera lite men se hur det blir, kanske doseringen ska ökas en gnutta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Jag bytte från Neova till Stora Enso. I min brännare fick vi backa (minska) bränslet som matades in eftersom det gick väldigt fett med samma inställning som för Neova på SE pellets. Det KAN bero på olika saker har jag förstått men jag tror helt enkelt SE pelletsen är kortare och det därmed blir "tätare" (mer) pellets in i brännaren vid samma matning.

Sen finns det smartare justeringsnissar här än mig så jag tror du kommer få bra tips från dem, det brukar jag få.

Lycka till!
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Lägre pris och mindre spån. Stora Enso funkar fint för mig :)

Sedan den 18 december har jag kört min panna utan att göra något annat än att fylla på pellets och rört om lite i askan... idag stannade den :shock: Troligen så mycket aska att den skymmer optovakten...
Kanske dags att sota ur pannan nu :oops:
Får nog kliva upp tidigt på lördag och sota lite 8)
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Tovelainen
Prima virke

Inlägg av Tovelainen »

Tack för inlägg.

Nu är det Stora Enso som gäller i 4 pallar framöver.
Har inte börjat använda dem än.
Undrar lite över vad det är för inställnignar jag ska behöva se över när jag börjar använda dem.
Måste jag ha instrument o mäta gaser osv igen?

Annars servicen:
Klart snabbare än Telge.
Stora Enso utlovar leverans inom 5 arbetsdagar, men kom redan efter 2. Suveränt.
Panna: Nibe Alpha Combi
Brännare: Värmebaronen Viking Bio
Veckoförråd med pellets av märket Nuevo
Ska värma en gammal skånelånga i 2 plan (100kvm x 2)
Övrigt: Installerade Bio:n i våren 2010. Tidigare har pannan gått på olja.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jo, det går snabbt med leveranserna från SE.

Beställde bulkpellets en söndag em. 29 timmar senare lämnar bulkbilen mitt hus efter att ha blåst in 5040 kg pellets.

Det går så fort att leveransinformationen inte hinner med. Fick mejl och SMS på måndag (dagen efter best.) att pelletsen skulle lastas på tisdag och levereras samma eller nästkommande dag, men redan på måndagskvällen står bilen på gården när vi kommer hem från att ha varit iväg och gjort ett ärende.....

Det var nära att jag inte hade hunnit göra i ordning förrådet...... fick göra det medans bulkbilen vände. Hade vi varit borta lite längre så hade bulkbilschauffören fått lite problem med att komma åt att koppla bulkslangen......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar