Vad tror ni om denna Biomatic?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag ska höra med han om han vill sälja den..

Jävlar i min låda 840 g med 90% matning :shock:
Det gör drygt 24 kW o brukar inte nås om man inte stoppar i ett 5e stift så du måste ha bra pellets, 20 kW vid 83% har jag varit med om en gång..
Sämsta pelletsen gav bara 15,2 kW med 90% matning o då krävdes 90% matning med 5e stift för att ens nå 20 kW, Dessa olika värden med solett bulk :shock:

Visst går det köra med 25 kW uppgradering/primärring oxå men att köra med mer än 20 kW som pannan är avsed för är ingen mening då den ändå bara kommer tappa i verkningsgrad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Ja du vet ju bättre om de flesta om denna panna så det stämmer säkert, får börja med 20 KW så förhoppningsvis räcker det när det blir riktigt kallt.
Kör ju med Stora Enso pellets och det har varit samma matning på två leveranser så kvalitén verkar hög och jämn.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

F*n vad det inte går bra för mig, nu är 20 KW primärring på väg hem till mig och jag fick pellets idag men verkar som att skruven har gått av!
Hörde att det knäppte till när jag drog i spännbanden för att höja säcken som man gör på det förrådet jag har men trodde det var någon pellets som låg tokigt. SUCK

Så nu behöver jag en 3m lång skruv och helst motor på för min låter inte jättevackert fast den har ju fungerat OK efter jag fyllde på med pellets ordentligt. Det som gör det ännu jobbigare är att förrådet är fyllt med pellets så det blir ett jäkla bök att få ur och i en skruv.
Blir tokig snart!

Tack André för din hjälp att förmedla affären med primärringen.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Puh, som tur var visade det sig att skruven hade hoppat ur lite i botten som antagligen hänt när jag höjt säcken i spännbanden och sen sänkt den igen.
Ska flytta hela förrådet 10-15 cm närmre pannan så skruven ligger bättre i säcken men det får bli när det inte är lika fullt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du fått primärringen??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Nej den har bara kommit till Malung än så länge, det går ju inte så snabbt med bussgods och det ska säkert till Karlstad innan de vänder mot Örebro för att till slut hamna hos mig.
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Nu sitter den på plats men den är lägre än vad min gamla är så jag behöver nog en sån distans som säljs med uppgraderingssatserna.
Bild

Bilder på skillnader mellan ringarna.
Bild
Bild

Det blev en nivåskillnad utan distansen så primärröret hamnade snett, antar att den behövs annars kommer pellets ramla över kanten innan de har förbränns.
Ska se om de säljer distansen löst men det tror jag inte annars går det väl att mäta och få nån att skära ut i en cnc-maskin.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Aj fan :(
Då är botten/koppen oxå ändrad på senare/efter ändring av primärringen, Ja det borde gå skära ut en sån om dom inte går köpa lösa..
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Ja koppen måste ju vara högre i senare versioner, annars ser förbränningen bättre ut med nya primärringen om jag kollar genom synglaset så den får nog mer luft nu än tidigare så det bådar ju gott.
Skriv svar