Skola för att läsa av aska sot och tjära med mera...

Loranga
Entusiast!

Skola för att läsa av aska sot och tjära med mera...

Inlägg av Loranga »

Jag har för en tid sedan gjort en påfyllning av bulkförrådet (samma leverantör och pellets som tidigare.
Men nu har jag fått lite annat resultat på askan plus att jag tycker det ser ut som tjärar något.

Så då tänkte jag att ni som hållt på med det här ett tag kanske kan göra en liten "skola" för oss glada nybörjare med hur man ska läsa av sin aska och göra ändringar på luft och matning efter det.

T.ex. något oförbrända pellets (ibland kan det se ut som små gråa kulor som blir kvar), minska matning eller höja fläkt?

Tjära, för mkt matning?
osv.
För jag vet inte säkert men gissar så det skulle kännas skönt om man samstämmigt kan plita ner vad man bör ändra vid olika förbränningsresultat.

Blir det alltid fastbränt "slagg" i brännarkoppen eller är det något som ska justeras för att få det bättre?

Långt inlägg med ordbajs, skriv helt enkelt hur den som inte vet ska göra för att lära sig.
Orkar inte längre testa mig fram när det sitter massa gossar här som redan vet :-)
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Fastbränd slagg = sintring = smält aska som bildat glas

Detta är ett symptom på att man har för hög förbränningstemperatur, brukligen förorsakat av att man fått pellets som är mindre hårdpackad än den som brännaren blev injusterat efter. I sådana fall höjer man matningen lite grann. Lågan skall vara ljusgul - inte vit och inte röd/orange.

Oförbränd pellets tyder bara på att man har fel förbränning. Skall eftersom jag har förstått kunna uppträda både vid för hög och för låg matning.

Viss tjärbildning är normalt, dock inte så att det bildar avlagringar på brännkammarväggarna. Vid stark tjärbildning har man för hög matning.

Är fläkten rätt inställd i förhållande till den effekt man vill ha på brännaren, så vill den alltid ge rätt luftflöde när man matar in pellets som innehåller den mängd energi som erfodras för att uppnå denna effekt. Ett krångligt sätt att säga: Justera matningen, men lämna fläkten ostörd eftersom ändringar i förbränningen nästan alltid beror på variationer i pelletskvaliteten.

Stark sintring som uppträder vid annars normala driftsförhållanden, beror oftas på att det är ett högt innehåll av mineraliska föroreningar i pelletsen då i form av sand eller lera beroende på hur råvaran hanterats inför produktionen. Sådan pellets skall man reklamera.

Hoppas detta gav lite "kött på benen".
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Ja det gjorde nytta!
Nu kommer jag inte exakt ihåg när jag rengjorde brännaren förra gången men kanske ett-ett och ett halvt ton sen.
Om man pillade bort och samlade ihop sintringen så blev det väl lika mycket som 2/3 av en tändsticksask, lilla modellen inte braständare eller ekonomipack.

Om det är mkt eller lite vet jag inte :-)
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Biomatic och Bequem brännare kan man knappast jämföra med framåtriktare brännare. Andra förhållanden i förbränningen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Utveckla gärna... vad blir slutsatsen då?
Eller menar du bara att det svaret jag fick gäller för oss med undermatade brännare?
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jaså? Jag trodde i min enfald att båda fick kolväten att reagera med syret i luften. Ja ha, så fel kan man ha. Men då kanske du är vänlig då, msh16, att berätta för oss vad som sker i en undermatad brännare som INTE sker i en framåtbrinnande? Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Undermatade brännare kan jag inget om men där åker askan ut när ny pellets matas i. Hos fallrörsbrännare ligger pellets på en plåt och brinner.
Vid fallrörsbrännare gäller att man inte har för mycket luft. Då blir det onödigt varmt och askan smälter så det blir slagg. Aska samlas på rostret också om man har perfekta inställningar.
Undermatade har en självrensande effekt som gör att de kan vara i drift rätt många veckor utan slaggrensning.
Nu blev det bråk och gormande om ingenting så jag skiter tunt i frågan.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Skola i bra förbränning....
Gäller alla typer av trä med några få undantag....
Tex EK TEAK...
...................
Bra förbränningstemperatur är emellan 800°C till 1000°C
Bäst är nära ca 850°C
...................
För att veta hur nära rätt inställningen är!!
Avläs askans utseende!
Bästa förbränning ger askans utseende som liknar grått mjöl
Sämre förbränning ger från brun till svart färg = för låg temperatur eller förliten mängd förbrännings luft !
..................
Vad är sintring...
En enkel förklaring
Detta fenomen uppstår inte alltid, men när det uppstår
beror det på olika grundämnen som finns med i själva träslaget som råvara...vanligt förekommande är bland annat kisel mm.
Sintring uppstår av en värmekemisk procedur som oxiderar samman olika
grundämnen där av kan utsendet på sintringen variera från glas / sand liknande utseende...

Sänk förbrännings temperatuer minskar också fenomentet sintring
oftast uppstår sintring i temperatur området över 1000°C.....

Hur sänks förbrännings temperaturen ....
Enkelt med att minska mängden förbrännings luft!!eller öka mängd bränsle!!
OBS ändra inte på båda inställningarna samtidigt !! bara ett dera!!
OBS gör bara mycket små ändringar i taget
Det vill säga en liten justering läs av askans färg och konsistens ändring.

Transtemper / Ruben Freidlitz
------------------
Gäller alla typer av brännare samt vedförbränning i pannor i allmänt.
Senast redigerad av Olle45 den lör 12 feb, 2011 11:26, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Skola för att läsa av aska sot och tjära med mera...

Inlägg av André »

Loranga skrev:Jag har för en tid sedan gjort en påfyllning av bulkförrådet (samma leverantör och pellets som tidigare.
Men nu har jag fått lite annat resultat på askan plus att jag tycker det ser ut som tjärar något.

T.ex. något oförbrända pellets (ibland kan det se ut som små gråa kulor som blir kvar), minska matning eller höja fläkt?

Tjära, för mkt matning?

Blir det alltid fastbränt "slagg" i brännarkoppen eller är det något som ska justeras för att få det bättre?
Du har helt enkelt fått pellets med bättre/högre energiinnehål denna gång vilket betyder att du ska sänka matningen (om den gick fint tidigare)
Har skrivit många ggr om inställningar till Biomatic/Bequem o om man fått den att gå bra så bör man kontrollera med hushållsvåg vad den drar under 10 min i dom effektlägen man kör brännaren på. Vet man detta så är det bara kontrollväga vid ny lev av pellets o ev sänka/öka matningen så fläkten behöver man aldrig ändra..

Går den så fet så det blir tjärbildning i pannan har man så lite luft till förbränningen att det blir pelletsöverskott i koppen så efter en stund börjar pelletsen tryckas ur innan den har förbränts..

Sintring beror på vilken pellets du har oxå men även luft över/underskott, Med riktigt bra pellets så blir koppen istort helt ren utan avlagringar även om du kört 3 ton :wink:
Men man brukar få mer el mindre men de ska inte behövas rengöras oftare än efter minst 1,5 tons förbrukning, Annars bör lev komma o byta ut pelletsen vilket händer då o då att dom får göra vilket jag iof inte hört hänt med Ariterms brännare utan främst brännare som inte klarar om det blir mycket spån..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
j_montana
Ungskog

Inlägg av j_montana »

Intressant tråd! :)

Om man får både sintring och en svart aska, i vilken ände börjar man då om vi utgår från att mina pellets är ok?
Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Kanske det vi antar är sintring, helt enkelt är normal koksning? Svart aska innebär att du nog har lite granna överskott av bränsle - vilket är snällare mot brännaren än underskott - oavsett brännartyp. Är lågan ljusgul och klar, så är det inget att bry sig om. Färgen på askan kan dessutom variera med vilka trädslag pelletsen är gjord på, så en 100 procentig indikator är den ej. En annan sak som påverkar färgen på askan är gångtiderna: Långa gångtider tenderar att ge ljusare aska än korta beroende på att det ger brännaren mer optimala arbetstemperaturer.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
j_montana
Ungskog

Inlägg av j_montana »

Det är definitivt sintring, en stenhård glasliknande yta som jag får slå bort med stämjärn. Ovanpå det ligger normalt även en liten porös "kaka".

Anläggningen fungerar bra, så jag tror jag låter det vara sålänge, och ser om problemet kvarstår när jag drar ner på effekten och eldar mindre framåt vårkanten. Å andra sidan skulle man kunna testa att dra ner på matningen under en veckas tid för att se vad som händer. Blir det sämre är det ju bara att vrida tillbaka :)
Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag recyclerade en film som signaturen LO gjorde här på forumet för sisådär 4 år sedan. Det är förvisso en EcoTec brännare, men se om det är något du känner igen:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... br%E4nnare
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Mitt krafs är mer som hårt kol, än glas.
Sitter rätt hårt men går enkelt att bryta loss för hand med en mejsel...
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Skriv svar